Partner serwisu
Prawo i polityka

Brunei zezwala na loty COMAC

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
28-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Brunei zezwala na loty COMAC
fot. Ken Chen, CC BY-SA 4.0, commons.wikimedia.org
Brunei stało się kolejnym krajem, który zezwolił rodzimym liniom lotniczym na eksploatowanie samolotów produkcji chińskiej, co stanowi wsparcie dla szanghajskiego producenta samolotów COMAC w międzynarodowej ekspansji, której celem jest złamanie duopolu Airbus-Boeing.

Państwo Brunei Darussalam to niewielki rynek, albowiem państwo położone jest w Azji Południowo-Wschodniej, na północnym wybrzeżu wyspy Borneo, ale każdy postęp w rozwoju chińskich samolotów za granicą jest uważnie obserwowany. Pekin zabiega o międzynarodową akceptację w momencie, gdy przemysł lotniczy zmaga się z zaspokojeniem popytu na nowe samoloty i został wciągnięty w globalną wojnę handlową.

Należąca do Chińskiej Republiki Ludowej spółka COMAC ma ambicje konkurowania z dominującymi producentami samolotów, a więc z Airbusem, Boeingiem i Embraerem, jednak dwa jej modele samolotów – C909 i C919 – nie posiadają kluczowych certyfikatów zachodnich organów regulacyjnych. Producent samolotów z Państwa Środka nie otrzymał zamówienia na swoje produkty od żadnych niechińskich linii lotniczych o zasięgu globalnym. COMAC chce zaistnieć na Zachodzie, choć Airbus studzi nastroje Chińczyków, wskazując, że C919 to „kopiuj-wklej” A320, więc samolot nie jest żadną nowością na rynku maszyn wąskokadłubowych, która byłaby istotną rewolucją, a C909 to nic innego jak McDonnell Douglas DC-9.

Taki obrót sprawy skłonił Pekin do pokazania światu, że samoloty lokalnej produkcji są chętnie (aktywnie) wykorzystywane przez linie lotnicze z sojuszniczych państw. Zawarto porozumienia z Indonezją, Kambodżą, Laosem i Wietnamem, a chińskie linie lotnicze w formule ACMI wydzierżawiły odrzutowce typu C909. Podobnie będzie teraz z Brunei, choć w tym przypadku akcję mającą na celu umożliwienie brunejskim liniom lotniczym obsługiwanie samolotów wyprodukowanych w Chinach zainicjowały linie lotnicze GallopAir, czyli lokalny start-up (wspierany przez chiński kapitał i know-how), który zamówiły 15 C909 i 15 C919. Było to pierwsze zamówienie na C919 złożone przez operatora spoza Chin.

Wydanie zezwolenia eksploatacyjnego przez władze lotnicze Państwa Brunei Darussalam jest dość znaczącą zmianą wytyczonego kursu, albowiem Departament Lotnictwa Cywilnego Brunei wcześniej zatwierdzał wyłącznie samoloty posiadające certyfikaty projektowe wydane przez amerykańskie, kanadyjskie, europejskie lub brazylijskie organy regulacyjne, w tym samoloty produkowane przez Airbusa, Boeinga i Embraera.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

COMAC redukuje plany produkcyjne

Biznes i przemysł

COMAC redukuje plany produkcyjne

Mateusz Kieruzal 06 października 2025

USA znoszą ograniczenia dotyczące eksportu silników dla COMAC-a

Biznes i przemysł

Ekspansja COMAC. Debiut C909 w Wietnamie

Biznes i przemysł

Ekspansja COMAC. Debiut C909 w Wietnamie

Mateusz Kieruzal 19 kwietnia 2025

COMAC: Budowa 50 C919 planem na 2025

Biznes i przemysł

COMAC: Budowa 50 C919 planem na 2025

Mateusz Kieruzal 25 stycznia 2025

COMAC chce wejść do Europy

Biznes i przemysł

COMAC chce wejść do Europy

Mateusz Kieruzal 12 stycznia 2025

Kolejne zamówienia samolotów COMAC C909 i 919

Biznes i przemysł

Kolejne zamówienia samolotów COMAC C909 i 919

Piotr Bożyk 17 listopada 2024

Zobacz również:

COMAC redukuje plany produkcyjne

Biznes i przemysł

COMAC redukuje plany produkcyjne

Mateusz Kieruzal 06 października 2025

USA znoszą ograniczenia dotyczące eksportu silników dla COMAC-a

Biznes i przemysł

Ekspansja COMAC. Debiut C909 w Wietnamie

Biznes i przemysł

Ekspansja COMAC. Debiut C909 w Wietnamie

Mateusz Kieruzal 19 kwietnia 2025

COMAC: Budowa 50 C919 planem na 2025

Biznes i przemysł

COMAC: Budowa 50 C919 planem na 2025

Mateusz Kieruzal 25 stycznia 2025

COMAC chce wejść do Europy

Biznes i przemysł

COMAC chce wejść do Europy

Mateusz Kieruzal 12 stycznia 2025

Kolejne zamówienia samolotów COMAC C909 i 919

Biznes i przemysł

Kolejne zamówienia samolotów COMAC C909 i 919

Piotr Bożyk 17 listopada 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij