Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Bielan: Koszty rozbudowy Modlina są większe niż budowy Radomia


Wstecz Dalej

Autor:

Justyna Urbaniak

Data publikacji:
2018-03-20 12:45
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ Zebra.tv

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Bielan: Koszty rozbudowy Modlina są większe niż budowy Radomia
fot. Port Lotniczy Radom
– Szanse na to, że Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” (PPL) stanie się operatorem lotniska w Radomiu, są obecnie większe, niż to miało miejsce w styczniu – przyznał z rozmowie z Zebra.tv Adam Bielan, wicemarszałek Senatu.
Wstępna formuła już jest

W styczniu bieżącego roku podpisany został list intencyjny, dotyczący analizy i w konsekwencji możliwości przejęcia przez PPL lotniska w Radomiu. Docelowo radomski port miałby się stać lotniskiem zapasowym dla Centralnego Portu Komunikacyjnego, obsługującym nawet 6 mln pasażerów rocznie.

– Wszyscy rozumiemy, że to jest historyczna szansa dla Radomia – przyznał w rozmowie z lokalną telewizją Adam Bielan, dodając, że udało się już wynegocjować wstępną formułę, w jaki sposób PPL mógłby zacząć operować na lotnisku w Radomiu.

– To nowa formuła, obecna w polskim prawie od kilku lat. Najważniejsze jest to, że szanse na to, że PPL stanie się operatorem lotniska w Radomiu, są już większe niż w styczniu. Choć wciąż mnóstwo pracy przed nami. W tej chwili toczą się rozmowy między Ministerstwem Infrastruktury a Ministerstwem Obrony Narodowej – przyznał Bielan.

W pierwszej fazie lotnisko powinno mieć przepustowość na poziomie 6, a następnie 10 mln pasażerów rocznie. Ma on wykonywać 60 tys. operacji rocznie, obsługiwać w szczycie 2,5 tys. pasażerów na godzinę. Rozbudowa kolejnego, pomocniczego portu na Mazowszu jest konieczna z powodu braku przepustowości Lotniska Chopina. Problem ma rozwiązać dopiero oddanie do użytku Centralnego Portu Komunikacyjnego, jednak stanie się to najwcześniej w 2027 roku. Port pomocniczy będzie przeznaczony dla tanich linii i czarterów.

– W tej chwili przez rząd przygotowywana jest specustawa (dla inwestycji w CPK – przyp. red.), która będzie procedowana w najbliższych tygodniach w parlamencie. Rząd, w drodze porozumienia będzie mógł dodać do tej inwestycji inne inwestycje, w tym te dotyczące lotniska w Radomiu. Ona jednak bardzo dużo nam nie daje. To co daje, to szereg narzędzi, jak np. ułatwienie zakupu gruntów, co z punktu widzenia projektu w Radomiu nie jest aż tak istotne. My mamy inne problemy, jak dogadanie się z wojskiem, budowa nowej drogi startowej itd. – przyznał wicemarszałek Senatu.

Low-costy w Radomiu?

Kwestia, która budzi sporo wątpliwości, to kwestia przejęcia przez port pomocniczy lotów czaretrowych i niskokosztowych z Lotniska Chopina. Teoretycznie nie ma bowiem prawnej możliwości, aby zmusić linie do operowania z konkretnego lotniska.

– Nie można tego zrobić w sposób ustawowy. To są decyzje dotyczące władz lotniska, np. dotyczące cenników usług. W tym roku na Lotnisku Chopina wchodzi zakaz lotów nocnych. Dla linii czarterowych jest do decyzja bardzo niekorzystna – stwierdził Bielan, odnosząc się do kwestii ewentualnego przejęcia czarterów i low-costów przez Radom.

Koncepcja zakłada, że proces inwestycyjny, mający na celu podniesienie zdolności operacyjnych lotniska w Radomiu rozpocznie się jeszcze w 2020 roku.

– Muszę powiedzieć, że w pierwotnej koncepcji był to termin późniejszy, czyli 2021 rok. Udało nam się przyspieszyć proces inwestycyjny o rok, dzięki współpracy z firmami consultingowymi. Dotrzymanie terminu jest jednak jak najbardziej realne – przyznał Bielan, zaznaczając, że Radom nie jest decyzją polityczną, ale decyzją podpartą szeregiem analiz.

Bielan odniósł się też do kwestii Modlina, wskazywanego przez niektórych ekspertów jako lepsza lokalizacja dla portu zapasowego niż Radom.

– Koszty rozbudowy Modlina są większe niż budowy Radomia. Jeśli ktoś odpowiada za ten mało nieprzemyślany projekt, to będzie go bronić do końca. Tak jak eksperci z nim związani. My zamawiamy analizy u największych firm konsultingowych świata i one jednoznacznie wskazują, że Radom jest lepszym rozwiązaniem. Lotnisko w Modlinie ma duże środki na działania PR, w tym – w moim mniemaniu – również na czarny PR – podsumował Bielan.



Kongres Rynku Lotniczego
 

Lotnictwo cywilne to niezwykle dynamicznie rozwijająca się gałąź naszej gospodarki. Łączna liczba pasażerów na polskich lotniskach w minionym roku osiągnęła rekordowy wynik 40 milionów osób. O tym jak dalej wspierać ten proces rozmawiać będziemy podczas Kongresu Rynku Lotniczego, który odbędzie się 12 września w Warszawie.

Kongres (wcześniej jako Forum Lotnicze) już od 2015 roku jest jedyną tej skali płaszczyzną do dyskusji między instytucjami rządowymi, organizacjami i podmiotami gospodarczymi na temat najważniejszych kwestii mających miejsce na rynku lotniczym w Polsce i za granicą.

Zapraszamy do zapoznania się z programem i rejestracji udziału na stronie www.kongresrynkulotniczego.pl

Udział w Kongresie jest bezpłatny po rejestracji na stronie i otrzymaniu akredytacji.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Radom: Utrzymanie lotniska kosztuje, płaci miasto

Infrastruktura i lotniska

Radom: Utrzymanie lotniska kosztuje, płaci miasto

Justyna Urbaniak 13 marca 2018

Trzy lotniska, trzy szanse na tytuł portu zapasowego dla CPK. Które zwycięży?

Pasażer i linie lotnicze

Trzy lotniska, trzy szanse na tytuł portu zapasowego dla CPK. Które zwycięży?

Justyna Urbaniak 03 marca 2018

Władze Łodzi: PPL jawnie dyskryminuje Lublinek

Infrastruktura i lotniska

Władze Łodzi: PPL jawnie dyskryminuje Lublinek

Bartosz Józefiak 27 lutego 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS