Na początku grudnia br. KC-390 w firmowych barwach brazylijskiego Embraera pojawi się w Polsce. Konkretnie wyląduje na stołecznym Lotnisku Chopina gdzie zostanie oficjalnie zaprezentowany, a także wykona 45-minutowy lot demonstracyjny z przedstawicielami polskich mediów. Na wydarzeniu będą obecni także kluczowi przedstawiciele Embraera.
Według informacji do których dotarła redakcja Rynku Lotniczego, wynika, że maszyna, w
nowych barwach firmowych, pojawi się w Warszawie 1 grudnia. Prawdopodobnie w godzinach popołudniowych lub wieczornych. Następnie 2 grudnia o 8.30 rozpocznie się briefing informacyjny, a tuż po nim w godzinach 9.00 - 9.45 zaplanowano lot demonstracyjny z przedstawicielami mediów, a po nim wywiad i rozmowy z przedstawicielami Embraera. Samolot z Warszawy ma odlecieć w środę 3 grudnia. Prawdopodobnie jest to początek europejskiej trasy demonstracyjnej tej maszyny.
Warto wspomnieć, że Embraer do pewnego czasu zachęca Polskę w kwestiach militarnych. Wybrzmiało to bardzo dobrze podczas
konferencji prasowej w Warszawie w marcu tego roku oraz
naszego wywiadu, w którym Frederico Lemos, CCO Embraer Defense & Security stwierdził, że Polska potrzebuje wszechstronnego i ekonomicznego samolotu do szybkiego rozmieszczania wojsk. Mowa tu oczywiście o maszynie KC-390. Brazylijski producent nie wyklucza także możliwości uruchomienia linii montażu końcowego (FAL), jednak w tej materii głównym czynnikiem będzie ekonomia oraz liczba zamówionych samolotów przez Polskę i inne kraje europejskie.
C-390 w liczbach
Samoloty C-390 posiadają możliwość przewożenia ładunku o ciężarze do 26 ton (w porównaniu do 21/22 ton C-130). Jego największą przewagą nad Herculesem są silniki odrzutowe, bowiem według wstępnych założeń, KC-390 może wykonywać loty z prędkościami dochodzącymi do 0,8 Macha. W podstawowej konfiguracji, transportowiec może przewozić około 80 żołnierzy, 74 nosze, 66 spadochroniarzy, siedem palet 463L, trzy samochody lub jeden śmigłowiec. Posiada również opcję tankowania w powietrzu i możliwość skonfigurowania do wykonywania misji rozpoznawczych oraz Search and Rescue (SAR) i ratowniczych Medevac.
Warto także dodać, że Embraer z powodzeniem
przetestował w 2022 roku na samolotach C-390 ruchomy zestaw gaśniczy nowej generacji podczas kampanii certyfikacyjnej w locie w Brazylii.
Oprócz
nieujawnionego klienta pod koniec ubiegłego roku, który jest także 10. krajem w programie C-390 (prawdopodobnie Uzbekistan), na zakup wojskowego Embraera zdecydowały się także
Brazylia,
Czechy,
Portugalia,
Niderlandy z Austrią,
Słowacja,
Szwecja,
Korea Południowa, a teraz także 11. kraj, którym została
Litwa.