Partner serwisu
Biznes i przemysł

Program airbusa A350XWB przekroczył 1000 sprzedanych samolotów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-07-2023
Ostatnia modyfikacja:
21-07-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

Po zwiększonej liczbie zamówień w ostatnich miesiącach, spowodowanych m.in. przez salon Paris Air Show, airbus A350 XWB stał się szóstym samolotem szerokokadłubowym w historii lotnictwa cywilnego, który przekroczył granicę 1000 sprzedanych egzemplarzy. Najnowsze dane pokazują, że producent sprzedał ich dokładnie 1026. To już dobra liczba, ale jak wskazują analitycy zarabianie na tym programie Airbus rozpocznie prawdopodobnie za około cztery lub pięć lat. Mimo tego jest to niewątpliwie ważny kamień milowy dla producenta i całego programu, który nie miał drogi usłanej różami.

Wszystko zaczęło się od A330-200Lite

Koncepcja nowego samolotu Airbusa była prosta. Chodziło o popularnego A330-200 i przeprojektowanie go tak, aby był lżejszy. Samolot i jego silniki miałyby mniejszy ciąg i mniejszy zasięg, zatem niestety byłby on o wiele słabszy. Jednak jego zaletą miała być tańsza w eksploatacja. Nie chodziło tu wyłącznie o spalanie paliwa, ale dzięki opłatom za lądowanie na lotnisku opartym na wadze samolotu, linie lotnicze zaoszczędziłyby przede wszystkim tych kosztach.

Pod względem wyglądu kadłub A330-200 pozostał niezmieniony, chociaż chciano wprowadzić pewne modyfikacje na skrzydłach i stateczniku pionowym w celu zmniejszenia masy. Samolot miał konkurować bezpośrednio z boeingiem 787 Dreamliner - znanym wówczas jako 7E7 i ogłoszonym rok wcześniej w 2004 r. Ponieważ 7E7 miał być o 20 proc. wydajniejszy niż 757 i 767, Airbus musiał w jakiś sposób pozostać na czasie, jego szybką, ale jak się potem okazało nietrafioną, odpowiedzią była „lekka” wersja A330 oznaczona roboczo jako A350.

Krytyka skłania producenta do zmiany projektu

Pomimo pierwszego zamówienia od Qatar Airways, A350 znalazł się pod ostrzałem leasingodawców ILFC i GECAS. Wspomniane firmy leasingowe były dwoma największymi klientami Airbusa, a ich prezesi (odpowiednio Steven F. Udvar-Házy i Henry Hubschman) wręcz błagali Airbusa, aby zamiast zaprezentowanego projekty, opracował A350 jako zupełnie nowy samolot.

- Po zadaniu sobie trudu zaprojektowania nowego skrzydła, statecznika i kokpitu Airbus powinien był pójść na całość i zaprojektować również nowy kadłub - powiedział Chew Choon Seng, ówczesny dyrektor generalny Singapore Airlines.

Airbus ostatecznie odpowiedział na krytykę i zaprezentował A350 z zupełnie nowym kadłubem. W lipcu 2006 r. przemianowano nowe samoloty na rodzinę A350 XWB - Xtra Wide Body (bardzo szeroki kadłub).

A350XWB

A350 z dodatkiem „XWB” wykrystalizował się w 2006 r., po kilku latach niezdecydowani, jako projekt zupełnie nowego samolotu gdy Airbus walczył o ustanowienie strategii przeciwstawienia się szybko sprzedającemu się boeingowi 787. W rezultacie pojawiła się seria planowanych pochodnych A330 oferowanych pod oznaczeniem „A350”, na które Airbus zgromadził zamówienia na 100 samolotów w latach 2005-2006. Ponieważ zamówienia na A350 "pierwszej wersji" spadły, część z nich została przeniesiona do wersji XWB, aby wesprzeć wprowadzenie na rynek całkowicie nowego samolotu.

Kiedy Airbus ponownie wypuścił A350 w grudniu 2006 r., zaoferowano dwa warianty – podstawowy -900 i nieistniejący już ultra-dalekiego zasięgu mniejszy -800. Ale Airbus zgromadził nieco ponad 180 zamówień na mniejszy wariant – w tym pierwsze, które złożono na XWB w grudniu 2006 r. – zanim po cichu zrezygnował z niego w 2013 r. Chociaż wiele z tych zamówień zostało anulowanych, około połowa została przeniesiona do innych wariantów XWB. Airbus zachował część anulowanej działalności XWB, renegocjując kontrakty na zamówienia na A330neo, który skutecznie w tym segmencie zastąpił dawnego A350-800.

Ponad 1000 sprzedanych maszyn w 18 lat

Pomimo tego dość złożonego okresu dojrzewania, A350 XWB osiągnął 1000 zamówień netto w ciągu 18 lat od premiery. Do tej pory A350-900 okazał się silniejszym członkiem rodziny XWB, odpowiadając za trzy czwarte całego portfela zamówień rodziny A350 na koniec czerwca br.

Z takim wynikiem A350 dołączył do grupy samolotów dwukadłubowych, która obejmuje A330/A340 (i sam A330), B747, B767, B777 i B787. Tempo, w jakim A350 osiągnął 1000 zamówień, jest porównywalne z kilkoma jego obecnymi odpowiednikami. Boeing B777 również przekroczył ten kamień milowy w ciągu 18 lat, podczas gdy A330/A340 (które Airbus sprzedawał jako rodzinę) potrzebował 19 lat, a sam A330 21 lat. Ale żaden inny samolot szerokokadłubowy nie osiągnął takiego tempa sprzedaży jak słynny Dreamliner, który przekroczył sprzedaż 1000 egzemplarzy w zaledwie 10 lat po wprowadzeniu na rynek i ma obecnie ponad 1700 zamówionych samolotów.

Natomiast rodziny maszyn B777 i A330/A340 zbliżają się do przekroczenia 2000 zamówień, a tego nie osiągnął jeszcze żaden z samolotów tego typu.

Problemy A350 z malowaniem wpłynęły na sprzedaż

Wpływ sporu o jakość lakieru/malowanie Airbusa i Qatar Airways na portfel zamówień A350 w ostatnich latach jest ewidentny, ale nowy wariant A350F skutecznie zrekompensował zamówienia Qatara, które Airbus anulował w latach 2021-2022 przed przywróceniem ich na początku tego roku.

A350 odnotował silne ożywienie w 2023 r. po sporze z katarskim przewoźnikiem i załamaniu wywołanym pandemią w latach 2020-2022, a łączna liczba zamówień wzrosła o 11 proc. od końca ubiegłego roku i przekroczyła 1000 na koniec czerwca br.. To spowodowało, że udział zaległości w zamówieniach ogółem zaczął rosnąć z powrotem do 50 proc., z niskiego poziomu 44 proc. w 2022 r.

Rodzina A350 dzisiaj

Pomimo opóźnienia spowodowanego przeprojektowaniem, A350 XWB, który ostatecznie wyprodukował Airbus, okazał się dużym sukcesem. Samolot jest najnowszą konstrukcją Airbusa, która zastępuje stare A340 oraz B777. Rodzina samolotów A350 składa się dwóch wersji pasażerskich: A350-900 i A350-1000 oraz cargo A350F, które zabierają odpowiednio 315 i 369 pasażerów (podane dane dotyczą trzyklasowej konfiguracji pokładu). A350 napędzany jest przez dwa silniki Rolls-Royce Trent XWB. Silnik o średnicy wentylatora równej 118 calom (300 cm) jest najnowszym oraz największym produktem brytyjskiego producenta i został specjalnie zaprojektowany do napędzania samolotów z rodziny airbusa A350 XWB. Według najnowszych danych Airbusa dotyczących zamówień i dostaw dla tej rodziny, otrzymał na nią ponad 1000 zamówień, z których dostarczył ponad 500 maszyn. Pełne zestawienie tych liczb między trzema wariantami jest następujące.

  • A350-900 - 763 zamówione samoloty, z czego 468 zostało dostarczonych.
  • A350-1000 - 224 zamówione maszyny, z czego 74 zostały dostarczone.
  • A350F - 39 zamówionych samolotów.

Do końca czerwca br. rodzina A350 zebrała zamówienia na 1026 samolotów A350: 763 A350-900, 224 A350-1000 oraz 39 maszyn A350F. Do 1 lipca br. francuski producent dostarczył 542 maszyny 40 liniom lotniczym: 468 A350-900 oraz 74 A350-1000. Najwięksi użytkownicy A350 to linie: Singapore Airlines (62), Qatar Airways (57) oraz Cathay Pacific (46). Warto także dodać, że jubileuszowa 500. maszyna A350 została dostarczona pod koniec września 2022 r.

Najnowsza długoterminowa prognoza analityków Cirium Ascend szacuje, że całkowita liczba dostaw przekroczy 1000 samolotów w 2028 r., czyli około 14 lat po otrzymaniu przez Qatar Airways pierwszego A350-900 w grudniu 2014 r.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Ethiopian Airlines zamówią także kolejne airbusy A350

Biznes i przemysł

Ethiopian Airlines zamówią także kolejne airbusy A350

Piotr Bożyk 18 listopada 2023

Emirates zamówiły kolejnych 15 airbusów A350-900

Biznes i przemysł

Royal Jordanian powiększą flotę 787-9 o cztery odrzutowce

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Airbus sprzedał w październiku 119 samolotów i dostarczył 71

Biznes i przemysł

Airbus sprzedał w październiku 119 samolotów i dostarczył 71

Rafał Dybiński 08 listopada 2023

Airbus dostarczył we wrześniu 55 samolotów

Biznes i przemysł

Airbus dostarczył we wrześniu 55 samolotów

Mateusz Kieruzal 10 października 2023

Airbus docenił pracę Scherera. Nowe stanowisko Niemca

Biznes i przemysł

Airbus docenił pracę Scherera. Nowe stanowisko Niemca

Rafał Dybiński 26 września 2023

Pozostałe z wątku:

Ethiopian Airlines zamówią także kolejne airbusy A350

Biznes i przemysł

Ethiopian Airlines zamówią także kolejne airbusy A350

Piotr Bożyk 18 listopada 2023

Emirates zamówiły kolejnych 15 airbusów A350-900

Biznes i przemysł

Royal Jordanian powiększą flotę 787-9 o cztery odrzutowce

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Airbus sprzedał w październiku 119 samolotów i dostarczył 71

Biznes i przemysł

Airbus sprzedał w październiku 119 samolotów i dostarczył 71

Rafał Dybiński 08 listopada 2023

Airbus dostarczył we wrześniu 55 samolotów

Biznes i przemysł

Airbus dostarczył we wrześniu 55 samolotów

Mateusz Kieruzal 10 października 2023

Airbus docenił pracę Scherera. Nowe stanowisko Niemca

Biznes i przemysł

Airbus docenił pracę Scherera. Nowe stanowisko Niemca

Rafał Dybiński 26 września 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5