Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Horała: Twarda rezygnacja z CPK trudna i kosztowna. Stracimy reputację

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-12-2023
Ostatnia modyfikacja:
01-12-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Horała: Twarda rezygnacja z CPK trudna i kosztowna. Stracimy reputację
fot. CPK
– Centralny Port Komunikacyjny to projekt, który już od kilku lat bardzo mocno zakorzeniony na poziomie światowym, europejskim i polskim. Korzenie CPK zostały więc już mocno wpuszczone w grunty – powiedział podczas czwartkowego spotkania z dziennikarzami wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Spółka CPK pochwaliła się wykupem już ponad 1200 ha nieruchomości pod lotnisko i węzeł kolejowy. Jest także projekt koncepcyjny terminala pasażerskiego i dworca kolejowego. Budowlany powinien być gotowy w pierwszym kwartale 2024 roku. Trwa także projektowanie ponad 450 km Kolei Dużych Prędkości. Do wojewody mazowieckiego trafił ponadto wniosek o decyzję lokalizacyjną

Jak CPK zabezpieczyła się przed ewentualną kasacją projektu? Wiceminister Horała miał sporo do przekazania ugrupowaniom, które po październikowych wyborach prawdopodobnie przejmą władzę w najbliższych tygodniach.  – Pierwszym zabezpieczeniem jest ustawa, którą trzeba byłoby zmienić. Twarda rezygnacja z CPK wymagałaby posiadania w sejmie większości potrzebnej do odrzucenia weta prezydenckiego. Pan prezydent w swoim wystąpieniu wskazał CPK jako jeden z kilku kluczowych projektów dla naszego kraju i zapowiedział, że będzie korzystać ze swoich uprawnień, żeby zapobiegać wszelkim próbom likwidacji tych projektów. To taki podstawowy poziom – podkreślił rządowy pełnomocnik ds. CPK. 

– Po drugie CPK jest głęboko zakorzenione w unijnych opracowaniach, na czele z europejską siecią TEN-T, zakładającą lotnisko i węzeł komunikacyjny, nie mówiąc już o liniach kolejowych. Projektując inwestycje w ramach CPK uwzględniliśmy linie kolejowe z TEN-T, które mamy zrealizować. Poza tym, że są sensowne i potrzebne, to jeszcze są na sieciach TEN-Towskich – przypomniał wiceminister funduszy i polityki regionalnej. 

– Po trzecie cały szereg przedsięwzięć związanych z finansowaniem. Jak się pożycza pieniądze na jakiś projekt, to trzeba go zrealizować, albo trzeba będzie oddać te pieniądze. Po czwarte, stosunkowo niewielkie, bo to jest 100 mln euro mniej więcej łącznie, ale są też pewne projekty uwzględnione w Krajowym Planie Odbudowy. Ich niezrealizowanie będzie więc oznaczało niewypełnienie kamieni milowych KPO – wyliczał dalej Horała.

Rządowy pełnomocnik zaznaczył, że CPK jest dużą Grupą Kapitałową, więc gdyby ktoś chciał likwidować CPK, to musi odpowiedzieć sobie na pytanie co z Lotniskiem Chopina, które jest częścią właśnie grupy kapitałowej CPK. – O ile Torpol można by po prostu sprzedać, to przekształcenie własnościowe w obszarze Polskich Portów Lotniczych i CPK też wynika z ustawy, więc jakieś "wydłubanie" PPL-u, wymagałoby zmiany ustawy. Oprócz tego jest jeszcze cały szereg zawartych już umów. Powstałyby roszczenia w wyniku ich zerwania. CPK to wreszcie kwestia uwarunkowań międzynarodowych, takich jak mobilność wojsk NATO – argumentował Horała, który jednak zdaje sobie sprawę, że nie ma takiego etapu inwestycyjnego i zaawansowania projektu, którego nie dałoby się "odwrócić".

– Jak ktoś bardzo się uprze, to da radę. Nawet już po zakończeniu całego procesu inwestycyjnego można po prostu zamknąć CPK. Musi jednak wziąć pod uwagę koszty polityczne, finansowe i wizerunkowe, wiążące się z utratą reputacji w środowisku międzynarodowym. Moim zdaniem taka twarda rezygnacja z CPK byłaby niezwykle trudna i kosztowna – stwierdził Horała.

Wiceminister funduszy i polityki regionalnej na zakończenie wskazał jak ważne są również kwestie regionalne. – Oprócz partnerów z Rail Baltica jesteśmy też w stałym kontakcie ze stroną czeską. Mamy uzgodnienia dotyczące połączeń transgranicznych. Czesi przyspieszyli przecież harmonogram swojej części linii Praga - Wrocław, po to, żeby spotkać się z naszym harmonogramem tego połączenia. CPK jest także w studium wykonalności przyszłego europejskiego połączenia torowego na Ukrainę. To projekt, który już od kilku lat bardzo mocno zakorzeniony na poziomie światowym, europejskim i polskim. Korzenie CPK zostały więc już mocno wpuszczone w grunty – podsumował Horała.   
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

CPK: Projekt nie jest opóźniony

Infrastruktura i lotniska

CPK: Projekt nie jest opóźniony

Redakcja 09 lipca 2025

Miliony z CPK na wsparcie samorządów

Infrastruktura i lotniska

Miliony z CPK na wsparcie samorządów

Centralny Port Komunikacyjny 05 lipca 2025

Zobacz również:

CPK: Projekt nie jest opóźniony

Infrastruktura i lotniska

CPK: Projekt nie jest opóźniony

Redakcja 09 lipca 2025

CPK w 2032 roku. Spółka nie ma wątpliwości

Infrastruktura i lotniska

CPK w 2032 roku. Spółka nie ma wątpliwości

Redakcja/inf. pras. 26 czerwca 2025

CPK: Projekt terminal i dworca ciągle nieodebrany

Infrastruktura i lotniska

CPK: Projekt terminal i dworca ciągle nieodebrany

Przegląd prasy 16 czerwca 2025

Pozostałe z wątku:

CPK: Projekt nie jest opóźniony

Infrastruktura i lotniska

CPK: Projekt nie jest opóźniony

Redakcja 09 lipca 2025

Miliony z CPK na wsparcie samorządów

Infrastruktura i lotniska

Miliony z CPK na wsparcie samorządów

Centralny Port Komunikacyjny 05 lipca 2025

Zobacz również:

CPK: Projekt nie jest opóźniony

Infrastruktura i lotniska

CPK: Projekt nie jest opóźniony

Redakcja 09 lipca 2025

CPK w 2032 roku. Spółka nie ma wątpliwości

Infrastruktura i lotniska

CPK w 2032 roku. Spółka nie ma wątpliwości

Redakcja/inf. pras. 26 czerwca 2025

CPK: Projekt terminal i dworca ciągle nieodebrany

Infrastruktura i lotniska

CPK: Projekt terminal i dworca ciągle nieodebrany

Przegląd prasy 16 czerwca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij