Partnerzy serwisu:
BIZNES I PRZEMYSŁ

Transportowy samolot Airbus Beluga po raz pierwszy w Polsce (zdjęcia)

Dalej Wstecz
Autor:

Avgeek

Data publikacji:
22-12-2021
Ostatnia modyfikacja:
21-11-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

Lotnisko Chopina gościło wczoraj i dziś (21 i 22 grudnia) nietypowy samolot. Na trasie do Japonii specjalny transportowy samolot Airbus Beluga o rejestracji F-GSTC (MSN 765) miał międzylądowanie w Warszawie w celu dotankowania. Beluga odleciała z Warszawy do Nowosybirska skąd dalej po tankowaniu uda się do Japonii.

Samolot na trasie z Marsylii do Japonii miał zaplanowane międzylądowania techniczne w Warszawie oraz w Nowosybirsku ze względu na ograniczony zasięg. Beluga z numer 3 przyleciała wczoraj (21 grudnia) na stołeczne lotnisko po godzinie 21.10, a dziś (22 grudnia) po godzinie 12.40 odleciała w dalszą drogę. Według nieoficjalnych informacji Beluga przewozi na pokładzie śmigłowiec lub śmigłowce.

Beluga przewoziła już kiedyś śmigłowce, części rakiet jak również nietypowy ładunek np. obraz Eugène Delacroix „Wolność wiodąca lud na barykady”, który w 1999 roku przetransportowała z Paryża do Tokio i z powrotem.

BelugaST czyli samolot poprzedniej generacji


Airbus A300-600ST (Super Transporter) Beluga to zmodyfikowana wersja samolotu Airbus A300 przystosowana do transportowania ogromnych ładunków, m.in. części i fragmentów kadłuba Airbusa A320. Jego oficjalna nazwa to Super Transporter, ale w branży przyjęto potoczną nazwę Beluga. Samolot A300-600ST posiada przestrzeń ładunkową 1365 m³ i z ładunkiem 40 ton ma zasięg około 1500 mil morskich, a jego wymiary to: długość - 56,3 m, rozpiętość - 44,8 m, a wysokość - 17,2 m. Belugi były i są wykorzystywane do transportu części i fragmentów kadłubów pomiędzy różnymi fabrykami Airbusa.

Nad całością prac związanych z projektowaniem, montażem i późniejszą eksploatacją samolotu miała czuwać, powołana do życia 20 października 1991 r. przez udziałowców Airbusa, firmy Aérospatiale i Deutsche Aerospace Airbus, spółka Special Air transport International Company. Maszyną bazową, której modyfikacja miała doprowadzić do powstania nowego transportowca był samolot Airbus A300-600R. We wrześniu 1992 r. rozpoczęto montaż pierwszej maszyny a w lipcu 1994 roku samolot został ukończony. Do swojego pierwszego lotu Beluga wzbiła się 13 września tego samego roku. Program prób w locie objął 335 godzin w powietrzu, a 25 października 1997 roku samolot wszedł do eksploatacji. Wybudowano w sumie pięć maszyn, kolejne w kwietniu 1996 r., maju 1997, grudniu 1998 i ostatnią w styczniu 2001 r. Obecnie latają już tylko trzy najmłodsze BelugaST o numerach 3 (F-GSTC), 4 (F-GSTD) oraz 5 (F-GSTF). Warto dodać, że pierwsza BelugaST została wycofana z floty we wrześniu 2021 r.

Nowa BelugaXL

Airbus A330-743 Beluga XL, bo takie jest oficjalne oznaczenie nowego samolotu, oparty jest na modelu A330-200F, który w ciągu czterech lat zastąpi wysłużone i zmodyfikowane A300-600ST. Dane przedstawione przez Airbusa pokazują, że około 60 proc. komponentów modelu A330 jest wykorzystanych w Beludze XL. Jednak ze względu na gabaryty i kwestie operacyjne nos samolotu z obniżonym kokpitem oraz usterzenie na ogonie samolotu, to pionowe jak i poziome, zostały zaprojektowane całkowicie od nowa. BelugaXL z ładunkiem 53 ton będzie mogła przelecieć 2200 mil morskich i jest również dłuższa o około 7 metrów i o metr szersza niż model oparty na A300-600ST (56,3 m).

Flota ATI

Obecnie flota trzech Airbusów BelugaST i trzech BelugaXL (XL2, XL3, XL4) wykonuje ponad 40 lotów w każdym tygodniu do 11 miejsc w Europie, przewożąc kluczowe części do wszystkich programów Airbusa. Belugi są obsługiwane przez Airbus Transport International (ATI), zależną linię lotniczą Airbusa. Załoga każdej maszyny składa się z dwóch pilotów oraz technika pokładowego. Jako ciekawostkę warto dodać, że maszyna wykorzystywana jest również poza Airbusem. Airbus także chce pozyskać ETOPS dla maszyn BelugaXL w celu lotów przez Atlantyk. Kolejne maszyny jakie będą odbierane to XL5 oraz XL6. Jako ostatnia do floty ATI dołączy Beluga XL1, która jest samolotem testowym całego programu i wciąż służy Airbusowi do poprawiania użytkowania obecnie budowanych samolotów tego typu.

Więcej na temat nowych transportowców Airbus można przeczytać w naszym artykule prosto z Tuluzy "Airbus: BelugaXL rozpoczęła kampanie testów w locie" oraz "Beluga XL po raz pierwszy wzbiła się w powietrze! (ZDJĘCIA)".
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

POZOSTAŁE Z WĄTKU:

Silk Way West Airlines zamówiły boeingi B777-8F

Biznes i przemysł

Silk Way West Airlines zamówiły boeingi B777-8F

Avgeek 13 listopada 2022

Port Lotniczy Łódź i Welcome Airport Services z umową w zakresie obsługi cargo

Infrastruktura i lotniska

UPS: Wzrost przychodów i wyższy zysk w Q3

Biznes i przemysł

UPS: Wzrost przychodów i wyższy zysk w Q3

Rafał Dybiński 29 października 2022

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Beluga dostarczyła satelitę Airbusa do Kennedy Space Center w USA

Biznes i przemysł

Beluga dostarczyła satelitę Airbusa do Kennedy Space Center w USA

Avgeek 29 października 2022

Airbus: Ostatni lot pierwszej wyprodukowanej Belugi

Biznes i przemysł

POZOSTAŁE Z WĄTKU:

Silk Way West Airlines zamówiły boeingi B777-8F

Biznes i przemysł

Silk Way West Airlines zamówiły boeingi B777-8F

Avgeek 13 listopada 2022

Port Lotniczy Łódź i Welcome Airport Services z umową w zakresie obsługi cargo

Infrastruktura i lotniska

UPS: Wzrost przychodów i wyższy zysk w Q3

Biznes i przemysł

UPS: Wzrost przychodów i wyższy zysk w Q3

Rafał Dybiński 29 października 2022

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Beluga dostarczyła satelitę Airbusa do Kennedy Space Center w USA

Biznes i przemysł

Beluga dostarczyła satelitę Airbusa do Kennedy Space Center w USA

Avgeek 29 października 2022

Airbus: Ostatni lot pierwszej wyprodukowanej Belugi

Biznes i przemysł

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5