Partnerzy serwisu:
PRAWO I POLITYKA

RDOŚ: Radom ze zgodą środowiskową, Modlin bez


Wstecz Dalej

Autor:

Aleksander Domański

Data publikacji:
2019-05-23 11:10
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ Gazeta Wyborcza

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

RDOŚ: Radom ze zgodą środowiskową, Modlin bez
fot. Modlin Airport
Ostatnie dni przyniosły istotne informacje o ważności zgód środowiskowych dotyczących dwóch inwestycji lotniskowych kluczowych dla Mazowsza, ale i całej lotniczej Polski. Dzień przed oficjalnym rozpoczęciem budowy Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Warszawie wydała oświadczenie o ważności rozbudowy lotniska w Radomiu. Modlin nie miał tyle szczęścia i nie dość, że nie ma zgody, to jeszcze nie wiadomo, kto powinien ją wydać.
Rady Radom

O wątpliwościach dotyczących zgody środowiskowej dla portu w Sadkowie pisaliśmy kilka razy. Co niezwykłe, Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" (PPL) było tak pewne siebie, że rozpoczęło przetargi, nie przejmując się sporną kwestią, czy zgoda środowiskowa wydana w 2013 roku dla lotniska, które nie obsługiwało nawet 10 tysięcy pasażerów rocznie, obowiązuje w 2019 r. dla obiektu, który ma być zdolny do umożliwienia podróży 3 milionom osób rocznie.

– Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie wyraził stanowisko, że realizacja przedsięwzięcia polegającego na budowie cywilnego portu lotniczego w Radomiu, na terenie funkcjonującego lotniska wojskowego Radom-Sadków przebiega etapowo i, że aktualne są warunki realizacji tego zamierzenia inwestycyjnego określone w decyzji wydanej 9 kwietnia 2013 r. – czytamy w wysłanym do nas przez RDOŚ oświadczeniu. – Ww. postanowienie zostało wydane w wyniku przeprowadzenia postępowania wszczętego na wniosek inwestora i dotyczy wyłącznie ww. decyzji z kwietnia 2013 r., nie ma więc mowy o zmianie przepustowości – tłumaczy RDOŚ.

O zmianie przepustowości mówi sam inwestor, wszem wobec zapowiada nie tylko rozbudowę, by móc obsługiwać 3 mln podróżnych rocznie, ale PPL wraz z politykami Prawa i Sprawiedliwości z Radomszczyzny roztaczają wizję lotniska zdolnego do zaspokojenia potrzeb 10 mln podróżnych.

Ciekawe jest również to, że PPL wystąpił do RDOŚ o wszczęcie postępowania 2 kwietnia tego roku. Przetargi ogłaszano już w zeszłym roku, ale dopiero w tym inwestor postanowił sprawdzić, czy w ogóle może przystąpić do takich działań. Na całe szczęście 6 maja RDOŚ wydał oświadczenie. Na całe szczęście, bo dzień później pierwszą symboliczną łopatę wbił w Sadkowie premier Mateusz Morawiecki.

Warto przy tym zauważyć, że nie pierwszy raz budowa lotniska w Radomiu wygląda, jakby komuś pomyliła się kolejność działań. W marcu poznaliśmy wyniki konsultacji Ministerstwa Infrastruktury, dotyczących podziału ruchu lotniczego na Mazowszu. Większość linii biorących udział w konsultacjach stwierdziła, że przesunięcie ruchu do Portu Lotniczego Radom stanowi zagrożenie dla ich działalności. Nikt się tym jednak nie przejmuje i prace mające na celu przeistoczenie Sadkowa w potencjalnie jeden z największych portów regionalnych w Polsce, trwają w najlepsze.

Modlin z niczym

Do rozbudowy szykuje się podwarszawskie lotnisko, po otrzymaniu od Sejmiku Wojewódzkiego dofinansowania w kwocie 50 mln złotych. Zarząd portu, który w zeszłym roku obsłużył 3 mln pasażerów, chce wyremontować pas startowy oraz zbudować nowy pawilon pasażerski.

Na razie jednak żadne prace nie są możliwe. Terytorialny przedstawiciel władzy rządowej w województwie mazowieckim nakazał inwestorowi uzupełnić braki w projekcie budowlanym. Chodziło o zgodę środowiskową. Wedle wojewody ta wydana dla lotniska w 2009 roku jest już nieważna. Władze portu nie były w stanie uzupełnić wniosku we wskazanym terminie, więc urząd nie zatwierdził projektu i nie wydał pozwolenia na budowę.

Jak donosi dodatek „Stołeczny” Gazety Wyborczej, stanowisko to potwierdził główny inspektor nadzoru budowlanego, po tym, jak wpłynęła do niego odwołanie inwestora. Obecnie sprawa jest w sądzie administracyjnym.

Urząd wojewódzki, jak czytamy w „Stołku”, prowadzi jeszcze dwa postępowania dotyczące tego lotniska – w sprawie budowy nowej płyty postojowej dla samolotów i powiększenia obecnej (procedurę zawieszono na wniosek inwestora) oraz nowej wieży kontroli lotów z dojazdem i niezbędną infrastrukturą techniczną (decyzja w przygotowaniu).

Kwestia nieważności zgody środowiskowej nie jest jedyną kwestią, nad którą musi się pochylić sąd. Zarząd Modlina, wobec decyzji wojewody, zwrócił się do RDOŚ o wydanie nowej zgody. Jednak urząd stwierdził, że… nie jest organem właściwym w tej sprawie. Jak to wszystko rozumieć? Jedno lotnisko zdobywa przedłużenie zgody bez najmniejszego problemy, a drugie odbija się od każdego urzędu jak od ściany.

– Główny problem jest często zmieniające się i nie zawsze jednoznaczne przepisy prawa. Właściwa interpretacja może zostać ustalona na drodze sądowej – tłumaczy nam wiceprezes zarządu modlińskiego portu Marcin Danił. – Decyzja środowiskowa dla lotniska Warszawa-Modlin z 2009 r. została wydana na podstawie przepisów ustawy: „Prawo ochrony środowiska”, natomiast decyzja środowiskowa z 2013 r. dla lotniska w Radomiu: ustawy „o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko”, czyli tzw. ustawy ocenowej. Decyzje te wydane zostały w dwóch różnych stanach prawnych i stosuje się do nich dwa odrębne reżimy prawne, nie można więc w prosty sposób ich porównywać – próbuje objaśnić skomplikowaną sytuację Danił.

RDOŚ sprawę wydania zgody przekazał burmistrzowi Nowego Dworu, bo lotnisko znajduje się na terenie tego miasta. Jak dowiedzieliśmy się w tamtejszym urzędzie, burmistrz skierował się z prośbą do Naczelnego Sądu Administracyjnego o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego. Obecnie nie wiadomo, nawet kiedy dojdzie do pierwszej rozprawy, bo NSA zwróciło się do burmistrza o uzupełnienie wniosku.

Jak więc widać, dwa lotniska na Mazowszu obowiązują dwa odrębne reżimy prawne, co skutkuje tym, że jedno może się spokojnie rozwijać z myślą o 3 mln pasażerów obsługiwanych rocznie, podczas gdy drugie, obsługujące taką właśnie ilość podróżnych, zastanawia się nad możliwością dalszego funkcjonowania.

Na szczęście dla Modlina, korzystnie dla lotniska zakończyło się postępowanie RDOŚ. Po latach oczekiwania można przejść do kolejnego etapu działań zmierzających do połączenia portu z siecią kolejową. O sprawie napiszemy jeszcze dziś w osobnym artykule.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Wybrano wykonawcę drogi startowej lotniska w Radomiu

Infrastruktura i lotniska

Wybrano wykonawcę drogi startowej lotniska w Radomiu

Emilia Derewienko 21 maja 2019

Port Lotniczy Radom bez kolei pod terminal lotniska?

Infrastruktura i lotniska

Port Lotniczy Radom bez kolei pod terminal lotniska?

Emilia Derewienko 16 maja 2019

 

Airbus Polska: Strajk trwa już ponad tydzień

Biznes i przemysł

Airbus Polska: Strajk trwa już ponad tydzień

05 czerwca 2019

PLL LOT: Wyniki finansowe za 2018 r. w czerwcu

Biznes i przemysł

PLL LOT: Wyniki finansowe za 2018 r. w czerwcu

05 czerwca 2019

Łódź kusi LOT. Lublinek bazą dla Dasha?

Biznes i przemysł

Łódź kusi LOT. Lublinek bazą dla Dasha?

04 czerwca 2019

Inwestycje na lotnisku Chopina wstrzymane czy nie?

Prawo i polityka

Inwestycje na lotnisku Chopina wstrzymane czy nie?

04 czerwca 2019

Pomorze Zachodnie promuje się na lotniskach

Prawo i polityka

Pomorze Zachodnie promuje się na lotniskach

04 czerwca 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5