Partner serwisu
Prawo i polityka

Dwa duoporty zamiast CPK? Koperski o nowej koncepcji

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-01-2024
Ostatnia modyfikacja:
24-01-2024
Źródło:
Wirtualna Polska/Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Dwa duoporty zamiast CPK? Koperski o nowej koncepcji
fot. Ministerstwo Infrastruktury
– Jest nowa rada nadzorcza w CPK i nowe kierownictwo tej spółki. Czekamy na audyt, który się rozpoczyna. Potrwa on ze 2-3 miesiące. Chcemy wiedzieć, czy ogromne środki publiczne były wydawane zgodnie z prawem – powiedział Przemysław Koperski, wiceminister infrastruktury, w rozmowie z portalem Wirtualny Nowy Przemysł.

Gość programu "Rządowa Ława", który poprowadził Adam Sierak, jest przekonany, że kluczowe dla krajowej branży lotniczej jest podkreślenie roli lotnisk regionalnych. Alternatywą dla budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego mają być forsowane również przez Macieja Laska, nowego rządowego pełnomocnika ds. CPK, duoporty. Nawet nie jeden, o którym wszyscy głośno dyskutują, czyli stołeczne Lotnisko Chopina i port w Modlinie, ale też drugi, na południu Polski.

– Poczekajmy na wyniki audytu, ale dwa duoporty w Polsce byłyby dobrym rozwiązaniem. Uważam, że gdy dyskutujemy o duoportach, to bardzo ważnym punktem jest także południe Polski. Tam powinno powstać coś na wzór duoportu z szybką koleją łączącą porty w Katowicach i Krakowie – uważa Koperski.

PPL i LOT w MI?

Rozmówca portalu WNP odniósł się również do przyszłości Polskich Linii Lotniczych LOT, nad którym nadzór sprawuje Ministerstwo Aktywów Państwowych, a nie Ministerstwo Infrastruktury. Czy narodowy przewoźnik powinien mieć innego zwierzchnika? – Trudno mi jednoznacznie odpowiedzieć. To nie jest jedyna tego typu sytuacja, gdy spółka branżowa jest poza nadzorem resortu, która nadzoruje funkcjonowanie danego sektora. Podobnie jest z PKP. Ważne teraz jest to, by Polskie Porty Lotnicze znalazły się z powrotem u nas, w Ministerstwie Infrastruktury – dodał Koperski.

– Lotnictwo będzie w jednym resorcie. Od początku była taka koncepcja. Jesteśmy po wielu rozmowach na ten temat z ministrem Laskiem. Lotnictwo trafi wtedy w całość pod ministra Laska. Okres najbliższych kilku miesięcy jest okresem przejściowym – zapowiada Koperski.

Przypomnijmy, że w ubiegłym tygodniu Rada Nadzorcza CPK odwołała dwóch członków zarządu spółki. Stanowiska stracili prezes Mikołaj Wild i Radosław Kantak, członek zarządu ds. inwestycji kolejowych. Oddelegowany do pełnienia obowiązków prezesa został Filip Czernicki.

Co dalej z CPK?

Od okresu wyborczego, a co interesujące zwłaszcza po przegranej Prawa i Sprawiedliwości, przyszłość CPK jest przedmiotem ożywionej jak nigdy dyskusji. Od tego czasu o zasadności realizacji tego projektu mówił min. Sebastian Mikosz, był prezesa PLL LOT i Kenya Airways, Grzegorz Polaniecki, dyrektor generalny Enter Air, Michał Kaczmarzyk, prezes linii Buzz z Grupy Ryanaira, a także Anna Midera, prezeska portu lotniczego Łódź oraz posłanka partii Razem Paulina MatysiakDariusz Kuś, były prezes wrocławskiego lotniska, uważa zaś, że CPK nie powstanie, ale w przyszłości warto będzie rozważyć przeniesienie stołecznego portu do innej lokalizacji.

Dotychczasowy prezes CPK Mikołaj Wild jeszcze niedawno był przekonany, że CPK powstanie w każdym przypadku, a ustępujący rządowy pełnomocnik Marcin Horała ostrzegał z kolei, że twarda rezygnacja z CPK trudna i kosztowna oraz stracimy reputację. Były prezes CPK Piotr Malepszak zwracał natomiast uwagę na to, że lotniczy i kolejowy program inwestycyjny CPK wymagają dokładnego audytu, a także urealnienia prognoz ruchu oraz kosztów. Wreszcie Maciej Wilk, dyrektor operacyjny Flair Airlines i były członek zarządu PLL LOT jest przekonany, że jeśli narodowy przewoźnik będzie mógł skorzystać z nowego lotniczego hubu, takiego jak projektowane CPK, powinien wykorzystać swoją szansę na sukces. Wilk ostatnio o przyszłości projektu mówi często i zaznacza, że "kurnik na Okęciu" nie zastąpi porządnego portu przesiadkowego. O tym, że lepszym rozwiązaniem będzie stworzenie duoportu Lotniska im. F. Chopina i portu Warszawa-Modlin przekonuje zaś zarząd tego ostatniego.  

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Ambasador RP w Królestwie Arabii Saudyjskiej: LOT w Rijadzie to sukces!

Pasażer i linie lotnicze

Ambasador RP w Królestwie Arabii Saudyjskiej: LOT w Rijadzie to sukces!

Mateusz Kieruzal 24 stycznia 2024

Emirates zrekrutują 5000 pracowników na sześciu kontynentach

Pasażer i linie lotnicze

Danił: Modlin można rozbudować do 2027 r.

Infrastruktura i lotniska

Danił: Modlin można rozbudować do 2027 r.

Łukasz Malinowski 22 stycznia 2024

Zobacz również:

Modlin: Bardzo dobry grudzień zamknął rekordowy 2023 rok

Infrastruktura i lotniska

Modlin: Bardzo dobry grudzień zamknął rekordowy 2023 rok

inf. pras. 24 stycznia 2024

Wild krytycznie o Modlinie: Koncepcja duoportu szkodliwa

Infrastruktura i lotniska

Duoport alternatywą dla CPK?

Infrastruktura i lotniska

Duoport alternatywą dla CPK?

Aleksander Domański 27 listopada 2019

Pozostałe z wątku:

Ambasador RP w Królestwie Arabii Saudyjskiej: LOT w Rijadzie to sukces!

Pasażer i linie lotnicze

Ambasador RP w Królestwie Arabii Saudyjskiej: LOT w Rijadzie to sukces!

Mateusz Kieruzal 24 stycznia 2024

Emirates zrekrutują 5000 pracowników na sześciu kontynentach

Pasażer i linie lotnicze

Danił: Modlin można rozbudować do 2027 r.

Infrastruktura i lotniska

Danił: Modlin można rozbudować do 2027 r.

Łukasz Malinowski 22 stycznia 2024

Zobacz również:

Modlin: Bardzo dobry grudzień zamknął rekordowy 2023 rok

Infrastruktura i lotniska

Modlin: Bardzo dobry grudzień zamknął rekordowy 2023 rok

inf. pras. 24 stycznia 2024

Wild krytycznie o Modlinie: Koncepcja duoportu szkodliwa

Infrastruktura i lotniska

Duoport alternatywą dla CPK?

Infrastruktura i lotniska

Duoport alternatywą dla CPK?

Aleksander Domański 27 listopada 2019

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5