Partner serwisu
Prawo i polityka

Francja opodatkuje loty w pierwszej i biznes klasie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-06-2023
Ostatnia modyfikacja:
12-06-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Francja opodatkuje loty w pierwszej i biznes klasie
Fot. Łukasz Malinowski
Francuski rząd zamierza nałożyć podatek na przeloty w pierwszej i biznes klasie, aby częściowo sfinansować restrukturyzację narodowego przewoźnika kolejowego. Nowa danina ma zagwarantować wpływ do budżetu nawet 100 mld euro. Air France protestuje i wskazuje, że Francja jest „krajem, który już teraz najbardziej opodatkowuje linie lotnicze”. Przedstawiciele lokalnej branży lotniczej uważają, że lotnictwo nie może finansować problemów kolei.

Ministerstwo Transportu Francji jest zdania, że przepis wprowadzający nowy podatek powinien znaleźć się już w procedowanej przez Zgromadzenie Narodowe jesienią ubiegłego roku ustawie budżetowej na 2023 rok. Francuski rząd zakłada, że podatek od przelotów w wyższych klasach zagwarantowałby w latach 2023-2027 wpływ do budżetu około 100 mld euro. Dodatkowo, Paryż liczy także na odzyskanie „kilku miliardów” z podatku od ponadnormatywnych zysków koncesjonariuszy krajowych autostrad. Pozyskane środki mają zostać przeznaczone na realizację planu naprawczego SNCF – państwowego przewoźnika kolejowego Francji. Restrukturyzacja kolei ma kosztować 100 mld euro, tyle ile Paryż chce uzyskać wprowadzając podatek za loty w pierwszej i biznes klasie. Nowa danina miałaby obowiązywać od stycznia 2024 r., lecz pod uwagę brany jest wcześniejszy termin, jeśli uda się przeprowadzić nowelizację ustawy budżetowej.

– Transformacja ekologiczna i transfer modalny z samolotu do pociągu wymagają różnego rodzaju mechanizmów [finansowania, od red.] – wyjaśnia otoczenie Clémenta Beaune, ministra transportu, cytowanego przez „Le Parisien”. A priori osoba, która już płaci bardzo wysoką cenę za swój bilet, ma być, według francuskich władz, mniej wrażliwa na wyższą cenę biletu lotniczego na przelot na kabinie premium.

Władze narodowego przewoźnika lotniczego Francji mają całkowicie odmienne zdanie niż francuski rząd. Air France, który ogłosił ostatnio zanotowanie w pierwszym kwartale br. 344 mln euro straty netto, podkreśla, że Francja jest „krajem, który już teraz najbardziej opodatkowuje linie lotnicze”. Operator mający swój główny hub w paryskim porcie lotniczym im. Charlesa de Gaulle’a uważa, że zebrane w ramach podatku fundusze powinny zostać wykorzystane „na dekarbonizację sektora lotniczego”. Zarząd linii ostrzega rządzących, że w przeciwnym razie Air France „zostanie daleko w tyle za konkurencją, a cel osiągnięcia zerowej emisji będzie niewykonalny”.

Flagowy operator wzywa francuski rząd do przyjęcia ustawy wspierającej rozwój produkcji zrównoważonego paliwa lotniczego (ang. sustainable aviation fuel), aby zachować konkurencyjność podczas przechodzenia przez proces dekarbonizacji. Obecnie tona SAF-u we Francji kosztuje pięć tys. euro. Dla porównania, linie lotnicze w Stanach Zjednoczonych za tonę ekopaliwa płacą zaledwie dwa tys. euro, gdyż w USA przyjęta została ustawa wspierająca rozwój SAF-u.

Koszt ekologicznej transformacji francuskiego sektora lotniczego (z wyłączeniem inwestycji we flotę samolotów) szacuje się na około miliard euro do 2025 r., a prawie trzy miliardy euro do 2030 r. Zdaniem Scary, Syndykatu Autonomicznych Linii Lotniczych (zrzeszającego połowę francuskich linii lotniczych), kolejne opodatkowanie branży lotniczej coraz bardziej wyczerpie możliwości sektora finansowania rozwiązań służących osiągnięciu celu zerowej emisji. Liniom zabraknie funduszy na zakup zrównoważone paliwa, kompensację emitowanego dwutlenku węgla, czy wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań technologicznych.

Przypomnijmy, że w 2020 r. przewoźnicy lotniczy zostali objęci podatkiem solidarnościowym od biletów lotniczych. Tzw. „podatek Chiraca” – danina wprowadzona do porządku prawnego w 2005 r. w trakcie trwania drugiej kadencji prezydenta Jacquesa Chiraca – spowodował wzrost podatku ekologicznego od lotu. Płacony przez linie, a w rzeczywistości przez pasażerów podatek, za przelot w klasie pierwszej i biznes wzrósł z 9 do 18 euro. O 1,5 euro wzrosła danina za przelot w klasie ekonomicznej. Od trzech lat wynosi ona trzy euro. Z tego tytułu francuski budżet zyskał roczny wpływ w wysokości około 182 milionów euro, co oznacza, że w latach 2020-2023 linie lotnicze zapłaciły z tytułu ekologicznego podatku około 550 mln euro.

– Zachowanie konkurencyjności francuskiego transportu lotniczego w porównaniu z jego międzynarodowymi konkurentami musi pozostać podstawowym celem rządu. Udział Francji w rynku lotniczym spada co roku o jeden pkt proc. – podkreślił Pascal de Izaguirre, prezes francuskiej Krajowej Federacji Lotniczej (FNAM). – Pozostanie konkurencyjnym polega przede wszystkim na rezygnacji z krajowych podatków i wprowadzania kolejnych zakazów – dodał Izaguirre.

W kwietniu francuski rząd podjął decyzję, że nałoży 70-proc. podatek na paliwo używane podczas lotów prywatnymi samolotami. Paryż odrzucił wtedy propozycję ekologów i lewicowych senatorów, którzy postulowali za wprowadzeniem całkowitego zakazu krótkich lotów realizowanych na pokładach biznesowych odrzutowców. 23 maja wszedł w życie zakaz oferowania przez linie krótkich lotów wewnątrz Francji, jeśli dystans z punktu A do B można pokonać pociągiem w mniej niż dwie i pół godziny.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Biznes i przemysł

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Mateusz Kieruzal 05 września 2023

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Prawo i polityka

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Tomasz Śniedziewski 11 sierpnia 2023

Koniec pandemii w lotnictwie blisko. Rynki krajowe już lepsze niż w 2019

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Dania wprowadza podatek lotniczy. Ceny biletów pójdą do góry

Prawo i polityka

Dania wprowadza podatek lotniczy. Ceny biletów pójdą do góry

Mateusz Kieruzal 19 listopada 2023

Islandia wprowadzi podatek lotniczy

Biznes i przemysł

Islandia wprowadzi podatek lotniczy

Mateusz Kieruzal 19 maja 2023

Francja wprowadzi 70-proc. podatek na paliwo do prywatnych samolotów

Prawo i polityka

Pozostałe z wątku:

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Biznes i przemysł

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Mateusz Kieruzal 05 września 2023

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Prawo i polityka

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Tomasz Śniedziewski 11 sierpnia 2023

Koniec pandemii w lotnictwie blisko. Rynki krajowe już lepsze niż w 2019

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Dania wprowadza podatek lotniczy. Ceny biletów pójdą do góry

Prawo i polityka

Dania wprowadza podatek lotniczy. Ceny biletów pójdą do góry

Mateusz Kieruzal 19 listopada 2023

Islandia wprowadzi podatek lotniczy

Biznes i przemysł

Islandia wprowadzi podatek lotniczy

Mateusz Kieruzal 19 maja 2023

Francja wprowadzi 70-proc. podatek na paliwo do prywatnych samolotów

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5