Podczas trwającego Dubai Airshow, Helvetic Airways ogłosiły złożenie nowego zamówienia na trzy kolejne embraery E195-E2. Natomiast Air Côte d’Ivoire z Wybrzeża Kości Słoniowej ogłosiły podpisanie wiążącego zamówienia na cztery embraery E175Plus.
Helvetic Airways rozszerza flotę: nowe zamówienie na samoloty E195-E2Szwajcarska linia zamówiła trzy E195-E2 i dodatkowo zabezpieczyła pięć kolejnych praw zakupu, wzmacniając swoje długoterminowe plany rozwoju floty oraz zobowiązanie do bardziej zrównoważonego lotnictwa.
Pierwszy z zamówionych samolotów ma trafić do Helvetic Airways pod koniec 2026 r. Każdy E195-E2 będzie wyposażony w 134 fotele w jednoklasowej konfiguracji, z nowoczesnymi fotelami Recaro, które mają zapewnić pasażerom wysoki poziom komfortu i efektywności.
Dzięki temu zamówieniu flota E2 przewoźnika może wzrosnąć z obecnych 12 do nawet 20 maszyn w nadchodzących latach. Umocni to pozycję linii jako jednego z wiodących europejskich operatorów nowej generacji samolotów Embraera.
- Jesteśmy dumni, że możemy pogłębić naszą współpracę z Embraerem dzięki temu kolejnemu zamówieniu. E195-E2 to idealny samolot dla naszej siatki połączeń – oferuje wyjątkową efektywność paliwową, niską emisję hałasu oraz wysoki komfort podróży. Zamówienie wpisuje się w strategię modernizacji floty oraz nasze cele związane ze zrównoważonym rozwojem, a jednocześnie zapewnia elastyczność operacyjną w całej Europie. Wzmocni także nasze możliwości w zakresie obsługi klientów w segmencie ACMI – podkreślił Tobias Pogorevc, prezes Helvetic Airways.
Helvetic Airways pierwszy raz zamówił samoloty z rodziny E2 w 2018 r., składając zamówienie na 12 E190-E2 z możliwością konwersji na większy model E195-E2. Dziś samoloty E2 obsługują loty regularne, czarterowe oraz operacje wet-lease przewoźnika.
- Helvetic Airways po raz kolejny pokazuje wszechstronność i wartość rodziny E2 w europejskich operacjach. Ich decyzja o rozszerzeniu floty E195-E2 to silne potwierdzenie osiągów, ekonomii i proekologicznych zalet tych maszyn. Jesteśmy dumni, że możemy wspierać rozwój Helvetic i ich rolę w dostarczaniu niezawodnych, efektywnych usług w kluczowym dla nich obszarze operacji wet-lease - dodał Arjan Meijer, prezes Embraer Commercial Aviation.
Linia zasłynęła również jako pierwszy operator, który wprowadził
E190-E2 oraz E195-E2 na londyńskie lotnisko City Airport latając dla linii SWISS i demonstrując zdolność tych maszyn do wykonywania stromego podejścia.
Obecnie w barwach Helvetic Airways lata 21 embraerów: pięć E190 i cztery E195 pierwszej generacji, osiem E190-E2 oraz cztery E195-E2. Maszyny obsługują loty krajowe i regionalne, głównie dla linii SWISS, a na pokład zabierają 110 (E190-E2), 112 (E190), 122 (E195) oraz 134 pasażerów (E195-E2). Przewoźnik oczekuje na dostawę trzech embraerów E195 i posiada jeszcze pięć praw zakupu na maszyny E2 (E190-E2 lub E195-E2).
Air Côte d’Ivoire zamawia cztery embraery E175 w ramach strategii rozwoju regionalnegoAir Côte d’Ivoire zamówiły cztery samoloty Embraer E175 z opcją dokupienia kolejnych ośmiu maszyn. Decyzja ta stanowi kluczowy element strategii modernizacji floty oraz rozbudowy siatki połączeń krajowych i regionalnych.
Nowe E175 zostaną skonfigurowane w układzie dwuklasowym zabierając 76 pasażerów: 12 w klasie biznes (2-1) oraz 64 w klasie ekonomicznej (2-2). Ma to zapewnić pasażerom wyższy komfort podróży oraz zwiększoną efektywność operacyjną przewoźnika. Pierwsza dostawa planowana jest w pierwszej połowie 2027 r.
Linia zamierza wykorzystać embraery E175 na trasach krajowych i regionalnych, gdzie mają one stopniowo zastąpić flotę turbośmigłową. Wybór tego typu samolotu podyktowany był m.in. większym zasięgiem, wyższą prędkością, poprawionym komfortem pasażerów oraz większą ładownością cargo w porównaniu z maszynami turbośmigłowymi. Wszystkie te czynniki czynią E175 idealnym rozwiązaniem dla dynamicznie rozwijającego się przewoźnika.
- To zamówienie to znaczący krok w naszej strategii rozwoju floty. Embraer E175 doskonale wpisuje się w nasze ambicje dotyczące tras krajowych i regionalnych. Jego pojemność jest idealnie dopasowana do specyfiki afrykańskich rynków, a osiągi i komfort pozwolą nam zapewnić pasażerom wyższy standard podróży. Dzięki tym maszynom możemy także stopniowo wycofywać flotę turbośmigłową, poprawiając efektywność operacyjną i wyniki finansowe – podkreślił Laurent Loukou, prezes Air Côte d’Ivoire.
Nowe samoloty odegrają także kluczową rolę w umacnianiu pozycji hubu w Abidżanie i umożliwią zwiększenie częstotliwości lotów, poprawią regionalną dostępność oraz pozwolą na sprawniejsze skomunikowanie siatki połączeń. Linie niedawno uruchomiły dalekodystansowe połączenie do paryskiego lotniska Charles de Gaulle, a E175 mają dodatkowo usprawnić transfery pasażerów w Abidżanie.
Flota linii składa się z 13 samolotów: pięciu airbusów A319, dwóch A320, jednego A320neo,
jednego A330-900neo oraz czterech De Havilland Canada Dash 8-400. Przewoźnik oczekuje na dostawę pięciu maszyn: jednego airbusa A330-900neo oraz czterech E175 Plus (+ osiem praw zakupu).
- Jesteśmy zaszczyceni, że Air Côte d’Ivoire dołącza do rodziny E-Jetów. Embraer jest liderem afrykańskiego rynku samolotów do 150 miejsc, a E175 to sprawdzona konstrukcja idealnie odpowiadająca wizji przewoźnika. Maszyna zapewni natychmiastowe korzyści w zakresie łączności, efektywności i satysfakcji pasażerów - powiedział Arjan Meijer, prezes Embraer Commercial Aviation.
Zamówienie Air Côte d’Ivoire potwierdza nie tylko rosnącą atrakcyjność samolotów regionalnych Embraera, lecz również ambicje samego przewoźnika, który konsekwentnie buduje swoją pozycję jako kluczowy operator w regionie Afryki Zachodniej.
Obecnie w Afryce eksploatowanych jest 250 samolotów Embraera przez 56 różnych operatorów. W ciągu minionej dekady flota brazylijskiego producenta na kontynencie rosła średnio o 7,5 proc. rocznie. Dzięki temu Embraer utrzymuje pozycję lidera w segmencie maszyn do 150 miejsc, posiadając 31 proc. udziału w rynku.