Partner serwisu
Biznes i przemysł

Strajk w Boeingu trwa. Każdy dzień to strata 100 mln dolarów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
30-09-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Strajk w Boeingu trwa. Każdy dzień to strata 100 mln dolarów
fot. Boeing Media
Negocjacje nowego układu zbiorowego pracy między Boeingiem a Międzynarodowym Stowarzyszeniem Mechaników i Pracowników Przemysłu Lotniczego utknęły w martwym punkcie. Związek zawodowy uważa, że producent nie chce się „merytorycznie zaangażować” w kluczowe dla pracowników kwestie. Strajkujący domagają się m.in. 40-proc. podwyżki wynagrodzeń i przywrócenia zlikwidowanych emerytur, a ponowiona, „najlepsza i ostateczna” oferta Boeinga nie spełnia wymagań strajkujących pracowników.

Nad Boeingiem czuwało widmo spowolniania lub nawet zatrzymania produkcji nowych samolotów, albowiem związki zawodowe, reprezentujące 33 tys. pracowników, domagały się przede wszystkim podwyżki płacy, która nie była od kilku lat podwyższana. Zarząd amerykańskiego koncernu nie spełnił wymagań pracowników, przedstawiając swoje propozycje, w efekcie czego rozpoczął się strajk tysięcy mechaników.

Akcja protestacyjna trwa już dwa tygodnie – każdy dzień strajku kosztuje Boeinga prawie 100 mln dolarów amerykańskich – a na horyzoncie nie widać „traktatu pokojowego”, albowiem Międzynarodowe Stowarzyszenie Mechaników i Pracowników Przemysłu Lotniczego zawiesiło rozmowy z przedstawicielami producenta samolotów, wskazując na brak „merytorycznego zaangażowania” zarządu Boeinga w kluczowe dla pracowników kwestie, takie jak podwyżki wynagrodzeń na odpowiednim poziomie, czy przywrócenie emerytury o zdefiniowanym świadczeniu, która została zlikwidowana dziesięć lat temu.

Pierwsza proporcja koncern gwarantowała podwyżkę płacy o 25 proc. w ciągu czterech lat, choć zdaniem producenta ze Stanów Zjednoczonych, średni wzrost wynagrodzeń wyniósłby 33 proc., jeśli uwzględniłoby się ogólny wzrost płacy i jego progresję. Pracownicy mieli otrzymywać także większe dodatki, które uzależnione byłyby od liczby przepracowanych zmian. Oprócz poprawy płac, polepszyłby się również poziom opieki zdrowotnej, która stałaby się „przystępna cenowo”.

Oferta nie została przyjęta przez związkowców, a Boeing podkreśla, że zobowiązuje się do prowadzenia negocjacji w dobrej wierze, a nowe spotkanie ze związkowcami może odbyć się w każdej chwili, aby jak najszybciej osiągnąć porozumienie, które zakończy trwający protest, drenujący jeszcze bardziej finanse Boeinga, które i tak są już w opłakanym stanie. Aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom pracowników, producent samolotów zaoferował kolejną, „najlepszą i ostateczną” ofertę, która przewiduje podwyżkę płac o 30 proc. w ciągu czterech lat, mimo że związkowcy oczekują wzrostu wynagrodzenia o 40 proc. w ciągu trzech lat.

Strajk, który zakłócił, wstrzymał produkcję najpopularniejszego samolotu (B737 MAX), wszedł w trzeci tydzień. Przedstawiciele protestujących zaznaczają, że choć Boeing znajduje się pod silną presją finansową, prawną i organizacyjną, a skutki strajku odczuwalne będą w kolejnych miesiącach, to zarząd koncernu nie kwapi się do szybkiego załatwienia sprawy.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wady B737 MAX 7. Boeing wystąpił o ułatwienia certyfikacyjne

Biznes i przemysł

Wady B737 MAX 7. Boeing wystąpił o ułatwienia certyfikacyjne

Mateusz Kieruzal 15 czerwca 2025

Katastrofy B737 MAX. Boeing uniknie odpowiedzialności karnej

Biznes i przemysł

Stabilizacja produkcji B737 MAX

Biznes i przemysł

Stabilizacja produkcji B737 MAX

Mateusz Kieruzal 23 maja 2025

Zobacz również:

Boeing rozpoczął produkcję części do pierwszego B777-8F

Biznes i przemysł

Boeing rozpoczął produkcję części do pierwszego B777-8F

Piotr Bożyk 10 lipca 2025

Boeing prognozuje podwojenie floty samolotów

Biznes i przemysł

Boeing prognozuje podwojenie floty samolotów

Mateusz Kieruzal 23 czerwca 2025

Wady B737 MAX 7. Boeing wystąpił o ułatwienia certyfikacyjne

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Wady B737 MAX 7. Boeing wystąpił o ułatwienia certyfikacyjne

Biznes i przemysł

Wady B737 MAX 7. Boeing wystąpił o ułatwienia certyfikacyjne

Mateusz Kieruzal 15 czerwca 2025

Katastrofy B737 MAX. Boeing uniknie odpowiedzialności karnej

Biznes i przemysł

Stabilizacja produkcji B737 MAX

Biznes i przemysł

Stabilizacja produkcji B737 MAX

Mateusz Kieruzal 23 maja 2025

Zobacz również:

Boeing rozpoczął produkcję części do pierwszego B777-8F

Biznes i przemysł

Boeing rozpoczął produkcję części do pierwszego B777-8F

Piotr Bożyk 10 lipca 2025

Boeing prognozuje podwojenie floty samolotów

Biznes i przemysł

Boeing prognozuje podwojenie floty samolotów

Mateusz Kieruzal 23 czerwca 2025

Wady B737 MAX 7. Boeing wystąpił o ułatwienia certyfikacyjne

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij