Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

CPK. Poznaliśmy dokładną lokalizację portu. Oto wariant inwestorski


Wstecz Dalej

Autor:

Łukasz Malinowski

Data publikacji:
2022-06-14 07:25
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

CPK. Poznaliśmy dokładną lokalizację portu. Oto wariant inwestorski
Grafika: CPK
CPK poinformowało o zakończeniu prac nad wariantem inwestorskim Portu Solidarność. Pokazuje on dokładną lokalizację inwestycji, w tym rozmieszczenie infrastruktury drogowej, kolejowej, energetycznej oraz lokalizację dróg startowych. Dokument będzie elementem wniosku o decyzję środowiskową o zakończeniu prac nad wariantem inwestorskim Portu Solidarność. 
Spółka CPK przygotowała wariant inwestorski Portu Solidarność, który będzie elementem wniosku o decyzję środowiskową. To kontynuacja działań z grudnia 2021 r., kiedy zaprezentowany został obszar preferowanej lokalizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego na terenie części gmin: Baranów, Teresin i Wiskitki. – Prezentując wariant inwestorski wraz z dwoma wariantami alternatywnymi, spółka CPK wykonuje kolejny duży krok naprzód w ramach postępujących przygotowań do budowy lotniska wraz z węzłem kolejowo-drogowym, wywiązując się jedocześnie ze złożonych mieszkańcom obietnic – podkreśla CPK w komunikacie.

Kryteria wyboru


Jak podkreśla CPK, określony pod koniec ubiegłego roku preferowany obszar inwestycji został poddany analizie i doprecyzowany. Podjęto m.in. decyzję o lokalizacji dróg startowych i ich przesunięciu względem siebie oraz wybrano wariant przebiegu linii Kolei Dużych Prędkości przez sam port.

Wybór wariantu inwestorskiego CPK odbywał się na podstawie analiz wielokryterialnych wykonanych dla poszczególnych komponentów przedsięwzięcia. Ze względu na złożoność inwestycji wybór wariantu inwestorskiego był sekwencyjny: rozpoczął się od wyboru lokalizacji lotniska, do której dopasowano lokalizację węzła kolejowego, a następnie dróg i pozostałych elementów.

W ramach analiz wielokryterialnych brane były pod uwagę takie aspekty, jak m.in.: integracja lotniska z koleją, efektywność techniczna i operacyjna infrastruktury, wpływ społeczny, doświadczenie pasażerów, wydatki inwestycyjne, łatwość realizacji robót budowlanych, wpływ prac na otoczenie i na środowisko, uwarunkowania dotyczące nabywania gruntów i zakładana przydatność/elastyczność planowanych rozwiązań na przyszłość (future-proofing), czyli dalszą możliwość rozbudowy, aby uniknąć ograniczeń jakie są obecne m.in. na lotnisku Chopina.

Lokalizacja lotniska

Obszar preferowanej lokalizacji Portu Solidarność z grudnia 2021 r. miał powierzchnię ok. 41 km kw., zajmując północno-zachodnią część terenu o wielkości ok. 78 km kw. z tzw. rozporządzenia obszarowego, które weszło w życie w lipcu 2021 r. Obszar określony w wariancie inwestorskim ma ok. 28 km kw.

Obie drogi startowe umiejscowione są na linii wschód-zachód, równolegle do istniejącej autostrady A2. Podczas prac nad master planem w wariancie inwestorskim przesunięto obie drogi startowe o 150 m na południe w stosunku do wariantów alternatywnych, a południowa droga startowa została odsunięta o 850 m na zachód względem północnej. – Chodziło o to, żeby nie ingerować w dolinę Pisi Gągoliny oraz poprowadzić linię kolejową mostem nad tą rzeką i pod płytą terminala – tłumaczył Jakub Łoch, zastępca dyrektora biura strategii i planowania podprogramu lotniskowego.

Tunel kolejowy, w którym znajduje się stacja CPK, został zaplanowany na głębokości ok. 14 metrów poniżej przyszłego poziomu lotniska i jest przykryty w centralnej części obszaru strefy operacyjnej lotniska (na długości ok. 2,5 km). W kierunku zachodnim i wschodnim tunel przechodzi w wykop otwarty, z którego część linii kolejowych wychodzi na poziom i ponad poziom terenu, by uzyskać możliwość bezkolizyjnych „rozplotów”.


Grafika: CPK

Kolej i drogi

CPK zaplanowało główną stację kolejową obsługującą port w odległości 1 100 m od północnej i 1 400 m od południowej drogi startowej. Terminal pasażerski będzie zlokalizowany po południowej stronie linii kolejowej. Dwie drogi kołowania, które połączą północną i południową część obszaru między drogami startowymi przebiegają po wschodniej i zachodniej stronie terminala.

Szerzej na temat węzła kolejowego piszemy w tekście pt. CPK. Tak ma wyglądać węzeł kolejowy. Oto nowe stacje i przystanki.

Główny dojazd transportem drogowym zapewnić ma łącznik z autostradą A2 oraz drogą krajową nr 50. Szczegóły sposobu i zakresu budowy węzła autostradowego są obecnie negocjowane z GDDKiA. Więcej na ten temat piszemy w materiale pt. CPK. Układ drogowy w wariancie inwestorskim.

Warto również odnotować, że budowa CPK będzie wymagała także przełożenia sieci energetycznych oraz rowów melioracyjnych na terenie planowanej inwestycji.

Decyzja środowiskowa

Przygotowanie wariantu inwestorskiego CPK oraz jego wersji alternatywnych było konieczne ze względu na konieczność przygotowania raportu środowiskowego, który jest niezbędny do złożenia wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Jego zakres określa art. 66 Ustawy z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

Decyzja środowiskowa wydawana jest przez RDOŚ na podstawie wyników postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko, w tym analizy raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, który CPK przygotował i w którym zawarty jest wariant inwestorski lokalizacji portu.
Dopiero uzyskanie decyzji środowiskowej pozwoli CPK na ubieganie się o wydanie decyzji lokalizacyjnej, pozwolenia wodnoprawnego i pozwolenia na budowę.

W połowie czerwca CPK rozpocznie konsultacje społeczne przed wnioskiem o decyzję środowiskową, a sam wniosek zamierza złożyć w trzecim kwartale tego roku. 

Spółka podkreśla, że harmonogram realizacji inwestycji nie uległ zmianie. – Pierwsza łopata w 2023 roku jest jak najbardziej aktualna. Trzymamy się harmonogramu – podkreśla Jarosław Bodulski, dyrektor biura analiz środowiskowych w CPK.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
CPK ogłasza wariant inwestorski odcinka Warszawa – Łódź (wizualizacje)

Infrastruktura i lotniska

CPK ogłasza wariant inwestorski odcinka Warszawa – Łódź (wizualizacje)

Redakcja/inf. pras. 07 czerwca 2022

Studenci zaprezentowali akademicki model CPK

Infrastruktura i lotniska

Studenci zaprezentowali akademicki model CPK

Redakcja/inf. pras. 03 czerwca 2022

Drogie oferty w przetargu na koncepcję podstacji trakcyjnych CPK

Infrastruktura i lotniska

Drogie oferty w przetargu na koncepcję podstacji trakcyjnych CPK

Jakub Madrjas 03 czerwca 2022

 

Pasażerowie wciąż czekają na nowe Flirty PKP Intercity

Pasażer i linie lotnicze

Pasażerowie wciąż czekają na nowe Flirty PKP Intercity

27 czerwca 2022

Strajk Ryanairowi niestraszny

Biznes i przemysł

Strajk Ryanairowi niestraszny

27 czerwca 2022

Pracownicy British Airways na Heathrow za strajkiem

Pasażer i linie lotnicze

Pracownicy British Airways na Heathrow za strajkiem

27 czerwca 2022

Porozumienie o współpracy Rail Baltica z CPK

Biznes i przemysł

Porozumienie o współpracy Rail Baltica z CPK

27 czerwca 2022

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5