Federalna Administracja Lotnictwa Stanów Zjednoczonych miała udzielić Boeingowi zgodę na rozpoczęcie kolejnej fazy testów programu 777X. Według „The Air Current”, amerykański producent samolotów może teraz rozszerzyć swój program certyfikacji o fazy 2D testów hałasu w ramach Autoryzacji Inspekcji Typu.
W ramach Fazy 2D, boeing 777X przejdzie testy hałasu w środowisku lokalnym, które zazwyczaj przeprowadza się w Glasgow w stanie Montana. Portal „The Air Current” zaznaczył również, że testy Fazy 3 w ramach Autoryzacji Inspekcji Typu są jeszcze odległe, ale kiedy się rozpoczną, obejmą szeroki zakres wymagań certyfikacyjnych.
Po zakończeniu testów fazy 2D, Boeing przejdzie do fazy trzeciej, która obejmuje szeroki zakres badań. Obejmują one testy pomocniczej jednostki napędowej (APU) w celu potwierdzenia jej wydajności i chłodzenia w różnych warunkach, sprawdzenie stabilności i sterowności samolotu w celu zapewnienia bezpiecznego sterowania oraz przeprowadzenie testów statycznych (P-static), aby upewnić się, że systemy są chronione przed gromadzeniem się ładunków elektrostatycznych podczas opadów atmosferycznych.
Pierwotne plany Boeinga zakładały, że pierwsze dostawy samolotów z programu 777X rozpoczną się w 2020 roku, ale liczne problemy techniczne napotkane podczas testów znacząco opóźniły harmonogram dostaw. Jedno z poważnych niepowodzeń miało miejsce w 2020 roku, kiedy „niekontrolowane zdarzenie pochylenia” spowodowało nieoczekiwane uniesienie się nosa samolotu bez ingerencji pilota. Kolejne (duże) problemy pojawiły się w połowie sierpnia 2024 roku, kiedy podczas testów w locie wykryto awarie ogniw ciągu. Oprócz wykrytych wad, certyfikację opóźnił także strajk pracowników fabryk Boeinga.
Obecnie przewiduje się, że Federalna Administracja Lotnictwa zakończy certyfikację szerokokadłubowca na początku 2026 roku, a dostawy rozpoczną się jeszcze w tym samym roku – zapewne w trzecim kwartale. Testowe boeingi 777X – Boeing na potrzeby testów wyprodukował pięć maszyn – odbyły się ponad 1 500 lotów testowych, spędzając w powietrzu prawie 4 200 godzin. Rozpoczęcie kolejnego etapu programu certyfikacji jest obiecującym sygnałem dla projektu, który wciąż jest w fazie realizacji, i dla wielu linii lotniczych na całym świecie, które oczekują na ten samolot.
Rodzina boeingów 777X obejmuje wersje: 777-8, 777-8F (samolot towarowy) i 777-9, a pierwszym odbiorcą ma być Lufthansa. Niemieckie linie lotnicze zamówiły 20 B777-9 i siedem B777-8F dla swojego działu cargo, czyli spółki Lufthansa Cargo.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.