Linie Etihad Airways poinformowały w ostatnich dniach, że powiększą swoją flotę samolotów szerokokadłubowych poprzez ponowne wprowadzenie do eksploatacji dwóch kolejnych airbusów A380.
Decyzja Etihad Airways o przywróceniu do służby prawie wszystkich uziemionych samolotów A380 oznacza pewny powrót do operacji o dużej przepustowości. Flota SuperJumbo, początkowo wycofana z eksploatacji w 2020 r. podczas pandemii, jest obecnie przywracana do służby w kilku etapach. Obecnie siedem samolotów A380 powróciło do lotów, a dwa kolejne samoloty, o rejestracjach A6-EPC i A6-APB, powrócą do służby odpowiednio w czerwcu 2026 r. i styczniu 2027 r. Jeden pozostały zaparkowany egzemplarz o rejestracji A6-APA, zostanie trwale wycofany z AOC przewoźnika i rozebrany na części.
Do początku 2027 r. Etihad będzie eksploatować dziewięć airbusów A380, co stanowi strategiczne posunięcie odzwierciedlające długoterminową wizję prezesa i dyrektora generalnego Antonoaldo Nevesa, aby utrzymać te samoloty w eksploatacji co najmniej do końca 2032 r. Samoloty te obecnie latają z Abu Zabi (AUH) do głównych miast międzynarodowych, w tym Londynu (LHR), Paryża (CDG), Singapuru (SIN) i Toronto (YYZ), a przyszłe trasy są obecnie analizowane po zaprzestaniu obsługi połączeń A380 do Nowego Jorku (JFK) z powodu słabych wyników.
Powrót kolejnych A380 jest częścią szerszej strategii Etihadu, która koncentruje się na zapewnieniu pasażerom najwyższej jakości podróży, a unikalne cechy samolotu, takie jak The Residence i First Apartments, stanowią dla nich kluczowy wybór.
Flota przewoźnika
Flota Etihad Airways składa się ze 106 samolotów: 15 airbusów A320, jednego A320neo, dziewięciu A321, sześciu A321neo, jednego A321LR,
siedmiu A350-1000,
siedmiu A380, dziewięciu boeingów B777-300ER, pięciu B777F, 36 B787-9 oraz 10 B787-10.
Przewoźnik z Abu Zabi czeka na dostawę 118 samolotów:
29 A321LR, 13 A350-1000,
10 A350F, dziewięciu B787-9, 20 B787-10 oraz
37 maszyn B777X, a także reaktywuje dwa A380.
A380 Etihad Airways
18 grudnia 2014 r. Etihad otrzymał pierwszego A380. Łącznie we flocie linia posiadała 10 takich maszyn. Samoloty są napędzane ulepszonymi silnikami GP7272, w których został zwiększony ciąg do 320kN. Producentem jednostek napędowych jest firma Engine Alliance spółka joint-venture General Electric i Pratt & Whitney. Na pokład maszyny zabierają 498 pasażerów w konfiguracji czterech klas podróży:
-
dwóch w klasie Residence od Etihadu, która była nowością i swoistym luksusem, bo wygodą oraz wielkością przebija klasę pierwszą. Składa się ona z trzech pomieszczeń: pokoju dziennego, sypialni oraz przedpokoju z łazienką;
-
dziewięciu w klasie pierwszej 1-2-1 (First Class Apartment);
-
70 w klasie biznes 1-2-1 (Business Studio);
-
oraz 417 w klasie ekonomicznej na dolnym pokładzie 3-4-3.
Etihad był także kolejnym klientem, który odebrał poprawione modele A380. Zmiany zawierały m.in. wzmocnioną konstrukcję kadłuba, o 1,5 stopnia zmienioną geometrię skrzydeł, poprawione ich użebrowanie oraz zwiększoną maksymalną masę startową (MTOW) z 569 do 573 ton.
SuperJumbo początkowo obsługiwał z Abu Zabi połączenia do Londynu-Heathrow (LHR), Sydney (SYD), Nowego Jorku (JFK), Paryża (CDG) oraz Melbourne (MEL).