Airbus i CFM International w najbliższych latach przetestują silnik na ciekły wodór zamontowany na kadłubie testowego A380. Wczoraj (22 lutego) francuski producent podpisał stosowną umowę partnerską z firmą CFM, spółką joint-venture General Electric i Safran Aircraft Engines, na rzecz współpracy przy programie demonstratora technologii napędu wodorowego, który ma wzbić się w powietrze w połowie tej dekady.
We wrześniu 2020 r. Airbus ujawnił trzy koncepcje pierwszego na świecie bezemisyjnego samolotu komercyjnego, który mógłby wejść do służby do 2035 r. Każda z tych koncepcji reprezentuje inne podejście do osiągnięcia lotu bezemisyjnego, badając różne ścieżki technologiczne i konfiguracje aerodynamiczne, aby wesprzeć ambicję firmy w zakresie dekarbonizacji całego przemysłu lotniczego. Wszystkie za to opierają się na wodorze jako głównym źródle energii - opcja, która zdaniem Airbusa jest wyjątkowo obiecująca jako czyste paliwo lotnicze i prawdopodobnie będzie rozwiązaniem dla lotnictwa i wielu innych gałęzi przemysłu, aby osiągnąć cele neutralne dla klimatu.
Według zapowiedzi CFM zmodyfikuje komorę spalania, układ paliwowy i system sterowania silnika turbowentylatorowego GE Passport, tak aby działał na wodór. Silnik produkowany w USA został wybrany do tego programu ze względu na jego rozmiary, zaawansowaną turbosprężarkę i parametry przepływności paliwowej. Zostanie on zamontowany wzdłuż tylnej części kadłuba samolotu testowego, co umożliwi monitorowanie emisji z silnika, w tym smug kondensacyjnych, niezależnie od emisji silników stanowiących napęd samolotu. CFM wykona szeroko zakrojony program testów naziemnych przed testami A380 w locie.
- Od czasu zaprezentowania naszych koncepcji ZEROe we wrześniu 2020 r. to najważniejszy krok podjęty w Airbusie, mający zapoczątkować nową erę lotnictwa napędzanego wodorem. Wykorzystując doświadczenia amerykańskich i europejskich producentów silników na rzecz rozwoju technologii spalania wodoru, nasze międzynarodowe partnerstwo wysyła w świat jasny komunikat, że nasza branża jest zaangażowana w urzeczywistnianie koncepcji lotów bezemisyjnych - powiedziała Sabine Klauke, dyrektor techniczny Airbusa.
Producenta silników i Airbusa jednoczą ambicje dotyczące spełnienia obietnicy, jaką przedstawiciele firm złożyli, podpisując w październiku 2021 r. cel Air Transport Action Group, polegający na osiągnięciu zerowej emisji CO2 netto w przemyśle lotniczym do 2050 r., poprzez opracowanie i przetestowanie technologii niezbędnych do stworzenia samolotów o zerowej emisji. Airbus od dawna współpracuje z CFM i jej spółkami macierzystymi, GE Aviation i Safran Aircraft Engines. Partnerstwo to pozwoliło firmom wspólnie osiągnąć doskonałe wyniki w dostarczaniu produktów o wysokiej wydajności, które spełniają potrzeby klientów lotniczych.
- Zdolność spalania wodoru jest jedną z fundamentalnych technologii, które rozwijamy w programie CFM RISE. Łącząc wspólne możliwości i doświadczenie CFM, naszych firm macierzystych i Airbusa, utworzyliśmy zespół marzeń, który zademonstruje możliwości budowy wodorowego systemu napędowego - powiedział Gaël Méheust, prezes i dyrektor generalny CFM.