Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
BIZNES I PRZEMYSŁ

Embraer i Pratt & Whitney z pierwszym lotem na 100 proc. paliwie SAF


Wstecz Dalej

Autor:

Avgeek

Data publikacji:
2022-07-02 07:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Embraer i Pratt & Whitney z pierwszym lotem na 100 proc. paliwie SAF
fot. Piotr Bożyk
Embraer i Pratt & Whitney poinformowały, że pomyślnie przeprowadziły w ostatnich tygodniach testy samolotu E195-E2 napędzanego silnikiem GTF na 100 proc. zrównoważonym paliwie lotniczym (sustainable aviation fuel - SAF).
Lot techniczny, w którym jeden silnik pracował na 100 proc. SAF, potwierdził, że silniki GTF P&W i rodzina samolotów E-Jet E2 może latać na obu silnikach z mieszankami do 100 proc. SAF bez żadnego uszczerbku dla bezpieczeństwa i osiągów maszyny. Samolot przeszedł dwudniowe testy naziemne na lotnisku Fort Lauderdale, zakończone 70-minutowym lotem na regionalnego lotniska Vero Beach na Florydzie.

- E2 jest już najbardziej wydajnym wąskokadłubowym samolotem latającym obecnie, oszczędzając do 25 proc. zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do samolotów poprzedniej generacji. Ta redukcja emisji może być zwiększona do imponującego poziomu 85 proc. przy 100 proc. SAF. Zastąpienie starszych samolotów maszynami nowej generacji oraz zwiększenie produkcji SAF to dwa najskuteczniejsze działania, jakie lotnictwo komercyjne może podjąć już teraz, aby osiągnąć znaczną redukcję emisji - powiedział Rodrigo Silva e Souza, wiceprezes ds. strategii i zrównoważonego rozwoju, Embraer Commercial Aviation.

Wszystkie silniki Pratt & Whitney i samoloty Embraer są obecnie certyfikowane do pracy z SAF zmieszanym do 50 proc. ze standardowym paliwem lotniczej Jet A/A1, zgodnie ze specyfikacjami ASTM International. Według zapowiedzi przyszłe specyfikacje umożliwią stosowanie mieszanek do 100 proc. SAF, aby zmaksymalizować potencjał redukcji emisji wynikający ze stosowania paliwa pochodzącego ze zrównoważonych, niekopalnych surowców.

- SAF jest kluczowym elementem naszych celów dotyczącej zrównoważonego rozwoju, dlatego kontynuujemy współpracę z partnerami branżowymi i organami regulacyjnymi w celu wsparcia rozwoju standardu drop-in dla 100 proc. SAF. Ten test dowodzi, że silniki GTF mogą pracować na każdym paliwie, a rodzina E-Jet E2 jest gotowa do certyfikacji 100 proc. SAF, gdy tylko branża sfinalizuje standard dla niezmieszanych paliw SAF - powiedział Graham Webb, szef zrównoważonego rozwoju w Pratt & Whitney.

Paliwo SAF wykorzystane przez Embraera ono wytwarzane z estrów i kwasów tłuszczowych poddanych obróbce wodnej oraz syntetycznej parafinie (HEFA-SPK), które składają się głównie ze zużytego oleju spożywczego, a także innych tłuszczów odpadowych. HEFA składa się z węglowodorów parafinowych i jest wolny od węglowodorów aromatycznych i siarki.

HEFA-SPK to specyficzny rodzaj hydrorafinowanego paliwa z surowców odnawialnych wykorzystywany w lotnictwie i uznawany przez Inicjatywę na rzecz paliw alternatywnych w lotnictwie komercyjnym (CAAFI) za wiodący alternatywny zamiennik konwencjonalnego paliwa do silników odrzutowych, ze względu na zrównoważony charakter surowca.

Silnik Pratt & Whitney GTF™ jest jedynym przekładniowym układem napędowym zapewniającym wiodące w branży korzyści związane ze zrównoważonym rozwojem i koszty eksploatacji na światowym poziomie. Samoloty Embraer E195-E2 napędzane silnikami GTF stanowią najbardziej przyjazne dla środowiska połączenie, zapewniając najniższy poziom hałasu i emisji.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Embraer podpisał wiążący kontrakt na 10 frachtowców E-Jet

Biznes i przemysł

Embraer podpisał wiążący kontrakt na 10 frachtowców E-Jet

Avgeek 25 czerwca 2022

Embraer: Mamy najlepszą ofertę dla LOT-u

Biznes i przemysł

Embraer: Mamy najlepszą ofertę dla LOT-u

Łukasz Malinowski 27 czerwca 2022

Turkish Airlines zainteresowane zamówieniem 30 A220-300

Biznes i przemysł

Turkish Airlines zainteresowane zamówieniem 30 A220-300

Mateusz Kieruzal 23 czerwca 2022

 

Zostały dwa tygodnie. Kolej czeka na KPO

Prawo i polityka

Zostały dwa tygodnie. Kolej czeka na KPO

22 września 2022

Remont PST. Prace trwają już na obu odcinkach

Pasażer i linie lotnicze

Remont PST. Prace trwają już na obu odcinkach

22 września 2022

Wizz Air wraca na łódzkie lotnisko!

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air wraca na łódzkie lotnisko!

22 września 2022

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5