Linie Etihad Airways wykonały dziś (19 sierpnia) rotację do i z Warszawy największym samolotem z rodziny Dreamlinera - B787-10. Dodatkowo na trasie z i na lotnisko Chopina trafiła się dziesiątka w specjalnym malowaniu „Greenliner”.
To druga w historii wizyta największego Dreamlinera w Warszawie. Po raz pierwszy maszyna tego typu pojawiła się na Lotnisku Chopina w styczniu tego roku. Dokładnie z dniach 16-18 stycznia gościł B787-10 (VN-A878) Vietnam Airlines, który przyleciał z delegacją rządową na czele z premierem Wietnamu.
Otwarta w czerwcu trasa do Abu Dhabi sprzedaje się bardzo dobrze, a podmiany na większe samoloty tylko to potwierdzają.
Od 24 listopada br. linia zwiększy także swoją obecność z czterech do sześciu lotów tygodniowo. Oprócz trasy do Warszawy, emiracki przewoźnik
pojawi się w czerwcu 2026 r. również w Krakowie.
Jak dowiedział się Rynek Lotniczy na dzisiejszej rotacji EY159/160 przyleciał 268 pasażerów, ale odleciało 310, stąd była potrzeba większej maszyny. B787-9 Etihadu maja dwie. Konfiguracje pokładu i zabierają kolejno 290 (28/262) i 303 (32/271) pasażerów. Natomiast największe Dreamlinery emirackiej linii mają jedną konfigurację i mogą pomieścić 327 pasażerów: 32 w klasie biznes i 297 w ekonomicznej czyli kolejno 37 i 24 pasażerów więcej niż B787-9.
Greenliner W listopadzie 2019 r. Etihad i Boeing zaprezentowali projekt „Etihad Greenliner”, którego celem jest poszukiwanie nowych możliwości ograniczenia emisji CO2. Współpraca Etihad z partnerami, takimi jak Boeing, GE, Airbus i Rolls Royce, wspiera strategiczne cele, które obejmują zmniejszenie intensywności emisji w flocie pasażerskiej o 20 proc. do końca 2025 r., zmniejszenie emisji netto z 2019 r. o 50 proc. do 2035 r. oraz osiągnięcie zerowej emisji netto do 2050 r. W ramach partnerstwa jeden B787 Dreamliner, nazwany „Greenliner”, jest wykorzystywany do testowania produktów, procedur i inicjatyw mających na celu zmniejszenie emisji dwutlenku węgla przez samoloty.
„Etihad Greenliner”, który zostanie wprowadzony na początku przyszłego roku, będzie wykorzystywany przez obie firmy do badania i oceny inicjatyw dotyczących zrównoważonego rozwoju środowiska, podczas gdy samolot będzie obsługiwał regularne połączenia w całej sieci linii lotniczych. Inne zainteresowane strony, od dostawców sprzętu po organy regulacyjne przestrzeni powietrznej, zostaną zaproszone do współpracy z firmami w zakresie rozwoju i testowania środków zwiększających efektywność w samolocie „Greenliner” lub przy jego użyciu.
Po dostawie maszyny na początku 2020 r. powstały grupy robocze złożone z przedstawicieli działów operacji lotniczych i inżynierii obu firm, a piloci i inżynierowie z działu B787 prowadzą sesje w siedzibie Etihad w Abu Zabi w celu zidentyfikowania i zbadania dalszych środków ograniczających emisje, od zmiany praktyk operacyjnych po inicjatywy mające na celu zmniejszenie masy samolotów.
Partnerstwo między Etihad i Boeingiem opiera się na ich dotychczasowym członkostwie w konsorcjum Sustainable Bioenergy Research Consortium (SBRC) w Abu Zabi, które jest spółdzielnią akademicko-przemysłową, do której należą również Uniwersytet Khalifa, Abu Dhabi National Oil Company (ADNOC) oraz specjalistyczne grupy technologiczne Safran i Bauer Resources. SBRC pracuje nad opracowaniem komercyjnych ilości biopaliw z roślin odpornych na słoną wodę, a pierwszym komercyjnym połączeniem, w którym wykorzystano to paliwo, był lot samolotem Boeing 787 linii Etihad z Abu Zabi do Amsterdamu w styczniu 2019 r.
Dreamliner 10 B787-10 to największa wersja z rodziny Dreamlinerów, którego wydłużono o ponad 11 metrów od B787-8 i 5,5 metra od B787-9. Nowy model rodziny B787 zabiera ponad ok. 80 pasażerów więcej (w typowej konfiguracji dwóch klas) niż najmniejszy 787-8 i ok. 40 więcej niż B787-9, a także więcej ładunku cargo. Maksymalnie na pokład mógłby zabrać nawet 440 pasażerów, a jego zasięg jest nieco mniejszy i wynosi 11 730 km.
Flota przewoźnika Flota Etihad Airways składa się ze 108 samolotów: 15 airbusów A320, jednego A320neo, dziewięciu A321, sześciu A321neo,
jednego A321LR,
siedmiu A350-1000, dziewięciu A380, dziewięciu boeingów B777-300ER, pięciu B777F, 36 B787-9 oraz 10 B787-10.
Przewoźnik z Abu Zabi czeka na dostawę 118 samolotów:
29 A321LR, 13 A350-1000,
10 A350F, dziewięciu B787-9, 20 B787-10 oraz
37 maszyn B777X, a także jest w trakcie reaktywacji
dwóch A380.