Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Wizz Air: KE powinna zakończyć monopol Lufthansy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-09-2023
Ostatnia modyfikacja:
17-09-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Wizz Air: KE powinna zakończyć monopol Lufthansy
fot. Piotr Bożyk
Lufthansa, przejmując pakiet 41 proc. akcji we włoskich narodowych liniach lotniczych ITA Airways, wchodzi na jeden z najbardziej lukratywnych europejskich rynków lotniczych. Transakcja wciąż oczekuje na zatwierdzanie przez unijnego regulatora antymonopolowego. Wizz Air chciałby, aby Komisja Europejska zakończyła monopol Lufthansy we Włoszech, wskazując, że już dziś ITA Airways posiada aż 60 proc. slotów w mediolańskim porcie Linate.

Władze węgierskich linii lotniczych są zaniepokojone potencjalnym brakiem konkurencji na lotnisku Linate w Mediolanie. Obawy mają związek z przejęciem przez Lufthansę ITA Airways. Choć początkowo niemieckie linie staną się posiadaczem 41 proc. akcji, prędzej niż później, Lufthansa przejmie pakiet kontrolny akcji w narodowych liniach lotniczych Italii.

Dyrektor generalny Wizz Aira, Robert Carey, wskazuje na konieczność liberalizacji rynku w położonym najbliżej centrum Mediolanu porcie lotniczym, aby zapewniona była dostępność szerokiej konkurencji, która zagwarantuje podróżnym niskie cen lotów. Choć udział Wizz Aira w rynku lotniska Linate jest niewielki, przewoźnik zanotował w ostatnich latach duży wzrost, jeśli pod uwagę weźmie się cały włoski rynek lotniczy.

– Naprawdę należy zliberalizować rynek w Linate, zarówno aby zapewnić konkurencję, jak i uzyskać dostęp do niskich cen. Jest to cel, co do którego zgadzamy się z włoskim rządem – powiedział Robert Carey agencji Bloomberga. W ciągu 12 miesięcy 2022 roku z usług lotniczych mediolańskiego portu skorzystało 7 719 963 pasażerów, co oznacza wzrost o 79,23 proc. w porównaniu do roku 2021. Wtedy port odprawił 4 307 341 podróżnych.

Węgierskie linie lotnicze obsługują obecnie tylko jedno połączenie z portu lotniczego Linate a jest nim sycylijska Katania. Udział rynkowy Wizz Aira w tym porcie lotniczym wynosi około cztery proc. ITA Airways są obecnie dominującym przewoźnikiem. Port Linate jest lotniskiem preferowanym przez osoby podróżujące służbowo ze względu na bliższe położenie od centrum Mediolanu niż port Malpensa.

– Mam nadzieję, że Komisja Europejska przełamie monopol Lufthansy z ITĄ na lotnisku Linate. – powiedział Carey w rozmowie z „La Repubblica”. Dyrektor generalny Wizz Aira dodał, że włoskie linie „już dziś, posiadają ponad 60 proc. slotów”, co w ocenie Wizz Aira zaburza wolny rynek.

Odsetek Lufthansy w przyznanych lotniskowych slotach wynosi osiem proc. Wydanie przez unijny organ antymonopolowy zezwolenia na przejęcie przez niemieckie linie 41 proc. akcji spowoduje, że udział Lufthansy i ITA Airways w rynku lotniczym portu Linate wyniesie aż 68 proc. Dla Wizz Aira jest to „szaleństwo”, które wyrządza szkody wolnemu rynkowi. Trzeba powiedzieć, że taka liczba slotów w praktyce oznacza, że traktatowa zasada konkurencyjności rynku jest nieznaczącym nic zapisem prawnym.

– Im więcej konkurencji, tym lepsze są usługi, a ceny biletów niższe – zauważył Carey, który opowiada się za zmniejszeniem udział w rynku Lufthansy do 45 proc. W takim przypadku „20 samolotów innych linii lotniczych zyskałoby prawo do lotów na Linate”, a pasażerom zaoferowano by przystępne ceny przelotów.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KE: Koniec z monopolem. Fuzje mają być uczciwe

Prawo i polityka

KE: Koniec z monopolem. Fuzje mają być uczciwe

Mateusz Kieruzal 17 października 2023

KE przedłuża możliwość pomocy niektórym portom lotniczym

Prawo i polityka

KE i USA: Fuzja Korean Air z Asianą zakłóci wolny rynek

Prawo i polityka

KE daje zielone światło Słowenii na dotowanie lotów

Prawo i polityka

KE zatwierdza francuski zakaz lotów krajowych

Prawo i polityka

KE zatwierdza francuski zakaz lotów krajowych

Mateusz Kieruzal 05 grudnia 2022

Przełomowa umowa UE z ASEAN połączy 1,1 mld osób

Prawo i polityka

Przełomowa umowa UE z ASEAN połączy 1,1 mld osób

inf. pras. 18 października 2022

Zobacz również:

KE: Koniec z monopolem. Fuzje mają być uczciwe

Prawo i polityka

KE: Koniec z monopolem. Fuzje mają być uczciwe

Mateusz Kieruzal 17 października 2023

KE przedłuża możliwość pomocy niektórym portom lotniczym

Prawo i polityka

KE i USA: Fuzja Korean Air z Asianą zakłóci wolny rynek

Prawo i polityka

KE daje zielone światło Słowenii na dotowanie lotów

Prawo i polityka

KE zatwierdza francuski zakaz lotów krajowych

Prawo i polityka

KE zatwierdza francuski zakaz lotów krajowych

Mateusz Kieruzal 05 grudnia 2022

Przełomowa umowa UE z ASEAN połączy 1,1 mld osób

Prawo i polityka

Przełomowa umowa UE z ASEAN połączy 1,1 mld osób

inf. pras. 18 października 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5