Partner serwisu
Prawo i polityka

Francja wprowadzi 70-proc. podatek na paliwo do prywatnych samolotów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-04-2023
Ostatnia modyfikacja:
17-04-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Francja wprowadzi 70-proc. podatek na paliwo do prywatnych samolotów
fot. Welcome Airport Services
Francja zamierza radykalnie podnieść stawkę podatku od paliwa lotniczego, które używane jest do lotów prywatnymi odrzutowcami. Znowelizowanie prawa podatkowego będzie oznaczać wzrost podatku aż o 70 proc. Tym samym, Paryż odrzuca propozycję ekologów i lewicowych senatorów, którzy postulują za wprowadzeniem całkowitego zakazu krótkich lotów.

W zeszłym roku zasiadający w wyższej izbie francuskiego parlamentu politycy, zajmujący się ochroną środowiska, zaproponowali wprowadzenie ustawy, która zakazałaby lotów prywatnymi odrzutowcami, ale także komercyjnymi samolotami, jeśli podróż można odbyć pociągiem w mniej niż dwie i pół godziny.

W tym samym czasie posłowie skrajnie lewicowej partii La France Insoumise, zasiadający we francuskim Zgromadzeniu Narodowym, złożyli projekt ustawy zakazującej na terenie Francji korzystania ze wszystkich prywatnych odrzutowców. Wnioskodawcy projektu ustawy nazwali nowe przepisy „pilnym środkiem ekologicznym”, który zapobiegnie pogarszaniu się środowiska naturalnego, dewastowanego przez emitowany w trakcie lotów dwutlenek węgla.

Organizacje ekologiczne we Francji nalegają na zakazanie „nieregularnych usług pasażerskiego transportu lotniczego niepodlegającego komercyjnej działalności”, a także nieregularnych usług publicznego transportu lotniczego „w których liczba pasażerów jest mniejsza niż 60”. Jeden z posłów, Julien Bayou uważa, że proponowany przez ekologów środek karze najmniejszą liczbę ludzi, ale dawałby maksymalny efekt dla klimatu i atmosfery.

Zamiast iść drogą całkowitego zakazu, projekt francuskiego budżetu na 2023 r. zawiera przepisy dotyczące wprowadzenia przepisu, który mówi o 70-procentowym wzroście podatku paliwowego dla prywatnego lotnictwa. Minister transportu Francji, Clément Beaune, podczas debaty w Zgromadzeniu Narodowym na temat zanieczyszczeń powodowanych przez prywatne odrzutowce, zapowiedział posłom, że nowa danina zacznie obowiązywać od początku przyszłego roku. Minister obiecał parlamentarzystom także, że po wprowadzeniu zwiększonego podatku na kerozynę do prywatnych odrzutowców, francuski rząd zamierza podjąć kolejne działania, które ogranicza wpływ lotnictwa na środowisko. Clément Beaune nie zdradził jednak, jakie konkretnie ograniczenia planuje wprowadzić Paryż.

W trakcie obrad Beaune nie ukrywał swojego sprzeciwu wobec całkowitego lub częściowego zakazu lotów prywatnymi odrzutowcami, choć przyznał, że działania niektórych jednostek – na przykład klub piłkarski Paris Saint-Germain korzystający z prywatnego samolotu, aby polecieć z Paryża do Nantes, do miasta, do którego można dojechać ze stolicy Francji pociągiem w dwie i pół godziny – były „szokujące, często nie na miejscu, a czasem nie do przyjęcia”.

– Ogłaszam państwu, że pójdziemy dalej, jeśli zgodzicie się, że budżecie na 2024 r. znajdą się przepisy, aby prywatne, komercyjne lotnictwo (...) mogło podlegać dodatkowemu podatkowi. Będzie to skorygowana w górę ekoskładka, która pozwoli nam zarządzać takimi działaniami [jak te, których podejmuje się Paris Saint Germain, od red.] – powiedział cytowany przez „THE LOCAL FR” francuski minister transportu.

Clément Beaune stwierdził, że wprowadzenia ogólnego zakazu lotów byłoby zgodne z sumieniem, ale takie działanie „w praktyce nie przyspiesza transformacji ekologicznej”. Delegalizacja prywatnych lotów byłaby, według ministra, trudna do zdefiniowania. Jeszcze trudniejsze, byłoby kontrolowanie operacji lotniczych wykonywanych za pomocą prywatnych odrzutowców.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Mateusz Kieruzal 15 września 2023

Silniki CFM w A320 i B737 z fałszywą certyfikacją?

Biznes i przemysł

Silniki CFM w A320 i B737 z fałszywą certyfikacją?

Mateusz Kieruzal 13 września 2023

SWISS zaprezentował konfigurację airbusów A350

Pasażer i linie lotnicze

SWISS zaprezentował konfigurację airbusów A350

Piotr Bożyk 12 września 2023

Zobacz również:

Francja opodatkuje loty w pierwszej i biznes klasie

Prawo i polityka

Francja opodatkuje loty w pierwszej i biznes klasie

Mateusz Kieruzal 12 czerwca 2023

Islandia wprowadzi podatek lotniczy

Biznes i przemysł

Islandia wprowadzi podatek lotniczy

Mateusz Kieruzal 19 maja 2023

Węgry: Nowy podatek od zysków obciąży linie lotnicze

Prawo i polityka

Pozostałe z wątku:

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Mateusz Kieruzal 15 września 2023

Silniki CFM w A320 i B737 z fałszywą certyfikacją?

Biznes i przemysł

Silniki CFM w A320 i B737 z fałszywą certyfikacją?

Mateusz Kieruzal 13 września 2023

SWISS zaprezentował konfigurację airbusów A350

Pasażer i linie lotnicze

SWISS zaprezentował konfigurację airbusów A350

Piotr Bożyk 12 września 2023

Zobacz również:

Francja opodatkuje loty w pierwszej i biznes klasie

Prawo i polityka

Francja opodatkuje loty w pierwszej i biznes klasie

Mateusz Kieruzal 12 czerwca 2023

Islandia wprowadzi podatek lotniczy

Biznes i przemysł

Islandia wprowadzi podatek lotniczy

Mateusz Kieruzal 19 maja 2023

Węgry: Nowy podatek od zysków obciąży linie lotnicze

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5