Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Kaczmarzyk (Buzz): Modlin i Chopin poradzą sobie, CPK to projekt polityczny

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-11-2023
Ostatnia modyfikacja:
21-12-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Kaczmarzyk (Buzz): Modlin i Chopin poradzą sobie, CPK to projekt polityczny
fot. Michał Szymajda
– Jeżeli uda się rozbudować Modlin, to lotnisko to z czasem przejmie funkcję największego na Mazowszu – podkreślił w rozmowie z Rynkiem Lotniczych Michał Kaczmarzyk, dyrektor generalny Buzz, polskich linii lotniczych z grupy Ryanaira.

Od zakończenia wyborów przyszłość CPK budzi ożywione dyskusje. Maciej Lasek, poseł na Sejm z ramienia Koalicji Obywatelskiej, jest przekonany, że nowe centralne lotnisko nigdy nie powstanie. – Nic nie wskazuje na kontynuowanie prac części lotniczej. Odblokowany zostanie rozwój Modlina i odkurzone zostaną plany rozbudowy Okęcia – uważa z kolei Adrian Furgalski, prezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Posłowie KO Michał Szczerba i Dariusz Joński apelują z kolei o audyt w sprawie budowy CPK. Poznaliśmy również stanowisko Radosława Kantaka, członka zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych oraz Sebastiana Mikosza, byłego prezesa PLL LOT i Kenya Airways, Grzegorza Polanieckiego, dyrektora generalnego Enter Air, a także Anny Midery, prezeski portu lotniczego Łódź oraz posłanki partii Razem Pauliny Matysiak i nawet Donalda Tuska.  

Rafał Dybiński, Rynek Lotniczy: Dlaczego CPK jest według Pana chybioną inwestycją?

Michał Kaczmarzyk, dyrektor generalny Buzz, polskich linii lotniczych z grupy Ryanaira: CPK to projekt polityczny – faktyczne potrzeby rynku oraz konsumentów nie miały żadnego znaczenia. Politycy, dysponując publicznymi pieniędzmi, bardzo hojnie wynagradzali przychylnych ekspertów, doradców i lobbystów, którzy tworzyli analizy i prezentacje dopasowane do konkretnej tezy i z góry ustalonymi wnioskami. W zderzeniu z rzeczywistością rynkową wszystkie te dokumenty stają się bezużyteczne. Cała branża lotnicza w Polsce czeka na zakończenie tego spektaklu i przekierowanie uwagi na realne, bieżące problemy branży lotniczej w Polsce, w tym przepustowości Warszawy i Mazowsza, tzn. odblokowania inwestycji w Modlinie i na Chopinie.

Co w zamian CPK?

Chopin i Modlin poradzą sobie z obecnym i przyszłym wzrostem ruchu w Warszawie. Chopin obsłuży 25-30 mln pasażerów rocznie przy stosunkowo niewielkich inwestycjach. Modlin ma nieograniczone możliwości wzrostu, w praktyce do ponad 30 mln pasażerów rocznie. Infrastrukturę Modlina bardzo łatwo i tanio rozbudować, lotnisko i samorząd dysponują ogromnym terenem wokół lotniska, nie ma problemów środowiskowych, itd.

Czy CPK można wybudować bez komponentu lotniczego? Czy to ma sens?

To jest raczej pytanie do ekspertów od kolei. Ja nim nie jestem.

Jak dużo Łódź i Modlin mogą skorzystać na zaniechaniu komponentu lotniczego CPK?

Jeżeli uda się rozbudować Modlin, to lotnisko to z czasem przejmie funkcję największego na Mazowszu, ze względu na wcześniej wspomniane atuty - w praktyce nieograniczona możliwość rozwoju infrastruktury. Łódź będzie się rozwijała organicznie, kwestią czasu jest kiedy osiągnie 1,5-2 mln pasażerów rocznie.

Które lotniska regionalne powinny być mocniej rozwijane?

Lotniska regionalne trzeba zostawić w spokoju i dać im się rozwijać samodzielnie. Przez ostatnie lata w zasadzie wszystkie z nich udowodniły, że podejmują dobre decyzje inwestycyjne. Dają dużą wartość dodaną dla gospodarek swoich regionów. I nie mają problemów ze sprostaniem oczekiwaniom rynku, jak długo nikt nie próbuje blokować ich inwestycji i możliwości. Tego niestety nie można powiedzieć o lotniskach zarządzanych centralnie przez PPL. Przez ostatnie lata w sposób bezprecedensowy zdegradowano oba warszawskie lotniska, Chopina i Modlin, blokując inwestycje i sztucznie obniżając przepustowość. Oczywiście celem tego było udowodnienie potrzeby budowy CPK.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Lasek, Protas i Szyszko wiceministrami w MFiPR

Prawo i polityka

Lasek, Protas i Szyszko wiceministrami w MFiPR

inf. pras. 19 grudnia 2023

CPK: Otwarcie w połowie 2028 r. Chopin do zamknięcia

Infrastruktura i lotniska

CPK: Nowa prognoza IATA. Mniej pasażerów w 2030 r.

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Kaczmarzyk: Latanie z Chopina jest zyskowne

Infrastruktura i lotniska

Kaczmarzyk: Latanie z Chopina jest zyskowne

Mateusz Kieruzal 21 września 2023

Kaczmarzyk (Buzz): Ograniczenie oferowania w Modlinie to problem dla lotniska

Infrastruktura i lotniska

Kaczmarzyk (Ryanair): Będziemy w Polsce dwa razy lepsi niż konkurencja

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Lasek, Protas i Szyszko wiceministrami w MFiPR

Prawo i polityka

Lasek, Protas i Szyszko wiceministrami w MFiPR

inf. pras. 19 grudnia 2023

CPK: Otwarcie w połowie 2028 r. Chopin do zamknięcia

Infrastruktura i lotniska

CPK: Nowa prognoza IATA. Mniej pasażerów w 2030 r.

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Kaczmarzyk: Latanie z Chopina jest zyskowne

Infrastruktura i lotniska

Kaczmarzyk: Latanie z Chopina jest zyskowne

Mateusz Kieruzal 21 września 2023

Kaczmarzyk (Buzz): Ograniczenie oferowania w Modlinie to problem dla lotniska

Infrastruktura i lotniska

Kaczmarzyk (Ryanair): Będziemy w Polsce dwa razy lepsi niż konkurencja

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5