W ostatnich dniach kanały sprzedażowe Wizz Aira mają nową funkcjonalność – pokazywana jest najniższa cena z ostatnich 30 dni, co oznacza, że Węgrzy dopiero teraz wdrożyli dyrektywę Omnibus. Inne linie lotnicze latające z Polski wciąż zwlekają z implementacją prawa, które wiąże od 1 stycznia 2023 roku.
Dyrektywa Omnibus wprowadziła liczne zmiany w unijnym prawie ochrony konsumentów. Przepisy dyrektywy, a w ślad za nimi przepisy implementujące dyrektywę w ustawach krajowych, mają znaczący wpływ na działalność wielu przedsiębiorców. Od momentu publikacji w Dzienniku Ustaw wszyscy przedsiębiorcy, w tym linie lotnicze, zobowiązani są do stosowania jej zapisów.
Przyjęcie tej dyrektywy przez Parlament Europejski oraz Radę na wniosek Komisji Europejskiej, miało na celu zaprzestanie wprowadzania przez przedsiębiorców konsumentów w błąd, poprzez oferowanie promocyjnych cen na towary, które okazywały się fikcyjne, gdyż wcześniej dany produkt był jeszcze tańszy.
Zgodnie z treścią nowego art. 6a ust. 1 dodanego dyrektywą Omnibus do dyrektywy 98/6/WE, w każdym ogłoszeniu o obniżce ceny podaje się wcześniejszą cenę stosowaną przez podmiot gospodarczy przez określony okres przed zastosowaniem obniżki ceny. Ust. 2 tego przepisu wyjaśnia, że wcześniejsza cena oznacza najniższą cenę stosowaną przez podmiot gospodarczy w okresie, który nie może być krótszy niż 30 dni przed zastosowaniem obniżki ceny.
Przepisami dyrektywy Omnibus, która została implementowana do polskiego porządku prawnego ustawą, związane są wszystkie linie lotnicze operujące do i z Polski. Przewoźnicy muszą informować kupujących bilety lotnicze pasażerów o cenie promocyjnej – tej przed promocją, ale również o najniższej cenie, jaka była w ostatnich 30 dniach.
Choć prawo obowiązuje od 1 stycznia 2023 roku, dopiero teraz „najniższą cenę z 30 dni” wdrożył do systemu sprzedażowego Wizz Air – i jest to jedyny przewoźnik operujący do i z Polski, który tego dokonał. Kuriozum jest w tym, że „nowa” funkcja działa wtedy, kiedy Wizz Air oferuje jakieś promocje – tak było w środę, 21 sierpnia.
Dyrektywy omnibus wciąż nie implementowały: Air Arabia, airBaltic, Air France, Austrian AirlinesBritish Airways, Brussels Airlines, Emirates, Etihad Airways, Ethiopian Airlines, easyJet, flydubai, flynas, Jazeera Airways, KLM, Luxair, Norwegian, Qatar Airways Ryanair i SAS, jak i Polskie Linie Lotnicze LOT, oraz przewoźnicy czarterowi, w tym Enter Air, który dystrybuuje samodzielnie część biletów na swoje rejsy.