Chińska korporacja AVIC Xi’an Aircraft International (AVIC XAT) rozpoczęła prace związane z wyposażaniem sekcji kadłubów airbusów A321 w Tianjin, co oznacza rozszerzenie chińskiej lokalizacji przemysłowej w globalnym łańcuchu dostaw europejskiego producenta.
Najnowsza współpraca obejmuje wyposażenie przedniej i tylnej części kadłuba samolotów A321, które ostatecznie zostaną dostarczone na azjatycką linię montażu końcowego Final Assembly Line Asia (FALA Tianjin), począwszy od października.
Przednia i tylna część pierwszego samolotu A321 dotarły do AVIC XAT już na początku lipca tego roku. Airbus i AVIC XAT spędzą następne 50 dni na przeprowadzaniu kontroli, montażu wsporników, a także testowaniu i instalacji systemów elektrycznych, elektronicznych, odwadniających, zasilania tlenem, sterowania lotem i hydraulicznych.
Jest to pierwszy raz, kiedy AVIC XAT przeprowadza takie prace na wersji A321, ponieważ od 2021 r. firma zajmowała się wyposażaniem mniejszego A320. Airbus i AVIC XAT rozszerzyły później zakres współpracy na model A321 w ramach umowy podpisanej podczas targów lotniczych Zhuhai Airshow pod koniec 2024.
Warto także dodać, że Airbus modernizuje swoje zakłady w Tiencin. Producent buduje obecnie drugą linię montażu końcowego dla rodziny A320, która ma zostać uruchomiona na początku 2026 r.
Chińska fabrykaLinia montażu końcowego (Final Assembly Line Asia - FALA) w Tiencin jest spółką joint venture Airbusa i chińskiego konsorcjum obejmującego Wolną Strefę Handlu Tiencin i firmę AVIC, China Aviation Industry Corporation. Warto dodać, że w Tianjin znajduje się także zakład wyposażania wnętrz i dostaw samolotów z rodziny A330 dla chińskich linii lotniczych, a od pierwszego kwartału 2022 r. Airbus dostarcza również szerokokadłubowe
airbusy A350. Początkowo Airbus realizuje dostawy jednego A350XWB miesięcznie.
Od pierwszej dostawy pierwszego zmontowanego w Chinach Airbusa A320 liniom Sichuan Airlines w 2009 r. 16 linii lotniczych w Chinach odebrało już nieco ponad 700 maszyn producenta zmontowanych w tym kraju.