Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Boeing 737 MAX linii American Airlines doleciał do Nowego Jorku z Miami

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-12-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
PAP/AP/Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Boeing 737 MAX linii American Airlines doleciał do Nowego Jorku z Miami
Fot. American Airlines
Pierwszy od 20 miesięcy komercyjny lot Boeinga 737 MAX odbył się w Stanach Zjednoczonych. Samolot, należący do American Airlines, wystartował z Miami i po niespełna trzygodzinnym locie wylądował na lotnisku La Guardia w Nowym Jorku.

Na pokładzie odrzutowca leciało około 100 pasażerów. Linie American Airlines poinformowały wcześniej klientów, że jeżeli obawiają się lotu tą maszyną, mogą wybrać podróż innym samolotem. Wszystkie Boeingi 737 MAX były uziemione od 20 miesięcy z powodu dwóch katastrof w 2018 roku w Indonezji i w 2019 roku w Etiopii, w których łącznie zginęło 346 osób. Ich przyczyną było błędnie działające oprogramowanie kontrolujące system MCAS, automatycznie zapobiegający przeciągnięciu.

Federalna Agencja Lotnictwa (FAA) wydała 18 listopada zezwolenie na powrót do latania z pasażerami samolotów Boeing 737 MAX. Wkrótce podobną decyzję wydali regulatorzy lotnictwa w Europie i Brazylii. Wszystkie maszyny tego typu przed powrotem w powietrze musiały jednak przejść jeszcze ostateczne prace konserwacyjne, a piloci musieli zaliczyć dodatkowe szkolenia. 9 grudnia Boeing 737 MAX odbył pierwszy od 20 miesięcy komercyjny lot w Brazylii z Sao Paulo do Porto Alegre.

Wszystkie samoloty 737 MAX, będące w posiadaniu linii lotniczych na całym świecie, zostały wycofane z eksploatacji w marcu 2019 roku do czasu uzyskania nowego certyfikatu, dopuszczającego je do lotów z pasażerami. Główna modyfikacja, jaka miała być w tym czasie wprowadzona, dotyczyła zmiany oprogramowania kontrolującego system odpowiadający za siłę nośną maszyn. Wprowadzone zostały także zmiany w okablowaniu samolotów i przeprowadzono odpowiednie szkolenia dla pilotów. Po katastrofach w Indonezji i Etiopii na całym świecie anulowano 653 zamówienia na 737 samolotów wersji 737 MAX, co wywołało jeden z największych kryzysów w historii światowego lotnictwa.

Według ekspertów władze Boeinga mogą mieć jednak pretensje wyłącznie do siebie, bowiem Komisja transportu amerykańskiej Izby Reprezentantów we wrześniu opracowała raport, w którym stwierdzono, że szefostwo koncernu ukrywało przed regulatorami i liniami lotniczymi kluczowe informacje na temat samolotów tego typu.

W raporcie podkreślono, że system MCAS, który powoduje automatyczne skierowanie nosa samolotu w dół, mając w ten sposób ułatwić panowanie nad maszyną, w praktyce miał istotne mankamenty. Okazało się bowiem, że testujący maszynę pilot zdał sobie sprawę z działania systemu dopiero po 10 sekundach, podczas gdy przepisy mówią o maksymalnie 4-sekundowym czasie na reakcję. W rezultacie piloci mogli być nieświadomi działania systemu, co pociągnęło za sobą katastrofalne skutki.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Katastrofy B737 MAX. Boeing uniknie odpowiedzialności karnej

Biznes i przemysł

Katastrofy B737 MAX. Boeing uniknie odpowiedzialności karnej

Mateusz Kieruzal 27 maja 2025

Stabilizacja produkcji B737 MAX

Biznes i przemysł

Stabilizacja produkcji B737 MAX

Mateusz Kieruzal 23 maja 2025

Boeing nie czuje się już winnym katastrof B737 MAX?

Biznes i przemysł

Zobacz również:

American: Flagship Suite już wkrótce w nowych B787-9

Pasażer i linie lotnicze

American: Flagship Suite już wkrótce w nowych B787-9

Piotr Bożyk 11 maja 2025

American Airlines ceł płacić nie zamierzają

Prawo i polityka

American Airlines ceł płacić nie zamierzają

Mateusz Kieruzal 30 kwietnia 2025

American Airlines: „Jedynie” 846 mln dolarów zysku netto w 2024

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Katastrofy B737 MAX. Boeing uniknie odpowiedzialności karnej

Biznes i przemysł

Katastrofy B737 MAX. Boeing uniknie odpowiedzialności karnej

Mateusz Kieruzal 27 maja 2025

Stabilizacja produkcji B737 MAX

Biznes i przemysł

Stabilizacja produkcji B737 MAX

Mateusz Kieruzal 23 maja 2025

Boeing nie czuje się już winnym katastrof B737 MAX?

Biznes i przemysł

Zobacz również:

American: Flagship Suite już wkrótce w nowych B787-9

Pasażer i linie lotnicze

American: Flagship Suite już wkrótce w nowych B787-9

Piotr Bożyk 11 maja 2025

American Airlines ceł płacić nie zamierzają

Prawo i polityka

American Airlines ceł płacić nie zamierzają

Mateusz Kieruzal 30 kwietnia 2025

American Airlines: „Jedynie” 846 mln dolarów zysku netto w 2024

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij