Embraer współpracuje z litewskim przemysłem w celu nawiązania długoterminowej współpracy w dziedzinie lotnictwa i obronności. Partnerstwo to jest następstwem decyzji Litwy o wyborze samolotu transportowego C-390 Millennium w czerwcu br.
W ciągu ostatnich kilku tygodni delegacja ekspertów z Embraera odwiedziła Litwę, aby spotkać się z lokalnymi partnerami przemysłowymi i zwiedzić kilka zakładów. Ich wiedza specjalistyczna obejmuje kilka kluczowych obszarów, w tym konserwację, naprawy i przeglądy (MRO), inżynierię, innowacje, rozwój technologiczny oraz zarządzanie łańcuchem dostaw.
- Spotkaliśmy się z kilkoma litewskimi organizacjami przemysłowymi i zapoznaliśmy się z ich wiedzą specjalistyczną i możliwościami. Przyczynimy się do wzmocnienia potencjału obronnego Litwy dzięki
samolotom C-390 Millennium, a także będziemy wspierać rozwój przemysłowy i technologiczny tego kraju – powiedział Bosco da Costa Junior, prezes i dyrektor generalny Embraer Defense & Security.
Od początku XXI wieku Embraer Defense and Security stale zwiększa swoją obecność w Europie poprzez strategiczne inwestycje w przedsiębiorstwa z sektora obronnego, tworzenie zakładów przemysłowych i rozbudowę sieci dostawców. Warto zauważyć, że ponad 40 proc. łańcucha dostaw C-390 pochodzi od europejskich partnerów.
Niedawno firma Embraer rozpoczęła kilka kluczowych projektów współpracy przemysłowej z Portugalią, Holandią, Austrią, Czechami i Szwecją. Utworzenie Embraer Defense Europe z siedzibą w Lizbonie w Portugalii jest kolejnym dowodem na nieustanne zaangażowanie firmy we współpracę z UE i NATO. Obejmuje to plany utworzenia centrów szkoleniowych C-390 oraz pogłębienia relacji z instytucjami obronnymi w całym regionie.
Rozmowy dotyczące współpracy przemysłowej między Litwą a Embraerem odzwierciedlają strategiczne cele określone przez litewskie Ministerstwo Obrony oraz Ministerstwo Gospodarki i Innowacji, mające na celu budowę odpornej i gotowej na przyszłość bazy przemysłowej w dziedzinie obronności, a także współpracę z instytucjami edukacyjnymi i badawczymi.
Informacyjnie o C-390
Samoloty C-390 posiadają możliwość przewożenia ładunku o ciężarze do 26 ton (w porównaniu do 21/22 ton C-130). Jego największą przewagą nad Herculesem są silniki odrzutowe, bowiem według wstępnych założeń, KC-390 może wykonywać loty z prędkościami dochodzącymi do 0,8 Macha. W podstawowej konfiguracji, transportowiec może przewozić około 80 żołnierzy, 74 nosze, 66 spadochroniarzy, siedem palet 463L, trzy samochody lub jeden śmigłowiec. Posiada również opcję tankowania w powietrzu i możliwość skonfigurowania do wykonywania misji rozpoznawczych oraz Search and Rescue (SAR) i ratowniczych Medevac.
Warto także dodać, że Embraer z powodzeniem
przetestował w 2022 roku na samolotach C-390 ruchomy zestaw gaśniczy nowej generacji podczas kampanii certyfikacyjnej w locie w Brazylii.
Oprócz
nieujawnionego klienta pod koniec ubiegłego roku, który jest także 10. krajem w programie C-390 (prawdopodobnie Uzbekistan), na zakup wojskowego Embraera zdecydowały się także
Brazylia,
Czechy,
Portugalia,
Niderlandy z Austrią,
Słowacja,
Szwecja,
Korea Południowa, a teraz także 11. kraj, którym
została Litwa. Jeżeli jesteście ciekawi jak wygląda samolot od kuchni, to możecie zobaczyć więcej w naszej
fotorelacji z przelotu tym samolotem.