Linie Etihad Airways spodziewają się powrotu czterech airbusów A380 do floty latem 2023 r. W pierwszej kolejności przewoźnik będzie latał SuperJumbo do Londynu Heathrow. Ruch ten jest następstwem gwałtownego wzrostu popytu na podróże lotnicze.
Potwierdziły się wcześniejsze doniesienia prasowe i Etihad Airways przywróci do floty latem 2023 r. cztery z 10 jej airbusów A380. Początkowo dwupokładowe maszyny będą obsługiwać loty na londyńskie Heathrow. Dzięki powrotowi SuperJumbo linia zwolni obecnie latające samoloty do Londynu na zwiększone częstotliwości na istniejących trasach. Pozwoli jej to także na uruchomienie nowych kierunków.
- Wiemy, że będzie to mile widziane przez naszych pasażerów, którzy kochają niesamowitego airbusa A380 Etihadu i jego nagradzane kabiny. Zdecydowaliśmy, że nadszedł właściwy czas, aby przywrócić niektóre z naszych A380 do floty, aby zaspokoić popyt, który sprawił, że stały się one ponownie finansowo opłacalne. Nie możemy się doczekać, aby ponownie powitać naszych gości na pokładzie tego niezwykłego samolotu - powiedział Antonoaldo Neves, prezes Etihad Airways.
Według najnowszych informacji widniejących w systemie rezerwacyjnym przewoźnika, pierwsza rotacja A380 po uziemieniu tych maszyn jest zaplanowana na 15 lipca 2023 r. Od tego dnia maszyny A380 zastąpią na rejsach EY11/12 airbusy A350-1000 i boeingi B787-10 Dreamliner.
Etihad obecnie rozpoczął proces przygotowania samolotów do ponownego latania, a część tego przygotowania obejmuje rekrutację i szkolenie zespołów A380, w tym pilotów, personelu pokładowego i technicznego personelu naziemnego. Przywracając cześć A380 przewoźnik dołączy do takich linii jak Qatar Airways,
Lufthansa,
Qantas i
British Airways.
A380 Etihad Airways
18 grudnia 2014 r. Etihad otrzymał pierwszego A380. Łącznie we flocie linia posiadała 10 takich maszyn. Samoloty były napędzany ulepszonymi silnikami GP7272, w których został zwiększony ciąg do 320kN. Producentem jednostek napędowych jest firma Engine Alliance spółka joint-venture General Electric i Pratt & Whitney. Na pokład maszyny zabierały 498 pasażerów w konfiguracji czterech klas podróży:
-
dwóch w klasie Residence od Etihadu, która była nowością i swoistym luksusem, bo wygodą oraz wielkością przebija klasę pierwszą. Składa się ona z trzech pomieszczeń: pokoju dziennego, sypialni oraz przedpokoju z łazienką;
-
dziewięciu w klasie pierwszej 1-2-1 (First Class Apartment);
-
70 w klasie biznes 1-2-1 (Business Studio);
-
oraz 417 w klasie ekonomicznej na dolnym pokładzie 3-4-3.
Etihad był także kolejnym klientem, który odebrał poprawione modele A380. Zmiany zawierały m.in. wzmocnioną konstrukcję kadłuba, o 1,5 stopnia zmienioną geometrię skrzydeł, poprawione ich użebrowanie oraz zwiększoną maksymalną masę startową (MTOW) z 569 do 573 ton.
SuperJumbo początkowo obsługiwał z Abu Zabi połączenia do Londynu-Heathrow (LHR), Sydney (SYD), Nowego Jorku (JFK), Paryża (CDG) oraz Melbourne (MEL).
Dane flotowe
Obecna flota Etihad Airways składa się z 79 samolotów: 14 airbusów A320, dziewięciu A321, pięciu A350-1000, pięciu boeingów B777F, siedmiu B777-300ER, 30 B787-9 oraz dziewięciu B787-10. Do 2020 r. przewoźnik posiadał także 10 airbusów A380, z których cztery powrócą już w przyszłym roku.
Przewoźnik posiada zamówionych 86 samolotów: 26 airbusów A321neo, 15 A350-1000, siedmiu A350F, sześciu boeingów B777-9X, 11 B787-9 oraz 21 B787-10.
Fot. Etihad Airways