COMAC 909 nie wykonuje już lotów pasażerskich dla VietJet Air. Wietnamczycy dzierżawili samolot w formule ACMI od Chengdu Airlines, wykorzystując go do obsługi logów z Hanoi i Ho Chi Minh na Con Dao.
C909 (wcześniej ARJ21) to pierwszy regionalny samolot turbowentylatorowy krótkiego i średniego zasięgu, który powstał w Państwie Środka. Ten typ statku powietrznego może pomieścić od 78 do 97 pasażerów, mając zasięg od 2 225 do 3 700 kilometrów. W ciągu dziesięciu lat od certyfikacji samolotu wyprodukowane zostało mniej niż 200 egzemplarzy tego konkretnego samolotu „chińskiej” myśli technologicznej.
Producent z Państwa Środka chce zaistnieć na Zachodzie, choć Airbus studzi nastroje Chińczyków, wskazując, że C919 to „kopiuj-wklej” A320, więc samolot nie jest żadną nowością na rynku maszyn wąskokadłubowych, która byłaby istotną rewolucją, a
C909 to nic innego jak McDonnell Douglas DC-9. Do kwietnia br. C909 latał wyłącznie w Chinach, podczas gdy w owym miesiącu samolot zadebiutował w Laosie i Wietnamie.
Na wet-leasing takiej maszyny zdecydowały się Lao Airlines i
linie lotnicze VietJet Air. Współpraca ACMI wietnamskiego niskokosztowca z Chengdu Airlines dobiegał jednak końca, a samolot chińskiej produkcji nie wykonuje już lotów z pasażerami z Hanoi i Ho Chi Minh (dawniej Sajgon) na Con Dao, czyli archipelag 16 tropikalno-górskich wysepek, położony ponad 200 kilometrów od wybrzeży Socjalistycznej Republiki Wietnamu. Powodem takiego obrotu sprawy ma być wygaśnięcie umowy dzierżawy C909, jak i wysokie koszty leasingu i kwestie regulacyjne.