Embraer i Saab, we współpracy z Siłami Powietrznymi Brazylii Força Aérea Brasileira (FAB), zakończyły z powodzeniem kampanię certyfikacyjnych lotów dotyczących tankowania w powietrzu wielozadaniowego samolotu bojowego Gripen E przez samolot wielozadaniowy KC-390 Millennium.
Testy odbyły się w ośrodku Embraera w Gavião Peixoto w stanie São Paulo, gdzie mieści się także Centrum Testów Lotniczych myśliwców Gripen. Kampanię koordynował brazylijski Departament Nauki i Technologii Lotniczej (DCTA), a w pracach uczestniczyli inżynierowie i piloci doświadczalni z Saaba, Embraera oraz FAB.
Podczas prób oceniano różne konfiguracje lotu, prędkości i wysokości, potwierdzając wysoką precyzję operacji tankowania w locie. Jak podkreślają wszystkie strony, najnowszej generacji układy fly-by-wire obu maszyn istotnie przyczyniły się do sukcesu.
- To ważne osiągnięcie potwierdza niezrównane możliwości KC-390 jako latającej cysterny i wzmacnia naszą współpracę z Saabem oraz Siłami Powietrznymi Brazylii. Niezwykła wielozadaniowość KC-390, umożliwiająca przekształcenie go w tankowiec w ciągu kilku godzin, zapewnia siłom powietrznym na całym świecie wyjątkową elastyczność - powiedział Walter Pinto Júnior, dyrektor operacyjny Embraer Defense & Security.
Kampania miała dwa główne zadania. Pierwszym było zakwalifikowanie myśliwca Gripen E jako odbiorcy paliwa w powietrzu, co jest kluczowym etapem oceny jego osiągów, stabilności oraz integralności strukturalnej w trakcie tej wymagającej operacji.
- To osiągnięcie odzwierciedla wysoki poziom integracji zespołów. Weryfikacja tankowania w powietrzu jest znaczącym kamieniem milowym, dowodzącym, że Gripen E osiągnął nowy poziom zasięgu operacyjnego. Sukces tej kampanii wzmacnia partnerstwo strategiczne między Brazylią a Szwecją oraz rolę Brazylii w globalnym ekosystemie programu Gripen - powiedział Mikael Olsson, szef działu testów w locie Saaba.
Drugim celem było potwierdzenie kompatybilności obu maszyn w pełnym zakresie parametrów lotu KC-390, zarówno w dzień, jak i w nocy oraz podczas tankowania z dużą prędkością. Udane testy zwiększają interoperacyjność tych zaawansowanych statków powietrznych najnowszej generacji.
- Weryfikacja tankowania w powietrzu między KC-390 a JAS 39 Gripen to rezultat współpracy wykraczającej poza granice, połączenia szwedzkiej technologii, brazylijskiej inżynierii i operacyjnej doskonałości brazylijskich sił powietrznych - powiedział pułkownik George Luiz Guedes de Oliveira z FAB.
Kolejne etapy certyfikacji
Po pomyślnym zakończeniu kampanii testowej Szwedzki Urząd Lotnictwa Wojskowego (SE-MAA) będzie mógł przeanalizować zebrane dane w ramach certyfikacji systemu tankowania w powietrzu Gripena E. W dalszej kolejności proces certyfikacyjny przeprowadzi brazylijski Instytut Promocji i Koordynacji Przemysłu (IFI), odpowiedzialny za szczegółową analizę techniczną i potwierdzenie zgodności ze światowymi standardami bezpieczeństwa.
Operation Samaúma – brazylijski sukces technologiczny
Cała kampania, nazwana przez FAB „Operation Samaúma”, zaangażowała około 40 wojskowych specjalistów i potwierdziła miejsce Brazylii w elitarnym gronie państw zdolnych do opracowania, testowania i pełnej weryfikacji systemów tankowania w locie z wykorzystaniem krajowych technologii.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.