Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

CPK. Rurociągu nie będzie, paliwo pojedzie koleją

Dalej Wstecz
Data publikacji:
20-06-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
CPK. Rurociągu nie będzie, paliwo pojedzie koleją
fot. CPK
Podobnie jak na lotnisko im. F. Chopina również do planowanego Centralnego Portu Lotniczego paliwo lotnicze będzie dowożone koleją. Spółka wyznaczyła już miejsce lokalizacji bazy paliwowej i prowadzącej do niej bocznicy. Budowę rurociągu z Płocka odłożono na przyszłość.

Spółka CPK przygotowała wariant inwestorski Portu Solidarność, który będzie elementem wniosku o decyzję środowiskową. Obszar i układ transportowy lotniska został doprecyzowany i ograniczony do obszaru o powierzchni 28 km kw. Szerzej na ten temat w tekście pt. CPK. Poznaliśmy dokładną lokalizację portu.

CPK ma być nie tylko głównym lotniskiem w Polsce, ale również ważnym punktem przesiadkowym na sieci kolejowej. Węzeł CPK obejmuje odcinki nowych linii kolei dużych prędkości i łącznicę z istniejącą siecią kolejową. Centralny punkt węzła to stacja zintegrowana z terminalem lotniczym – będzie ona zlokalizowana we wschodniej części lotniska. W części zachodniej zaplanowano zaś stacje do obsługi ruchu towarowego. Szerzej o planowanym układzie linii kolejowych pisaliśmy w materiale pt. CPK. Tak ma wyglądać węzeł kolejowy. Oto nowe stacje i przystanki.

Okazuje się, że w pierwszym okresie funkcjonowania lotniska paliwo nie będzie do niego dostarczane za pomocą rurociągu. – Rzeczywiście w pierwszym etapie paliwo lotnicze będzie dostarczane do Portu Solidarność cysternami kolejowymi. W planach tzw. kolejowy front przeładunkowy, za którego pośrednictwem paliwo poprzez system podziemnych instalacji i hydrantów będzie dostarczane do stanowisk postojowych na płycie lotnisk – wyjaśnia Konrad Majszyk, rzecznik prasowy CPK.

Na tę chwile planowana jest budowa bocznicy od stacji od stacji CPK Towarowa do bazy paliwowej. Na stacji CPK Towarowa będzie również dokonywana zmiana lokomotyw prowadzących składy z paliwem – do bazy paliwowej ze względów bezpieczeństwa nie będą bowiem mogły wjechać lokomotywy elektryczne.


Grafika: CPK

Dopiero z niej w ramach infrastruktury portu paliwo będzie dostarczane rurociągami bezpośrednio do miejsc postojowych statków powietrznych. Co ciekawe, takiego rozwiązania nie ma na stołecznym lotnisku im. F. Chopina, pomimo tego, że inwestycja została wiele lat temu zrealizowana. Niestety system nie nadawał się do uruchomienia. W zeszłym tygodniu CPK poinformowało, że bazą paliwową na lotnisku oraz systemem dostaw paliwa do samolotów zajmie się PERN. Obie spółki przyznały, że jednym ze scenariuszy na przyszłość jest możliwość zasilania nowego portu rurociągiem dalekosiężnym. Rozważane będzie studium wykonalności takiej infrastruktury.

Jak dotąd wydawało się, że budowa rurociągu do CPK będzie jak najbardziej uzasadniona. W roku 2018 jeden z ekspertów szacował, że dowiezienie paliwa koleją będzie wymagało użycia ok. 30-50 tys. cystern kolejowych.

O tym, że do CPK będzie trzeba wybudować rurociąg z paliwem lotniczym między Płockiem a lotniskiem mówił jeszcze w maju Rafał Milczarski, prezes PLL LOT.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

Biznes i przemysł

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

inf. pras. 15 września 2023

ULC: Powrót do kontroli paszportowych może zniechęcić pasażerów

Pasażer i linie lotnicze

CPK: Przede wszystkim elastyczność. Pojawiły się nowe rynki

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

CPK: Przede wszystkim elastyczność. Pojawiły się nowe rynki

Infrastruktura i lotniska

CPK: Przede wszystkim elastyczność. Pojawiły się nowe rynki

Roman Czubiński 15 września 2023

Horyzontalny Rozkład Jazdy. Impuls dla rozwoju kolei w Polsce

Biznes i przemysł

CPK. Trwają prace rozbiórkowe [zdjęcia]

Infrastruktura i lotniska

CPK. Trwają prace rozbiórkowe [zdjęcia]

Łukasz Malinowski 25 lipca 2023

Pozostałe z wątku:

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

Biznes i przemysł

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

inf. pras. 15 września 2023

ULC: Powrót do kontroli paszportowych może zniechęcić pasażerów

Pasażer i linie lotnicze

CPK: Przede wszystkim elastyczność. Pojawiły się nowe rynki

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

CPK: Przede wszystkim elastyczność. Pojawiły się nowe rynki

Infrastruktura i lotniska

CPK: Przede wszystkim elastyczność. Pojawiły się nowe rynki

Roman Czubiński 15 września 2023

Horyzontalny Rozkład Jazdy. Impuls dla rozwoju kolei w Polsce

Biznes i przemysł

CPK. Trwają prace rozbiórkowe [zdjęcia]

Infrastruktura i lotniska

CPK. Trwają prace rozbiórkowe [zdjęcia]

Łukasz Malinowski 25 lipca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5