Partner serwisu
Biznes i przemysł

Certyfikacja B777X najwcześniej w 2024 roku. FAA: Projekt nie jest dojrzały

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-06-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl/Seattle Times

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Certyfikacja B777X najwcześniej w 2024 roku. FAA: Projekt nie jest dojrzały
fot. Boeing Media
Amerykańska Federal Aviation Administration (FAA) odmówiła Boeingowi pozwolenia w dokonaniu kluczowego kroku w procesie certyfikacji szerokokadłubowego samolotu wersji 777X – donosi "Seattle Times".

Organ regulacyjny Stanów Zjednoczonych ostrzegł producenta odrzutowców, że być może będzie musiał zwiększyć liczbę planowanych lotów testowych. Taki scenariusz wykluczy wdrożenie nowego samolotu w 2023 roku, tak jak ostatnio zakładano, ale najwcześniej na początku 2024 roku. Pierwotnie planowano to uczynić nawet w 2020 roku.

FAA zaniepokoił incydent z 8 grudnia ubiegłego roku, kiedy nos odrzutowca w niekontrolowany przez pilota sposób gwałtownie uniósł się i opadł. Boeing musi teraz przekonać regulatorów, że dokonał niezbędnych korekt i zrozumiał co poszło nie tak tego dnia. Ian Won z FAA przekazał również producentowi inne uwagi dotyczące Common Core System oraz wyraził wątpliwości z proponowanymi modyfikacjami oprogramowania.

– Samolot nie jest jeszcze gotowy. Dane techniczne niezbędne do jego certyfikacji nie osiągnęły punktu, w którym wydaje się, że projekt jest dojrzały i można oczekiwać, że spełni obowiązujące przepisy – nie ukrywał Won. To kolejny poważny problem Boeinga, który w ostatniej dekadzie zmagał się z usterkami wersji 787 i 737 MAX.

Czasy zaufania już minęły

Producent z Chicago, zwłaszcza po katastrofach odrzutowców Lion Air i Ethiopian Airlines, w których zginęło w sumie 346 osób, nie może już postępować z FAA na zasadzie "po prostu nam zaufajcie". Przedstawiciel organu regulacyjnego zapewnił dziennikarza "Seattle Times", że takie czasy już dawno minęły.

Boeing oświadczył, że odrzutowiec 777X przechodzi kompleksowy program testów, który ma wykazać jego bezpieczeństwo i niezawodność. "Nie zatwierdzimy żadnego samolotu, jeśli nie spełni naszych standardów bezpieczeństwa i certyfikacji" - przekonuje z kolei FAA.

Producent z Chicago zaprezentował nowego szerokokadłubowca na pokazach lotniczych w Dubaju, które odbyły się jesienią 2013 roku. Wówczas planowano, że wejdzie do obsługi komercyjnych rejsów pasażerskich w 2020 roku.

Zmarnowany 1 mld dolarów?

Boeing 777X ma zastąpić w przyszłości wycofywane z flot 747 i airbusy A380. Jumbo-Jety i Super Jumbo były dotychczas największymi samolotami pasażerskimi świata, ale nie są już budowane. Nowy samolot producenta z Chicago ma charakterystyczne największe silniki odrzutowe, jakie kiedykolwiek zbudowano oraz bardzo długie i składane skrzydła. Żeby je wykonać, Boeing zainwestował ponad 1 mld dolarów w nową fabrykę w Everett. Budynek montażowy jest wyposażony w najnowocześniejsze, zautomatyzowane stanowiska do montażu tych skrzydeł.

Pierwsza z dwóch maszyn wersji 777X i zarazem największa, czyli 777-9X, może pomieścić 426 pasażerów w konfiguracji dwuklasowej i odbyła swój pierwszy testowy lot w styczniu ubiegłego roku. Zamówienia na nowe samoloty złożyły już Emirates, Lufthansa, Qatar Airways i All Nippon Airways. Teraz wiadomo, że nie wzmocnią flot tych linii lotniczych co najmniej do końca 2023 roku. Najbardziej zniecierpliwiony przewoźnik z Dubaju niedawno nawet zmniejszył zamówienie ze 150 odrzutowców do 115, zamieniając 35 maszyn 777X na 30 znacznie tańszych wersji 787 Dreamliner.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Air New Zealand: Pierwszy B787 po retroficie (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

Air New Zealand: Pierwszy B787 po retroficie (zdjęcia)

Piotr Bożyk 20 kwietnia 2025

German Airways z nowym malowaniem samolotów

Pasażer i linie lotnicze

German Airways z nowym malowaniem samolotów

Piotr Bożyk 19 kwietnia 2025

Ulepszony Trent XWB-84 dla A350-900 z certyfikatem EASA

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Certyfikacja B777X. Testy hamulców w Oklahomie

Biznes i przemysł

Certyfikacja B777X. Testy hamulców w Oklahomie

Mateusz Kieruzal 14 kwietnia 2025

Emirates pozyskają Dreamlinery zamiast boeingów 777X?

Biznes i przemysł

Prezes Emirates: Dostawy samolotów Boeing 777X mało prawdopodobne przed 2024

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Air New Zealand: Pierwszy B787 po retroficie (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

Air New Zealand: Pierwszy B787 po retroficie (zdjęcia)

Piotr Bożyk 20 kwietnia 2025

German Airways z nowym malowaniem samolotów

Pasażer i linie lotnicze

German Airways z nowym malowaniem samolotów

Piotr Bożyk 19 kwietnia 2025

Ulepszony Trent XWB-84 dla A350-900 z certyfikatem EASA

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Certyfikacja B777X. Testy hamulców w Oklahomie

Biznes i przemysł

Certyfikacja B777X. Testy hamulców w Oklahomie

Mateusz Kieruzal 14 kwietnia 2025

Emirates pozyskają Dreamlinery zamiast boeingów 777X?

Biznes i przemysł

Prezes Emirates: Dostawy samolotów Boeing 777X mało prawdopodobne przed 2024

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5