Podczas Paris Air Show 2025 Embraer świętował kolejny znaczący kamień milowy w historii samolotu A-29 Super Tucano, wybranego przez siły powietrzne 22 krajów z całego świata. Jak poinformował brazylijski producent, flota samolotów A-29 będących w służbie osiągnęła już 600 tys. godzin nalotu.
Dla sił powietrznych poszukujących elastycznych, sprawdzonych w boju i ekonomicznych samolotów, A-29 Super Tucano jest najlepszym wyborem. A-29 oferuje szeroki zakres misji m.in. zaawansowane szkolenie pilotów, patrolowanie przestrzeni powietrznej, szkolenie JTAC, uzbrojone ISR, nadzór graniczny czy rozpoznanie i eskorta powietrzna.
- To zaszczyt dzielić się tym kluczowym osiągnięciem w historii sukcesu wiodącego samolotu w swojej kategorii. A-29 Super Tucano jest jedynym produkowanym obecnie lekkim samolotem szturmowym, uzbrojonym samolotem rozpoznawczym i samolotem szkoleniowym z silnikiem turbośmigłowym, który sprawdził się w szkoleniu i walce na całym świecie – mówi Bosco da Costa Junior, prezes i dyrektor generalny Embraer Defense & Security.
Niedawno
zakupiony przez Portugalię samolot A-29N Super Tucano, wersja zgodna z wymogami NATO, demonstruje wszechstronność i elastyczność platformy. Wyposażony w zaawansowaną awionikę, specjalistyczne systemy łączności i ulepszone możliwości, samolot został zaprojektowany tak, aby spełniać najbardziej rygorystyczne wymagania NATO.
Informacyjnie o A-29A-29 Super Tucano jest światowym liderem w swojej kategorii, a do tej pory sprzedano już ponad 290 samolotów tego typu. Maszyny te wylatały 600 tys. godzin lotu, w tym 60 tys. w warunkach bojowych. Jak zapewnia producent A-29 Super Tucano jest najskuteczniejszym samolotem wielozadaniowym w swojej kategorii, wyposażonym w najnowocześniejszą technologię do precyzyjnej identyfikacji celów, systemy uzbrojenia i kompleksowy pakiet komunikacyjny.
Jego możliwości są dodatkowo zwiększone dzięki zaawansowanym systemom awioniki HMI zintegrowanym z solidnym płatowcem zdolnym do operowania z nieutwardzonych pasów startowych w surowym środowisku i bez infrastruktury. Co więcej, samolot ma zmniejszone wymagania konserwacyjne i oferuje wysoki poziom niezawodności, dostępności i integralności strukturalnej przy niskich kosztach cyklu życia.
A-29 zostały wybrane przez Afganistan, Angolę, Brazylię, Burkina Faso, Chile, Dominikanę, Ekwador, Filipiny, Ghanę, Honduras, Indonezję, Kolumbię, Liban, Mauretanię, Nigerię, Panamę, Paragwaj, Portugalię, Urugwaj, Senegal, Turkmenistan i Stany Zjednoczone Ameryki.