Partner serwisu
Prawo i polityka

CPK: Morawiecki i Tusk o nowym lotnisku

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
31-01-2024
Ostatnia modyfikacja:
31-01-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
CPK: Morawiecki i Tusk o nowym lotnisku
Fot. ZDG TOR
Premierzy Mateusz Morawiecki (poprzedni) oraz Donald Tusk (obecny) włączyli się w tym tygodniu do gorącej dyskusji o Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Liderzy największych sejmowych ugrupowań politycznych podtrzymują swoje stanowiska w kwestii sensu kontynuacji jednego z największych projektów infrastrukturalnych w historii kraju.

Premier Tusk we wtorek wieczorem w trakcie wystąpienia po posiedzeniu rządu po raz kolejny zapewnił, że główne rekomendacje zbudują eksperci i urzędnicy odpowiedzialni za projekt CPK. – Będziemy podejmowali adekwatne do ekspertyz decyzje. Opinie ludzi, którzy się na tym znają, a nie tych, którzy mieli ambicje czysto polityczne. Te opinie będą rozstrzygały – podkreślił Tusk.

Wcześniej premier w swoim expose podkreślał, że żadna inwestycja w Polsce nie będzie inwestycją, która doprowadza do rozpaczy polskiej rodziny. – Przyszłość CPK rozstrzygnie się w sposób transparentny – tłumaczył Tusk. Odpowiadać mają za to nowy minister Dariusz Klimczak oraz nowy pełnomocnik rządowy Maciej Lasek.

– Będzie to projekt, który będzie służył Polsce w sposób najbardziej racjonalny, a nie chorym ambicjom jakiegoś polityka, który chciał sobie zbudować kolejny pomnik. Będą służyły Polsce, Polkom i Polakom – zaznaczał Tusk, dodając przy tym, że tak samo służą i będą służyły w przyszłości polskie regionalne lotniska.

Morawiecki: Ignorowanie CPK to błędna droga

 Były premier Morawiecki odniósł się natomiast do projektu CPK podczas inauguracji "Zespołu Pracy dla Polski", który jest nowym formatem Prawa i Sprawiedliwości, skupiającym się na "wizji polskiego rozwoju".

– CPK to strategiczna inwestycja, która może dać wielki impuls polskiemu biznesowi. To projekt ambitny, o gigantycznym potencjale gospodarczym. A jednak przez obecną władzę jest lekceważona, spychana na margines. My chcemy pokazać, że ignorowanie CPK to błędna droga – przekonuje Morawiecki na swoim profilu Linkedin.

– Analizowaliśmy różnorodne profity, jakie CPK może przynieść naszemu państwu. Przede wszystkim są to korzyści finansowe, powiązane z ogromną pulą pieniędzy dostarczanych przez pasażerów tego wielkiego węzła komunikacyjnego. W dalszej kolejności są to zyski gospodarcze daleko wykraczające poza podstawową kwestię przychodów. To szansa na rozwój sieci transportowej, okazja dla wzrostu handlu, a także rezonowanie CPK na wiele innych branż i biznesów – argumentował były premier.

Według Morawieckiego ważne jest znaczenie strategiczne CPK, które zagwarantuje wzrost pozycji Polski jako logistycznego transportowego hubu w Europie Środkowo-Wschodniej. To z kolei pozwoli stworzyć potężny argument dla zagranicznego kapitału do jeszcze bardziej aktywnego inwestowania nad Wisłą.

– Inwestycje zagranicznego, zachodniego kapitału, to jednocześnie umacnianie bezpiecznej pozycji Polski na mapie Europy. Zysk, rozwój, pozycja Polski, bezpieczeństwo to kluczowe wartości związane z CPK. Aby nasz kraj zyskał na tych wartościach, nie może rezygnować z CPK. Rząd musi realizować tę inwestycję wedle konkretnego planu. I ten właśnie plan powstanie wraz z ustawami, które zostaną napisane w wyniku naszego spotkania – zapowiada jeden z liderów Prawa i Sprawiedliwości.

Co dalej z CPK?

Od okresu wyborczego, a co interesujące zwłaszcza po przegranej Prawa i Sprawiedliwości, przyszłość CPK jest przedmiotem ożywionej jak nigdy dyskusji. Od tego czasu o zasadności realizacji tego projektu mówił min. Sebastian Mikosz, był prezesa PLL LOT i Kenya Airways, Grzegorz Polaniecki, dyrektor generalny Enter Air, Michał Kaczmarzyk, prezes linii Buzz z Grupy Ryanaira, a także Anna Midera, prezeska portu lotniczego Łódź oraz posłanka partii Razem Paulina MatysiakDariusz Kuś, były prezes wrocławskiego lotniska, uważa zaś, że CPK nie powstanie, ale w przyszłości warto będzie rozważyć przeniesienie stołecznego portu do innej lokalizacji. Budowę nowego centralnego lotniska za głupi pomysł uważa Michael O'Leary, szef Ryanaira. 

Dotychczasowy prezes CPK Mikołaj Wild jeszcze niedawno był przekonany, że CPK powstanie w każdym przypadku, a ustępujący rządowy pełnomocnik Marcin Horała ostrzegał z kolei, że twarda rezygnacja z CPK trudna i kosztowna oraz stracimy reputację. Były prezes CPK Piotr Malepszak zwracał natomiast uwagę na to, że lotniczy i kolejowy program inwestycyjny CPK wymagają dokładnego audytu, a także urealnienia prognoz ruchu oraz kosztów. Wreszcie Maciej Wilk, dyrektor operacyjny Flair Airlines i były członek zarządu PLL LOT jest przekonany, że jeśli narodowy przewoźnik będzie mógł skorzystać z nowego lotniczego hubu, takiego jak projektowane CPK, powinien wykorzystać swoją szansę na sukces. Wilk ostatnio o przyszłości projektu mówi często i zaznacza, że "kurnik na Okęciu" nie zastąpi porządnego portu przesiadkowego. O tym, że lepszym rozwiązaniem będzie stworzenie duoportu Lotniska im. F. Chopina i portu Warszawa-Modlin przekonuje zaś zarząd tego ostatniego.  
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

O’Leary: CPK to był głupi plan głupiego rządu

Infrastruktura i lotniska

O’Leary: CPK to był głupi plan głupiego rządu

Jakub Madrjas 30 stycznia 2024

CPK: Cała linia KDP Łódź – Warszawa ma już decyzje środowiskowe

Pasażer i linie lotnicze

"Nie ma czasu. CPK musi być jądrem odstraszania i obrony przed Rosją"

Prawo i polityka

"Nie ma czasu. CPK musi być jądrem odstraszania i obrony przed Rosją"

Rzeczpospolita/Rynek Lotniczy 29 stycznia 2024

Zobacz również:

"Nie ma czasu. CPK musi być jądrem odstraszania i obrony przed Rosją"

Prawo i polityka

"Nie ma czasu. CPK musi być jądrem odstraszania i obrony przed Rosją"

Rzeczpospolita/Rynek Lotniczy 29 stycznia 2024

CPK: Rusza postępowanie na członka zarządu

Biznes i przemysł

CPK: Rusza postępowanie na członka zarządu

inf. pras. 26 stycznia 2024

Lasek: Nie chcemy zaorać CPK

Infrastruktura i lotniska

Lasek: Nie chcemy zaorać CPK

Mateusz Kieruzal 22 stycznia 2024

Pozostałe z wątku:

O’Leary: CPK to był głupi plan głupiego rządu

Infrastruktura i lotniska

O’Leary: CPK to był głupi plan głupiego rządu

Jakub Madrjas 30 stycznia 2024

CPK: Cała linia KDP Łódź – Warszawa ma już decyzje środowiskowe

Pasażer i linie lotnicze

"Nie ma czasu. CPK musi być jądrem odstraszania i obrony przed Rosją"

Prawo i polityka

"Nie ma czasu. CPK musi być jądrem odstraszania i obrony przed Rosją"

Rzeczpospolita/Rynek Lotniczy 29 stycznia 2024

Zobacz również:

"Nie ma czasu. CPK musi być jądrem odstraszania i obrony przed Rosją"

Prawo i polityka

"Nie ma czasu. CPK musi być jądrem odstraszania i obrony przed Rosją"

Rzeczpospolita/Rynek Lotniczy 29 stycznia 2024

CPK: Rusza postępowanie na członka zarządu

Biznes i przemysł

CPK: Rusza postępowanie na członka zarządu

inf. pras. 26 stycznia 2024

Lasek: Nie chcemy zaorać CPK

Infrastruktura i lotniska

Lasek: Nie chcemy zaorać CPK

Mateusz Kieruzal 22 stycznia 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5