Embraer podpisał wczoraj (24 czerwca) wiążącą umowę na 10 samolotów pasażerskich embraer E-Jet przebudowanych na wersję cargo tzw. Passenger To Freighter (P2F) z nieujawnionym klientem.
Samoloty do przebudowy będą pochodziły z obecnej floty E-Jetów klienta, a ich dostawy rozpoczną się w 2024 r. Jest to pierwszy wiążący kontrakt dla P2F firmy Embraer, a zarazem druga umowa na tego typu operacje. W maju Embraer i
Nordic Aviation Capital (NAC) ogłosiły porozumienie w sprawie przyznania do 10 slotów na konwersję samolotów E190F/E195F.
Przebudowane E-Jety P2F firmy Embraer zapewniają wiodące w tym segmencie osiągi i ekonomikę. E-Jets Freighters będą miały o ponad 50% większą pojemność, trzykrotnie większy zasięg niż duże turbośmigłowe samoloty towarowe i do 30% niższe koszty operacyjne niż samoloty wąskokadłubowe.
Ponad 1600 samolotów E-Jet dostarczonych przez Embraer na całym świecie sprawia, że klienci korzystający z programu P2F mogą korzystać z dobrze rozwiniętej, dojrzałej, globalnej sieci usług, a także z szerokiej gamy produktów gotowych wspierać ich działalność od pierwszego dnia.
Przebudowa w BrazyliiPrzebudowa na frachtowce będzie przeprowadzana w zakładach Embraera w Brazylii i obejmuje dodanie: przednich drzwi ładunkowych na głównym pokładzie; systemu obsługi ładunku; wzmocnienia podłogi; sztywną barierę ładunkową (RCB) - 9G Barrier z drzwiami dostępowymi; system wykrywania dymu ładunkowego, w tym gaśnice klasy "E" w górnym przedziale ładunkowym; zmiany w systemie zarządzania powietrzem (chłodzenie, ciśnienie itp.) oraz usunięcie wnętrza i dostosowanie go do przepisów dotyczących transportu materiałów niebezpiecznych.
Pełna konwersja na frachtowiec jest dostępna dla wszystkich używanych wcześniej pasażerskich samolotów E190 i E195. Ich wejście do służby przewidywane jest na początku 2024 r. Embraer szacuje rynek dla samolotów tej wielkości na około 700 maszyn, które zostaną dostarczone w ciągu następnych 20 lat.
E-Jety cargoE-Jet P2F zapewni przełomowe osiągi i ekonomikę. E-Jet Freighter będzie miał o ponad 50 proc. większą pojemność, trzykrotnie większy zasięg niż duże turbośmigłowe samoloty towarowe i do 25 proc. niższe koszty operacyjne niż wąskokadłubowe samoloty cargo (vs. B737-300).
E190F będzie mógł przewozić ładunek o masie do 10 700 kg (23 600 lb), a E195F do 12 300 kg (27 100 lb). Zasięg każdego z nich wyniesie kolejno 4259 km (2300 nm) oraz 3889 km (2100 nm). Więcej na temat nowych samolotów w artykule "
Embraer celuje w przewozy cargo i wprowadza E190F oraz E195F (P2F)"