Partnerzy serwisu:
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Shenzhen chce się rozbudować. Eksperci biją na alarm


Wstecz Dalej

Autor:

Tomasz Śniedziewski

Data publikacji:
2019-04-22 07:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Shenzhen chce się rozbudować. Eksperci biją na alarm
fot. Studio Fuksas
Shenzhen chce się rozbudować. Eksperci biją na alarm
Shenzhen chce się rozbudować. Eksperci biją na alarm
Centralne władze Chin dały zielone światło planom budowy trzeciej drogi startowej i rozbudowy portu lotniczego w Shenzhen. Decyzja ta może wywołać walkę o osiągającą kres przepustowości przestrzeń powietrzną pomiędzy pięcioma sąsiadującymi lotniskami, ostrzegają eksperci. 
Realizacja planu, zaakceptowanego 16 kwietnia przez Narodową Komisję Rozwoju i Reform, kosztować będzie 9,35 mld juanów, czyli około 1,39 mld dolarów. W uzasadnieniu swojej decyzji, naczelny organ planowania ekonomicznego w Chinach wyjaśniał, że rozbudowa wychodzi naprzeciw potrzebom szybko rosnącego lotnictwa cywilnego w kraju oraz przyspieszy budowę światowej klasy lotnisk, jednocześnie promując rozwój. Trzecia droga startowa oraz powiększone lotnisko spowodują, że do 2030 r. Shenzhen będzie w stanie obsłużyć 80 mln pasażerów rocznie. W ubiegłym roku przez port lotniczy przewinęło się 49 mln podróżnych.  

Shenzhen jak Hongkong 

Rozbudowany port lotniczy Shenzhen Bao’an International Airport, który obecnie dysponuje 155 kierunkami pasażerskimi, pod względem liczby kierunków prawie zrówna się z Hongkongiem. Oddalone o 36 km lotnisko w Hongkongu specjalizuje się w obsłudze tras międzynarodowych, podczas gdy gros lotów z Shenzhen to połączenia krajowe, wylicza South China Morning Post. Rola Hongkongu jako międzynarodowego okna na świat najpewniej zostanie zachowana, gdyż tak stanowi zaprezentowany w lutym przez rząd w Pekinie plan rozwoju obszaru Delty Rzeki Perłowej. Założenia planu przewidują połączenie Hongkongu, Makau oraz dziewięciu miast położonych w prowincji Guangdong, w tym Guangzhou (Kantonu) oraz Shenzhen w jedną superstrefę rozwoju, a jednym z elementów realizacji celu będzie wzmocnienie pozycji Hongkongu jako międzynarodowego hubu lotniczego. 

Port lotniczy w Hongkongu, który w 2018 r. obsłużył 75 mln pasażerów, podobnie jak Shenzhen wzbogaci się o trzecią drogę startową. Inwestycja ma się planowo zakończyć w 2024 r., a jej koszt to 144 mld dolarów hongkońskich, czyli 18,5 mld dolarów amerykańskich. Ta niebagatelna suma podyktowana jest tym, iż teren na którym ma powstać droga startowa musi być usypany na Morzu Południowochińskim – w podobny sposób stworzono także resztę sztucznej wyspy, na której położone jest lotnisko. Inwestycja pozwoli na uzyskanie przepustowości ponad 100 mln pasażerów rocznie.

Kanton podbija stawkę 

Trzema drogami startowymi oraz dwoma terminalami już teraz dysponuje trzecie z gigantycznych lotnisk w Delcie Rzeki Perłowej, czyli Guangzhou. Dzięki czemu w tej chwili może osiągnąć przepustowość na poziomie 80 mln pasażerów oraz 2,5 mln ton cargo rocznie. W 2017 r. port Baiyun International obsłużył prawie 66 mln pasażerów, co oznacza, iż jest trzecim największym lotniskiem w Chinach i 13. na świecie pod względem ruchu pasażerskiego. Przyjęty niedawno przez Biuro Generalne Samorządu Guangzhou dokument “Kompleksowy plan hubu transportowego Guangzhou (2018–2035)” zakłada, że do 2022 r. port lotniczy wzbogaci się o trzeci terminal pasażerski oraz dwie nowe drogi startowe, co umożliwi podniesienie przepustowości portu do poziomu 100 mln pasażerów oraz 5 mln ton cargo rocznie. 

Masterplan komunikacyjny Guangzhou zakłada, że zwiększona przepustowość lotniska posłuży w dużej mierze do obsługi międzynarodowych tras lotniczych. W tej chwili takich tras jest 87, czyli niedużo, jeśli porówna się Guangzhou z portami lotniczymi Beijing Capital Airport, Shanghai Pudong Airport czy Hong Kong International Airport, czytamy w raporcie dołączonym do masterplanu. Zgodnie z przyjętymi założeniami rozwoju, sytuacja ta ma się radykalnie zmienić – do 2035 r. z Guangzhou dolecimy bezpośrednio do wszystkich ważnych lotnisk na świecie położonych w obrębie 12 godzin lotu od Kantonu. Wynika z tego, że w przyszłości możemy spodziewać się bezpośrednich lotów z Guangzhou do Polski. Tylko w ciągu najbliższych trzech lat władze lotniska spodziewają się inauguracji 30 nowych tras międzynarodowych, tym samym z portu lotniczego dolecimy do ponad 100 kierunków na świecie. 

Presja na dotychczasowych graczy 

Tempo rozwoju lotnisk po chińskiej stronie granicy jest bacznie obserwowane w Hongkongu. Świeża decyzja władz w Pekinie o rozbudowie lotniska w Shenzhen postrzegana jest w Specjalnym Regionie Administracyjnym jako ruch w kierunku naruszenia delikatnego status quo, w którym to Hongkong był odpowiedzialny za obsługę ruchu międzynarodowego, podczas gdy do Shenzhen można było dolecieć głównie na pokładach samolotów wykonujących rejsy krajowe.

– To pokazuje postanowienie władz centralnych by promować, ale także wzmocnić lotnisko w Shenzhen jako międzynarodowy hub w tej części regionu, konkurujący bezpośrednio z Guangzhou oraz Hongkongiem – zauważa Law Cheung-kwok, ekspert polityki lotniczej na uniwersytecie China University w Hongkongu w rozmowie z South China Morning Post. 

W tej walce o względy pasażerów Hongkong ma duże szanse na zwycięstwo, zapewnia Law. Kluczem do sukcesu ma być postawienie na wysoką jakość obsługi pasażerów oraz wzmocnienie połączeń międzynarodowych. – Zwiększenie możliwości naszego hubu dzięki wysokiej jakości i wysokim standardom będzie najważniejsze dla Hongkongu do tego by utrzymać przewagę konkurencyjną w branży lotniczej w obrębie Delty Rzeki Perłowej – przekonuje Law. 

Do 2025 r. lotnisko w Hongkongu prawie dwukrotnie zwiększy liczbę stanowisk odpraw check-in położonych poza lotniskiem w obrębie obszaru Delty, szczególnie w Chinach, by w ten sposób zachęcić tamtejszych pasażerów do wyboru podróży przez Hongkong. 

Tłok na niebie 

Plany oddania do użytku łącznie czterech nowych dróg startowych przez trzy gigantyczne lotniska, położone kilkadziesiąt kilometrów od siebie, każde z nich o przepustowości porównywalnej z planowaną przepustowością polskiego Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), zwiększą i tak obecnie olbrzymi tłok na niebie nad Deltą Rzeki Perłowej, ostrzega VariFlight, jeden z czołowych dostawców technologii cyfrowej dla lotnictwa. 

– Obszar zatoki ma jeden z najbardziej zatłoczonych i skomplikowanych systemów kontroli obszaru przestrzeni powietrznej na świecie. Ograniczone zasoby obszarów przestrzeni powietrznej są kontrolowane przez różne agencje. Shenzhen i Hongkong będą w dalszym ciągu wydzierały sobie zasoby przestrzeni powietrznej, co z kolei będzie wyzwaniem dla żeglugi powietrznej w regionie – prognozuje Dr Cong Wei, naczelny analityk VariFlight. 

Sytuację komplikuje fakt, iż poza trzema największymi lotniskami, w obrębie zatoki położone są także dwa kolejne duże porty lotnicze: Jinwan Airport w Zhuhai obsłużył w ubiegłym roku ponad 11,2 mln pasażerów oraz prawie 464 mln ton cargo, natomiast międzynarodowy port lotniczy w Makau obsłużył w 2017 r. prawie 7,2 mln pasażerów. Razem, w 2018 r. pięć portów lotniczych (Guangzhou, Hongkong, Makau, Shenzhen oraz Zhuhai) obsłużyło 213,4 mln pasażerów i 1,4 mln operacji lotniczych. Wszystko to powoduje, że kontrolerzy ruchu lotniczego w regionie muszą na co dzień zmagać się z ruchem o niesłuchany natężeniu. 

 
​VariFlight

Istniejący system kontroli ruchu lotniczego, w którym każde z pięciu głównych lotnisk stara się konkurować o zasoby przestrzeni powietrznej, trąci anachronizmem, uważa Qi Qi, badacz problemu cytowany przez SCMP. – Pięć głównych lotnisk powinno myśleć szerzej niż tylko o swoich korzyściach i interesach, lub powinno pozwolić mega organizacji, takiej jak władze lotnicze obszaru Delty Rzeki Perłowej integrować i konsolidować zasoby przestrzeni powietrznej, tak aby wygrać na rozwoju zamiast prowadzić zero-jedynkową grę – przekonuje Qi.

Na razie nie ma informacji o planach stworzenia nowej agencji kontroli, która przejęłaby obowiązki kilku dotychczasowych. Wszystko wskazuje więc na to, że zanim nad niebem nad zatoką dojdzie do współpracy, jeszcze długo będzie panowała zacięta konkurencja podgrzewana ograniczoną ilością miejsca.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Szeremietiewo: Fenomenalne wzrosty w pierwszym kwartale

Infrastruktura i lotniska

Szeremietiewo: Fenomenalne wzrosty w pierwszym kwartale

Aleksander Domański 19 kwietnia 2019

LOT: Bezpłatny Internet UPC w salonach biznesowych

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Bezpłatny Internet UPC w salonach biznesowych

Redakcja 19 kwietnia 2019

Alitalia: Dobre wyniki za I kw. i oczekiwanie na inwestora

Biznes i przemysł

Alitalia: Dobre wyniki za I kw. i oczekiwanie na inwestora

Aleksander Domański 19 kwietnia 2019

 

Airbus Polska: Strajk trwa już ponad tydzień

Biznes i przemysł

Airbus Polska: Strajk trwa już ponad tydzień

05 czerwca 2019

PLL LOT: Wyniki finansowe za 2018 r. w czerwcu

Biznes i przemysł

PLL LOT: Wyniki finansowe za 2018 r. w czerwcu

05 czerwca 2019

Łódź kusi LOT. Lublinek bazą dla Dasha?

Biznes i przemysł

Łódź kusi LOT. Lublinek bazą dla Dasha?

04 czerwca 2019

Inwestycje na lotnisku Chopina wstrzymane czy nie?

Prawo i polityka

Inwestycje na lotnisku Chopina wstrzymane czy nie?

04 czerwca 2019

Pomorze Zachodnie promuje się na lotniskach

Prawo i polityka

Pomorze Zachodnie promuje się na lotniskach

04 czerwca 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5