Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna, bo nowy projekt, w którym pasażerowie klasy ekonomicznej siedzą jeden nad drugim, został zrecenzowany jako przestronny i wygodny, ale także klaustrofobiczny. Przekonaliśmy się o tym sami podczas Aircraft Interior Expo 2022 w Hamburgu.
Alejandro Nuñez Vicente opracował swoją koncepcję "Chaise Longue Economy Seat" jeszcze jako student uniwersytetu, a światową uwagę zwrócił na nią dopiero, gdy znalazła się na liście finalistów w konkursie Crystal Cabin Awards 2021 oraz pojawiła się w artykule CNN Travel.
Redakcja Rynku Lotniczego miała okazję przetestować nowe fotele podczas AIX2022 w Hamburgu. Sam pomysł jest dość ciekawy i nietuzinkowy. Wejście po schodach przypominających drabinę na najwyższy poziom jest troszkę niepewne, ale gdy już się tam znajdziemy możemy poczuć przestrzeń i wygodę nowego Chaise Longue z dużą ilością miejsca na nogi. Niestety pasażerów górnego rzędu od sufitu będzie dzieliło około 1,5 metra, co oznacza, że wielu z nich nie będzie mogło znajdować się w pozycji wyprostowanej.
Na dolnym poziomie byliśmy w stanie w pełni rozprostować nogi, ale odczucia są nieco klaustrofobicznie, gdy podstawa foteli na górnym poziomie znajduje się tuż przed twarzą. Jeżeli jednak nie przeszkadza nikomu ciasna przestrzeń i planuje przespać cały lot, to może to być idealne rozwiązanie.
- Ten fotel to rozwiązanie korzystne zarówno dla pasażerów jak i linii lotniczych. Usuwając schowki na bagaż podręczny nad głową i wykorzystując przestrzeń pionową, możemy zwiększyć komfort pasażerów w dolnym rzędzie, którzy będą mieli więcej miejsca na nogi i możliwość rozprostowania się, podczas gdy w wyższym rzędzie będzie ta sama przestrzeń na nogi, ale większe odchylenie do tyłu ze względu na brak rzędu za górnym rzędem - mówi Alejandro Nuñez Vicente, pomysłodawca nowych foteli.
Jak wylicza Vicente, konfiguracja ta umożliwi liniom lotniczym zwiększenie pojemności oraz pozwali obniżyć koszty jednostkowe. Do tego dodaje, że linie lotnicze likwidując schowki na bagaż skrócą czas wejścia do samolotu i zajęcia miejsca, ponieważ na pokład będzie można wnosić tylko małe bagaże podręczne.
Według firmy 70 proc. zamówień na samoloty, to zamówienia na maszyny wąskokadłubowe. Wiele linii lotniczych oferuje obecnie stale ten sam produkt, co ich konkurenci. Dlatego przewoźnicy potrzebują wyróżnika w postaci nowego produktu pokładowego, a Chaise Longue takim właśnie jest. Do tego jeżeli przewoźnik nie jest zainteresowany komfortem na pokładzie, to dzięki nowemu pomysłowi możemy zaobserwować wzrost pojemności podkładu od 10 do nawet 15 proc.
Materiał z
AIX 2022 powstał przy współpracy z
Polskimi Liniami Lotniczymi LOT.