Partnerzy serwisu:
BIZNES I PRZEMYSŁ

Bloomberg: Boeing 737 MAX ma problemy z autopilotem


Wstecz Dalej

Autor:

Piotr Bożyk

Data publikacji:
2019-07-06 10:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl/Bloomberg

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Bloomberg: Boeing 737 MAX ma problemy z autopilotem
fot. Piotr Bożyk
Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) przedstawiła Boeingowi pięć głównych wymagań, zanim pozwoli na powrót do służby maszynom 737 MAX, twierdzi osoba znająca tę sprawę. Jeden z nich, dotyczący funkcjonowania autopilota, nie pojawił się wcześniej jako obszar zainteresowania regulatorów – donosi Bloomberg.
EASA wysłała swoją listę zarówno do amerykańskiej Federalnej Administracji Lotniczej (FAA), jak i do Boeinga, powiedziała osoba prosząca o anonimowość, ponieważ dane te nie są jeszcze publiczne. FAA również nie przedstawiała publicznie o tym, jakich zmian wymaga od Boeinga w kwestii MAX-a, więc trudno stwierdzić, czy wymagania EASA różnią się i czy zmieni się czas do powrotu tych samolotów do służby.

Jednak kwestie poruszane przez EASA są zgodne z pytaniami i sugestiami FAA, powiedziała Bloombergowi osoba pracująca przy amerykańskiej agencji, która nie jest upoważniona do publicznego wypowiadania się w tej sprawie. W oświadczeniu FAA odmówiła potwierdzenia konkretnych kwestii podnoszonych przez EASA: - FAA nadal ściśle współpracuje z innymi organami lotnictwa cywilnego podczas przeglądu dokumentacji certyfikacyjnej Boeinga dla modelu 737 MAX. Proces ten wymaga regularnej komunikacji między wszystkimi stronami - napisała FAA.

Boeing wydał krótkie oświadczenie, w którym stwierdził, że urzędnicy firmy kontynuują współpracę z organami regulacyjnymi i dostarczają im nowych i potrzebnych informacji, a cała firma pracuje nad bezpiecznym powrotem MAX-a do służby.

Lista kontrolna EASA

Lista kontrolna EASA zawiera szereg ujawnionych kwestii: potencjalne trudności, jakie napotykają piloci przy trymowaniu samolotu, zawodność kąta nachylenia czujników kąta natarcia, niewłaściwe procedury szkoleniowe i problem oprogramowania znaleziony w zeszłym tygodniu przez FAA. EASA wymieniła również wcześniej nie zgłoszony problem: autopilot 737 MAX nie wyłączył się w niektórych sytuacjach awaryjnych. Europejski regulator stwierdził, że autopilot nie zawsze prawidłowo odłącza się, co może oznaczać, że piloci nie będą mieli czasu na interwencję w przypadku sytuacji awaryjnej.

Lista EASA wyklucza kilka innych mniejszych problemów, które nie zostały oznaczone jako krytyczne. Ustalenia EASA wynikają z jej szerokiego i niezależnego przeglądu całego systemu kontroli lotu rodziny B737, który skupił się na różnicach między wariantem MAX a poprzednim modelem NG (Next Generation). Agencja zdecydowała się przeprowadzić własną ocenę samolotu, ponieważ organy regulacyjne na całym świecie, w kwestii powrotu samolotu do służby, mają opierać się tylko na wytycznych EASA.

Problemy B737 MAX

Problemy i pytania o bezpieczeństwo najnowszego wąskokadłubowego samolotu amerykańskiego producenta zaczęły się po katastrofie boeinga 737 MAX 8 linii Ethiopian Airlines, który wykonując rejs ET302 rozbił się wkrótce po starcie z lotniska w Addis Abebie. Katastrofa drugiego B737 MAX 8 (wcześniej rozbił się MAX linii Lion Air) doprowadziła do uziemienia tych samolotów przez władze lotnicze na całym świecie. Jak długo będą uziemione te samoloty? Tego dokładnie nie wiadomo, ale źródła zbliżone do Boeinga mówiły o dwóch, a nawet w najgorszym wypadku o sześciu miesiącach, teraz pojawiają się głosy, że samoloty mogę nie wrócić do służby nawet do grudnia tego roku. Wiemy także, że pojawiły się nieprawidłowości przy certyfikacji systemu MCAS, za którą ostatecznie odpowiadał Boeing, a nie FAA. Dowiedzieliśmy się również, że piloci linii Ethiopian Airlines postępowali zgodnie z procedurami. Tak głoszą wyniki wstępnego raportu przyczyn katastrofy lotu ET302. Dokument został zaprezentowany podczas konferencji prasowej w stolicy Etiopii.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Stany Zjednoczone: Więcej pieniędzy dla FAA

Prawo i polityka

Stany Zjednoczone: Więcej pieniędzy dla FAA

Aleksander Domański 07 lipca 2019

Turkish: B737 AnadoluJet polecą za uziemione MAX-y

Pasażer i linie lotnicze

Turkish: B737 AnadoluJet polecą za uziemione MAX-y

Piotr Bożyk 05 lipca 2019

 

Sierpień w statystykach: Wizz Air i Ryanair pną się w górę

Pasażer i linie lotnicze

Sierpień w statystykach: Wizz Air i Ryanair pną się w górę

10 września 2019

Transavia zamknie trasę Katowice – Amsterdam

Pasażer i linie lotnicze

Transavia zamknie trasę Katowice – Amsterdam

10 września 2019

CPK to nie tylko ruch lotniczy. To także nowe miejsca pracy

Infrastruktura i lotniska

CPK to nie tylko ruch lotniczy. To także nowe miejsca pracy

09 września 2019

Strategia dla lotnictwa: CPK zmieni całą branżę

Infrastruktura i lotniska

Strategia dla lotnictwa: CPK zmieni całą branżę

09 września 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5