Zakłócenia w dostawach kluczowych podzespołów do C919 wpłynęły na plany produkcyjne chińskiego koncernu. COMAC dostarczy w tym roku tylko 25 nowych samolotów, choć pierwotnie planowano dostawę nawet 75 jednostek.
COMAC 919 wszedł do komercyjnej służby w 2023 roku, będąc obecnie eksploatowanym przez trzy główne chińskie linie lotnicze: Air China, China Eastern Airlines i China Southern Airlines. Kamieniem milowym dla chińskiego producenta był 1 stycznia 2024 roku, kiedy przewoźnik z Szanghaju rozpoczął realizację rejsów do Hongkongu samolotem rodzimej produkcji, co oznaczało pierwszy komercyjny lot tego typu samolotu poza Chinami kontynentalnymi.
Ambicje COMAC-a na 2025 rok były dość wygórowane – Chińczycy chcieli wyprodukować co najmniej 50 samolotów typu C919, a zaktualizowany plan docelowy zakładał 75 jednostek. Tak się jednak nie stanie, gdyż linie lotnicze odbiorą na przestrzeni 365 dni maksymalnie 25 nowych maszyn. Redukcja prognozy produkcyjnej spowodowana jest zakłóceniami w łańcuchu dostaw, co ogranicza zdolności produkcyjne chińskiego samolotu-bezpośredniej konkurencji dla samolotów z serii airbus 320 i boeing 737.
C919 w dużej mierze opiera się na zagranicznych systemach i komponentach, w tym awionice i silnikach. Analitycy Bank of America szacują, że samolot o wąskim kadłubie zawiera części pochodzące od 48 dostawców ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, 26 firm europejskich i 14 chińskich. To właśnie opóźnienia w dostawach z USA – efekt napięć handlowych – wpłynęły na zmianę planów produkcyjnych.
Zgodnie z prognozą wzrostu, w 2028 roku wszystkie linie montażu końcowego mają być operacyjne, a COMAC ma produkować rocznie 128 samolotów, aby przełamać duopol koncernów z Ameryki Północnej i Europy. Tak ambitne cele produkcyjne wynikają ze strategii Pekinu, która zakłada, że do 2031 chińskie linie lotnicze będą operować flotą co najmniej 100 samolotów rodzimej produkcji. Przełamanie duopolu na rodzimym rynku nie jest jednak głównym celem działalności lotniczego koncernu z Państwa Środka, który planuje zaistnieć także na innych kontynentach, w tym w Europie. Możliwe, że wkrótce pasażerski statek powietrzny rodem z Państwa Środka zadebiutuje poza Chińską Republiką Ludową, albowiem pakistańskie linie lotnicze Air Karachi rozważają dzierżawę do trzech C919.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.