Linia Etihad odebrała w czwartek (24 lipca) w Hamburgu pierwszego z 30 zamówionych airbusów A321 Long Range (LR). Maszyna numer jeden tego typu dla przewoźnika jest leasingowana od firmy AerCap i napędzają ją najnowsze silniki CFM LEAP 1A.
Pierwszy A321neo Long Range linii Etihad (A6-LRA / MSN12471) zabiera na pokład 160 pasażerów w komfortowym układzie trzech klas podróży: dwóch w klasie pierwszej (1-1), 14 w klasie biznes z fotelami z maszyn dalekodystansowych (1-1) oraz 144 w klasie ekonomicznej (3-3). Odświeżona kabina A321LR oferuje więcej przestrzeni osobistej, większe schowki na bagaże, zaawansowane oświetlenie kabiny LED oraz najnowocześniejszy pokładowy system rozrywki i łączności.
- Dzisiejszy dzień to wyjątkowy moment dla Etihad, ponieważ witamy samolot, który zmienia wszystko, co uważaliśmy za możliwe w samolocie wąskokadłubowym. A321LR pozwala nam obsługiwać więcej miast oferując te same luksusowe wrażenia, jakich oczekują nasi pasażerowie we wszystkich kabinach, doskonale odzwierciedlając nasze zaangażowanie w zapewnianie luksusu na każdej wysokości i w każdym samolocie - powiedział Antonoaldo Neves, prezes i dyrektor generalny Etihad Airways.
Samolot ten wprowadza charakterystyczną dla Etihad szerokokadłubową obsługę na trasach krótko- i średniodystansowych, a kabiny klasy premium zazwyczaj dostępne są tylko na trasach długodystansowych. To pierwszy z 30 samolotów A321LR, które mają dołączyć do floty Etihadu.
- Dostawa pierwszego Airbusa A321LR dla Etihadu, to silny symbol innowacyjności i partnerstwa, wzmacniający długotrwałą współpracę między Airbusem a Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi. Ten samolot wyznacza nowy standard komfortu w kategorii samolotów wąskokadłubowych i toruje drogę do zwiększonej łączności w miarę rozszerzania działalności Etihad z hubu przesiadkowego w Abu Zabi - skomentował Benoît de Saint-Exupéry, wiceprezes ds. sprzedaży samolotów komercyjnych w Airbusie.
Nowa definicja podróży wąskokadłubowych
A321LR oferuje konfigurację trzyklasową, w tym pierwsze w historii Etihad wąskokadłubowe First Suites – prywatne, zamknięte przestrzenie klasy pierwszej z przesuwanymi drzwiami, całkowicie płaskimi łóżkami i indywidualnymi akcentami stylistycznymi, zazwyczaj zarezerwowanymi dla lotów długodystansowych. Klasa pierwsza oferuje duży, 20-calowy ekran 4K, parowanie Bluetooth, ładowanie indykcyjne oraz dodatkową przestrzeń dla osoby towarzyszącej.
14-miejscowa kabina klasy biznes oferuje szerokokadłubowe fotele w układzie jodełki 1-1, zapewniające każdemu pasażerowi bezpośredni dostęp do przejścia i widok z okna. Każdy fotel klasy Business wyposażony jest w 17,3-calowy ekran 4K, parowanie słuchawek Bluetooth czy ładowanie indukcyjne.
W klasie ekonomicznej 144 fotele oferują dużą przestrzeń i komfort, zapewniając podróż. Pasażerowie mogą korzystać z 13,3-calowych ekranów dotykowych 4K, ładowania poprzez USB i łączności Bluetooth. Ekrany w oparciach foteli przywracają podróżom wąskokadłubowym treści premium, oferując ponad tysiąc godzin filmów, programów i gier. Cała kabina oferuje powiększone schowki bagażowe nad głowami pasażerów, oferując znacznie więcej miejsca na bagaż niż tradycyjne samoloty wąskokadłubowe.
Połączenie ponad chmurami
Wyróżniającą cechą A321LR Etihadu jest szybkie Wi-Fi, oparte na zaawansowanej technologii Viasat, zapewniającej prędkość do 100 Mb/s. Pasażerowie mogą cieszyć się płynnym strumieniowaniem, grami i przeglądaniem internetu podczas całej podróży. Ta łączność od gate'u do gate'u, zapewnia pasażerom produktywność i rozrywkę zarówno w podróży służbowej, jak i w celach wypoczynkowych. Usługa Wi-Fi na trasach azjatyckich jest stopniowo wdrażana i będzie dostępna od września 2025 r.
Rozszerzanie horyzontów
A321LR wspiera niezwykły ekspansję Etihadu, który uruchomił lub ogłosił 27 nowych tras w ciągu jednego roku w ramach swojej ambitnej strategii rozwoju. Samolot wejdzie do służby komercyjnej 1 sierpnia 2025 r., początkowo obsługując trasę Abu Zabi - Phuket, a następnie poleci do takich miast jak Algier, Bangkok, Chiang Mai, Kopenhaga, Düsseldorf, Kalkuta, Krabi,
Kraków, Medan, Mediolan, Paryż, Phnom Penh, Tunis i Zurych.
Dostawa A321LR wspiera wizję Etihad „Journey 2030”, wzmacniając pozycję Abu Zabi jako wiodącego globalnego hubu lotniczego. Dziewięć kolejnych samolotów A321LR zostanie dostarczonych w 2025 r., co wspomoże ambitne plany rozwoju przewoźnika, który do 2030 r. zamierza przewozić 38 mln pasażerów rocznie.
Flota przewoźnika
Flota Etihad Airways składa się ze 104 samolotów: 15 airbusów A320, jednego A320neo, dziewięciu A321, sześciu A321neo, jednego A321LR,
siedmiu A350-1000,
siedmiu A380, dziewięciu boeingów B777-300ER, pięciu B777F, 35 B787-9 oraz 10 B787-10.
Przewoźnik z Abu Zabi czeka na dostawę 119 samolotów:
29 A321LR, 13 A350-1000,
10 A350F, 10 B787-9, 20 B787-10 oraz
37 maszyn B777X.
A321LR - wąskokadłubowy samolot na dalekie trasy
Wersja A321neo z maksymalną masą startową wynoszącą 97 ton ma jeden z największych zasięgów wśród samolotów wąskokadłubowych dostępnych na rynku, dzięki czemu jest idealnie dostosowana do obsługi tras dalekiego zasięgu i pozwoli liniom lotniczym wejść na nowe rynki długodystansowe, które były wcześniej niedostępne dla operatorów korzystających z samolotów wąskokadłubowych. A321LR jest wyposażony w trzy dodatkowe zbiorniki paliwa, a maksymalny zasięg tego wariantu to 4 000 mil morskich (7 408 km). Pojemność pokładu to opcja od 160 do 206 pasażerów (w tym możliwość instalacji 20 siedzeń rozkładanych do pełnej pozycji płaskiej z przodu maszyny) dzięki nowej kabinie Airbus Cabin-Flex (ACF), zapewniającej pasażerom najwyższy poziom komfortu, a liniom lotniczym – wysoką elastyczność i optymalizację kosztów.
Nowe maszyny posiadają także ETOPS 180 minut, czyli procedury (Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards) dające zdolność samolotu do bezpiecznego powrotu/dolotu na lotnisko po zaistnieniu jakichkolwiek problemów, w tym m.in. długie zawroty wykonywane np. na jednym silniku powyżej 60 minut od najbliższego (odpowiedniego dla maszyny) lotniska. Taka sytuacja ma miejsce głównie podczas rejsów transoceanicznych.