Partner serwisu
Biznes i przemysł

Przejęcie ITA przez Lufthansę niepewne

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-01-2024
Ostatnia modyfikacja:
26-01-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Przejęcie ITA przez Lufthansę niepewne
fot. Luc Verkuringen, CC BY-ND 2.0 DEED, flickr.com
Proces przejęcia ITA Airways przez Lufthansę miał być szybki i dość łatwy, a stał się przedmiotem szczegółowej kontroli ze strony Komisji Europejskiej, która wyraża obawy związane z ograniczeniem konkurencji na rynku lotów krótkodystansowych między Włochami a krajami w Europie oraz długodystansowych między Italią a Ameryką Północną i Azją. Lufthansa, jeśli Komisja Europejska wyda zgodę na fuzję, stanie się monopolistą na wielu trasach.

25 maja ubiegłego roku informacja o przejęciu przez Lufthansę, za kwotę 325 mln euro, 41 proc. akcji w nowych, narodowych liniach lotniczych Włoch stała się oficjalna. Wkład kapitałowy miał przynieść bezpośrednie korzyści dla ITA Airways. W ramach umowy, włoskie ministerstwo zobowiązało się do podwyższenia kapitału przewoźnika o 250 mln euro, co sugerowało, że środki zostaną przeznaczone na pokrycie 486-milionowej straty zanotowanej w 2022 r.

Ponadto przedstawiciele włoskiego rządu i Lufthansy uzgodnili opcje umożliwiające potencjalne nabycie pozostałych udziałów przez niemiecki holding lotniczy w późniejszym terminie. Cena zakupu pozostałych udziałów miała być uzależniona od rozwoju działalności włoskiego przewoźnika.

Fuzja niepewna

Zarząd niemieckiego przewoźnika, który jest głównym udziałowcem linii takich jak, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Eurowings, Swiss International Air Lines, był pewny, że przejęcie ITA Airways uzyska w krótkim czasie zgody regulacyjne we Włoszech i Brukseli. W październiku tekę unijnego komisarza ds. polityki konkurencji przejął Didier Reynders, którego wcześniejszym obszarem pracy był kwestie związane ze sprawiedliwością. Reynders, zastrzegł, że liniom lotniczym będzie trudniej dokonywać fuzji, gdyż Komisja Europejska będzie dokładnie badać, czy „zapewniona zostanie uczciwa konkurencja”.

– Wszczynając szczegółowe postępowanie wyjaśniające, chcemy dokładniej ocenić transakcję i mieć pewność, że przejęcie ITA Airways nie zmniejszy konkurencji w ruchu krótko- i długodystansowym oraz nie doprowadzi do wyższych cen, mniejszej przepustowości czy niższej jakości dla pasażerskich usług transportu lotniczego do i z Włoch – powiedziała wiceprzewodnicząca wykonawcza Komisji Europejskiej odpowiedzialna za politykę konkurencji, Margrethe Vestager.

Komisja Europejska nie podjęła jeszcze ostatecznej decyzji, czy Lufthansa może przejąć 41 proc. udziałów w ITA Airways, albowiem unijny regulator ds. uczciwej konkurencji wskazuje, że fuzja może zakłócić funkcjonowanie wolnego rynku i wywindować ceny biletów lotniczych. Komisja zdecydowała na wszczęcie szczegółowego dochodzenia.

Lufthansa = monopolista

Bruksela podkreśla, że wstępne badanie wykazało, że fuzja może mieć negatywny wpływ na rynek lotów krótko- i długodystansowych, gdyż Lufthansa i ITA Airways konkurują ze sobą na kilku trasach, a konkurencja ze strony przewoźników niskokosztowych, np. Ryanaira, jest ograniczona, gdyż tanie linie lotnicze latają z lotnisk oddalonych od centrum miast. Fuzja spowoduje, że Grupa Lufthansy będzie monopolistą lotów między Mediolanem a Brukselą, Düsseldorfem, Frankfurtem, Hamburgiem i Stuttgartem, jak również w przypadku rejsów między Rzymem a Brukselą, Frankfurtem, Monachium, Zurychem.

Bruksela daje również do zrozumienia, że istnieją duże obawy związane z konkurencyjnością w lotniczym transporcie długodystansowym do miejsc docelowych w Ameryce Północnej i Azji. W przypadku lotów między Włochami a Ameryką Północną Komisja Europejska oceni, czy po fuzji Lufthansa i jej partnerzy joint venture: United Airlines i Air Canada powinni być uznawani za jeden podmiot. Nie jest trudne do zrozumienia, że w wyniku fuzji ITA Airways stanie się częścią współpracy transatlantyckiej przewoźników z sojuszu Star Alliance, co jeszcze bardziej obniży poziom konkurencyjności i wywinduje ceny biletów lotniczych.

Komisja Europejska wyraża również obawy w kwestii rynku lotów Włochy – Japonia i Włochy – Indie, który w wyniku fuzji jeszcze bardziej będzie zdominowany przez Grupę Lufthansy, a pasażerowie nie będą mieli realnej alternatywy. Zaledwie w zeszłym tygodniu okazało się, że Lufthansa ogranicza przepustowość na innych trasach, aby zaspokoić rosnący popyt na loty do Indii. ITA Airways oferuje obecnie loty z Rzymu do Nowego Delhi.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Flota ITA Airways liczy już 100 samolotów

Pasażer i linie lotnicze

Flota ITA Airways liczy już 100 samolotów

Piotr Bożyk 05 lipca 2025

ITA Airways przekłada wycofanie ostatnich A330-200

Pasażer i linie lotnicze

ITA Airways jak Alitalia, czyli kolejna strata

Biznes i przemysł

Początek mariażu ITA Airways z Star Alliance

Biznes i przemysł

Początek mariażu ITA Airways z Star Alliance

Mateusz Kieruzal 03 kwietnia 2025

Kody ITA w lotach Grupy Lufthansa do Polski

Pasażer i linie lotnicze

Kody ITA w lotach Grupy Lufthansa do Polski

Mateusz Kieruzal 05 marca 2025

Zobacz również:

Flota ITA Airways liczy już 100 samolotów

Pasażer i linie lotnicze

Flota ITA Airways liczy już 100 samolotów

Piotr Bożyk 05 lipca 2025

ITA Airways przekłada wycofanie ostatnich A330-200

Pasażer i linie lotnicze

ITA Airways jak Alitalia, czyli kolejna strata

Biznes i przemysł

Początek mariażu ITA Airways z Star Alliance

Biznes i przemysł

Początek mariażu ITA Airways z Star Alliance

Mateusz Kieruzal 03 kwietnia 2025

Kody ITA w lotach Grupy Lufthansa do Polski

Pasażer i linie lotnicze

Kody ITA w lotach Grupy Lufthansa do Polski

Mateusz Kieruzal 05 marca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij