Partner serwisu
Prawo i polityka

"Nie ma czasu. CPK musi być jądrem odstraszania i obrony przed Rosją"

Dalej Wstecz
Data publikacji:
29-01-2024
Ostatnia modyfikacja:
29-01-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rzeczpospolita/Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
"Nie ma czasu. CPK musi być jądrem odstraszania i obrony przed Rosją"
fot. Airbus
Skuteczna polityka odstraszania Federacji Rosyjskiej, czyli działanie na rzecz utrzymania pokoju, w niemałym stopniu zależy od jak najszybszych inwestycji w infrastrukturę, taką jak Centralny Port Komunikacyjny, poprawiającą wojskową mobilność na wschodniej flance sojuszu - przekonują Marek Budzisz i Andrew Michta na łamach "Rzeczpospolitej".

Publicyści gazety zwracają uwagę wojskowe znaczenie rozbudowy i modernizacji polskiego systemu komunikacyjnego, którego nowym jądrem ma stać się CPK.

"To, czy kraje flankowe będą w stanie uniknąć rosyjskiego najazdu i okupacji części ich terytorium, zależeć będzie od tego, jak szybko NATO zdoła przerzucić swe siły w zagrożone agresją regiony, zanim wybuchnie wojna, co pozbawi w ten sposób Kreml jego „strategii zwycięstwa” i uniemożliwi politykę kroków dokonanych. A to w sposób bezpośredni zależy od stanu sieci transportowej w Polsce" - podkreślają Budzisz i Michta na łamach "Rzeczpospolitej".

Wojny wygrywa logistyka

Publicyści przypominają, że we współczesnej wojnie, długim konflikcie o dużej skali intensywności, dobrze funkcjonująca logistyka, system zaopatrzenia walczących, jest kluczem do zwycięstwa. Odnoszą się przy tym do słynnych słów generała Johna Pershinga: "Piechota wygrywa bitwy, logistyka wygrywa wojny”.

Według Budzisza i Michty kluczowa jest zdolność do szybkiego przemieszczenia znaczących sił, po to, aby zademonstrować własną determinację i potencjał. To będzie jedno z najskuteczniejszych narzędzi odstraszania, zwłaszcza takiego państwa jak Federacja Rosyjska.

"Zachód musi wreszcie pozbawić Rosjan przekonania, że walcząc z NATO będą oni w stanie wykorzystać fakt swoich krótkich linii zaopatrzenia i rozciągniętych, mniej wydolnych i narażonych na ataki, po stronie sojuszu. Wydaje się, że NATO jest w stanie zbudować szybko wielopoziomową obronę przeciwlotniczą i przeciwrakietową takiego hubu transportowego, jakim stać się powinno CPK. Osłona rozproszonego systemu lotnisk i centrów przeładunkowych jest zadaniem bardziej skomplikowanym" - zaznaczają publicyści "Rzeczpospolitej".

Budzisz i Michta powołują się też na koniec na słowa generała Patricka Sandersa. Dowódca brytyjskich sił lądowych powiedział niedawno, że znajdujemy się teraz w realiach 1937 roku, wzywając do wzmożenia przygotowań. Podobnego zdania są wojskowi wysokiej rangi z Norwegii oraz Holandii, a także premierka Estonii czy premier Szwecji.

"Nie mamy wiele czasu, nie możemy czekać, co oznacza, że państwa NATO, szczególnie graniczące z Federacją Rosyjską, nie mają komfortu bezczynności. Z punktu widzenia logistyki wojskowej nowe centralne lotnisko i zbudowany wokół CPK system komunikacyjny będą punktem ciężkości polityki wzmacniania wojskowego wschodniej flanki i zdolności do odstraszenia Rosji, a wypadku, jeśli odstraszanie by zawiodło, kluczowym elementem efektywnego systemu obrony" - podsumowali publicyści "Rzeczpospolitej".

Odwołanie Wilda i Kantaka

Przypomnijmy, że w ubiegłym tygodniu Rada Nadzorcza CPK odwołała dwóch członków zarządu spółki. Stanowiska stracili prezes Mikołaj Wild i Radosław Kantak, członek zarządu ds. inwestycji kolejowych. Oddelegowany do pełnienia obowiązków prezesa został Filip Czernicki.

Co dalej z CPK?

Od okresu wyborczego, a co interesujące zwłaszcza po przegranej Prawa i Sprawiedliwości, przyszłość CPK jest przedmiotem ożywionej jak nigdy dyskusji. Od tego czasu o zasadności realizacji tego projektu mówił min. Sebastian Mikosz, był prezesa PLL LOT i Kenya Airways, Grzegorz Polaniecki, dyrektor generalny Enter Air, Michał Kaczmarzyk, prezes linii Buzz z Grupy Ryanaira, a także Anna Midera, prezeska portu lotniczego Łódź oraz posłanka partii Razem Paulina MatysiakDariusz Kuś, były prezes wrocławskiego lotniska, uważa zaś, że CPK nie powstanie, ale w przyszłości warto będzie rozważyć przeniesienie stołecznego portu do innej lokalizacji.

Dotychczasowy prezes CPK Mikołaj Wild jeszcze niedawno był przekonany, że CPK powstanie w każdym przypadku, a ustępujący rządowy pełnomocnik Marcin Horała ostrzegał z kolei, że twarda rezygnacja z CPK trudna i kosztowna oraz stracimy reputację. Były prezes CPK Piotr Malepszak zwracał natomiast uwagę na to, że lotniczy i kolejowy program inwestycyjny CPK wymagają dokładnego audytu, a także urealnienia prognoz ruchu oraz kosztów. Wreszcie Maciej Wilk, dyrektor operacyjny Flair Airlines i były członek zarządu PLL LOT jest przekonany, że jeśli narodowy przewoźnik będzie mógł skorzystać z nowego lotniczego hubu, takiego jak projektowane CPK, powinien wykorzystać swoją szansę na sukces. Wilk ostatnio o przyszłości projektu mówi często i zaznacza, że "kurnik na Okęciu" nie zastąpi porządnego portu przesiadkowego. O tym, że lepszym rozwiązaniem będzie stworzenie duoportu Lotniska im. F. Chopina i portu Warszawa-Modlin przekonuje zaś zarząd tego ostatniego.  
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Etihad: Loty Abu Zabi – Warszawa codziennie

Pasażer i linie lotnicze

Etihad: Loty Abu Zabi – Warszawa codziennie

Mateusz Kieruzal 26 września 2025

Gatwick: Rząd UK zatwierdza projekt budowy drugiej drogi startowej

Infrastruktura i lotniska

„Niezgodne z prawem środki przymusu”. Apel Rosji do ICAO

Prawo i polityka

Zobacz również:

Filip Czernicki, CPK: Dobrze dobraliśmy kryteria w przetargu na terminal

Infrastruktura i lotniska

Filip Czernicki, CPK: Dobrze dobraliśmy kryteria w przetargu na terminal

Redakcja 26 września 2025

CPK rozstrzygnął przetarg na budowę Systemu Obsługi Bagażu

Infrastruktura i lotniska

Ustawa o CPK nie przyspieszy inwestycji

Biznes i przemysł

Ustawa o CPK nie przyspieszy inwestycji

Redakcja 17 września 2025

Pozostałe z wątku:

Etihad: Loty Abu Zabi – Warszawa codziennie

Pasażer i linie lotnicze

Etihad: Loty Abu Zabi – Warszawa codziennie

Mateusz Kieruzal 26 września 2025

Gatwick: Rząd UK zatwierdza projekt budowy drugiej drogi startowej

Infrastruktura i lotniska

„Niezgodne z prawem środki przymusu”. Apel Rosji do ICAO

Prawo i polityka

Zobacz również:

Filip Czernicki, CPK: Dobrze dobraliśmy kryteria w przetargu na terminal

Infrastruktura i lotniska

Filip Czernicki, CPK: Dobrze dobraliśmy kryteria w przetargu na terminal

Redakcja 26 września 2025

CPK rozstrzygnął przetarg na budowę Systemu Obsługi Bagażu

Infrastruktura i lotniska

Ustawa o CPK nie przyspieszy inwestycji

Biznes i przemysł

Ustawa o CPK nie przyspieszy inwestycji

Redakcja 17 września 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij