Firma Embraer przeprowadziła dostawę pierwszych samolotów A-29N Super Tucano do zakładów OGMA (Indústria Aeronáutica de Portugal S.A.) w Portugalii. Pierwsze trzy samoloty, które wylądowały 1 września w zakładach w Alverca do Ribatejo w dystrykcie Lizbony, zostaną teraz wyposażone w sprzęt niezbędny do działania zgodnie z wymogami operacyjnymi NATO i Portugalii.
Pierwsze trzy samoloty wylądowały w Portugalii zaledwie osiem miesięcy po podpisaniu umowy między rządem Portugalii a Embraerem, co jak podkreśla Embraer "świadczy o niezrównanej orientacji na klienta i elastyczności dostaw oferowanych przez producenta".
- Zakup samolotów A-29N Super Tucano wzmacnia zaufanie FAP do produktów Embraer. Jesteśmy przekonani, że samoloty te przyczyniły się jeszcze bardziej do modernizacji portugalskiej floty i szerszej współpracy z lokalnym przemysłem – powiedział Bosco da Costa Junior, prezes i dyrektor generalny Embraer Defense & Security.
Zakup PortugaliiW grudniu 2024. r. portugalski MON podpisał kontrakt w sprawie zakupu 12 turbośmigłowych samolotów szkolno-bojowych A-29N
Super Tucano, czyniąc ten kraj pierwszym klientem nowego wariantu tego samolotu. Wariant A-29N Super Tucano zawiera zaawansowaną awionikę, systemy łączności specyficzne dla NATO i inne nieujawnione nowe możliwości dostosowane do wymagań operacyjnych Força Aérea Portuguesa. Dzięki temu zakupowi Portugalia staje się pierwszym krajem, który będzie eksploatował A-29N, będąc liderem w zakresie przyjęcia bardzo wydajnej platformy zaprojektowanej do obsługi szerokiego zakresu nowoczesnych misji obronnych.
Informacyjnie o A-29A-29 Super Tucano jest światowym liderem w swojej kategorii, a do tej pory sprzedano już ponad 290 samolotów tego typu. Maszyny te wylatały 600 tys. godzin lotu, w tym 60 tys. w warunkach bojowych. Jak zapewnia producent A-29 Super Tucano jest najskuteczniejszym samolotem wielozadaniowym w swojej kategorii, wyposażonym w najnowocześniejszą technologię do precyzyjnej identyfikacji celów, systemy uzbrojenia i kompleksowy pakiet komunikacyjny.
Jego możliwości są dodatkowo zwiększone dzięki zaawansowanym systemom awioniki HMI zintegrowanym z solidnym płatowcem zdolnym do operowania z nieutwardzonych pasów startowych w surowym środowisku i bez infrastruktury. Co więcej, samolot ma zmniejszone wymagania konserwacyjne i oferuje wysoki poziom niezawodności, dostępności i integralności strukturalnej przy niskich kosztach cyklu życia. A-29 zostały wybrane przez Afganistan, Angolę, Brazylię, Burkina Faso, Chile, Dominikanę, Ekwador, Filipiny, Ghanę, Honduras, Indonezję, Kolumbię, Liban, Mauretanię, Nigerię, Panamę, Paragwaj, Portugalię, Urugwaj, Senegal, Turkmenistan i USA.