Partner serwisu
PASAŻER I LINIE LOTNICZE

Ponad pół wieku od pierwszego lotu boeinga B747. COVID przyśpiesza koniec ery JumboJeta


Wstecz Dalej

Autor:

Piotr Bożyk

Data publikacji:
2020-12-24 10:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Ponad pół wieku od pierwszego lotu boeinga B747. COVID przyśpiesza koniec ery JumboJeta
fot. Boeing Media
Ponad pół wieku od pierwszego lotu boeinga B747. COVID przyśpiesza koniec ery JumboJeta
Ponad pół wieku od pierwszego lotu boeinga B747. COVID przyśpiesza koniec ery JumboJeta
Ponad pół wieku od pierwszego lotu boeinga B747. COVID przyśpiesza koniec ery JumboJeta
Ponad pół wieku od pierwszego lotu boeinga B747. COVID przyśpiesza koniec ery JumboJeta
Ponad pół wieku od pierwszego lotu boeinga B747. COVID przyśpiesza koniec ery JumboJeta
Ponad pół wieku od pierwszego lotu boeinga B747. COVID przyśpiesza koniec ery JumboJeta
Ponad pół wieku od pierwszego lotu boeinga B747. COVID przyśpiesza koniec ery JumboJeta
Ponad pół wieku od pierwszego lotu boeinga B747. COVID przyśpiesza koniec ery JumboJeta
Ponad pół wieku od pierwszego lotu boeinga B747. COVID przyśpiesza koniec ery JumboJeta
Ponad pół wieku od pierwszego lotu boeinga B747. COVID przyśpiesza koniec ery JumboJeta
Ponad pół wieku od pierwszego lotu boeinga B747. COVID przyśpiesza koniec ery JumboJeta
Ponad pół wieku od pierwszego lotu boeinga B747. COVID przyśpiesza koniec ery JumboJeta
Ponad pół wieku od pierwszego lotu boeinga B747. COVID przyśpiesza koniec ery JumboJeta
W tym roku (9 lutego) minęło 51 lat od pierwszego lotu technicznego ikony lotnictwa. Jumbo Jet, Królowa Nieba, Królowa Przestworzy – żaden inny model samolotu nie stał się takim symbolem i nie doczekał się tylu nazw co boeingi B747. Ostatnie dziesięć lat to okres szybkiego znikania boeingów 747 z siatek połączeń przewoźników na całym świecie, a w ostatnim czasie ich wycofanie bardzo przyśpieszyła pandemia koronawirusa.
Do końca stycznia 2020 r. cała rodzina B747 wylatała prawie 122,5 miliardów kilometrów i przewiozła prawie 6,3 mld pasażerów, czyli ok. 80 proc. ludzkiej populacji (dane Boeinga). Amerykański producent wyprodukował Jumbo Jety łącznie w kilkunastu różnych wariantach, w tym czterech głównych: -100, -200, -300 i -400 oraz -8. Najpopularniejszy był ten przedostatni. Dostarczono ponad 440 B747-400, a licząc razem ze zbudowanymi na jego bazie wariantami o wydłużonym zasięgu (ER) i cargo (F, ERF) – ponad 700 sztuk. Obecnie Boeing produkuje jeszcze B747 w wersji cargo B747-8F.

Przez ponad 50 lat zamówiono 1571 Jumbo Jety, z czego 1557 zostało dostarczonych. Na dostawę czeka jeszcze 14 B747: 12 B747-8F i dwa Air Force One, które zastąpią obecnie używane B747 starszej generacji. Jako ciekawostkę warto dodać, że 747-8 Intercontinental to obecnie najdłuższy samolot pasażerski świata. Boeing odebrał to miano airbusowi A340-600, który jest krótszy o jeden metr.



Zmierzch czterosilnikowców

Nowy B747-8 nigdy nie był dla Boeinga kluczowy, ponieważ była to modyfikacja produkowanego od ponad 51 lat JumboJeta, a koszty jego rozwoju były względnie niskie. Gdy amerykańska firma ogłaszała ten program, od dawna pracowała już nad samolotem, który miał zapoczątkować rewolucję na rynku – B787 Dreamliner. Jednak zbliżający się koniec A380, to dla Airbusa porażka wizerunkowa zupełnie nieporównywalna z klapą programu B747 i B747-8. Boeing sprzedał łącznie ponad 1550 Jumbo Jetów od początku ich produkcji. Model ten już dawno się zwrócił i po prostu dożył swoich lat. Odchodzi na tarczy jako ikona zupełnie innej epoki w lotnictwie. Ostatni Airbus A380 może zejść z linii produkcyjnej jako symbol przestrzelonych prognoz europejskiego koncernu.

COVIDowe odejścia

W ostatnim roku kilku dużych przewoźników poinformowało o końcu B747. Linie lotnicze British Airways, największy na świecie operator tych maszyn, ogłosiły pod koniec lipca, że wycofują z eksploatacji flotę jumbo-jetów ze skutkiem natychmiastowym. Przewoźnik lepszą przyszłość upatruje w bardziej ekonomicznych boeingach 787 oraz airbusach A350, ale mimo to dwa B747 w dawnych barwach przewoźnika zostaną zachowane dla przyszłych pokoleń. Do tego podobną decyzję podjął australijski Qantas, kiedy to Boeing 747-400ER linii wystartował w środę 22 lipca br. w swój ostatni lot w barwach narodowego przewoźnika powietrznego Australii. W maju tego roku także brytyjski przewoźnik Virgin Atlantic poinformował, że zwolni ponad 3 tys. pracowników oraz wycofa boeingi B747-400. Wszystko po to, aby zaradzić presji finansowej kryzysu związanego z koronawirusem. Następnie linie China Airlines poinformowały, że sprzedadzą do końca roku wszystkie boeingi 747, w tym ostatniego wyprodukowanego na świecie pasażerskiego 747-400. Thai Airways również wyprzedają wszystkie boeingi 747. A w październiku B747 KLM-u po raz ostatni wylądował na lotnisku Schiphol.



Gdzie jeszcze latają B747?

Przedstawiamy listę dziesięciu największych użytkowników samolotu-ikony – Jumbo Jeta. Do zestawienia sklasyfikowaliśmy linie lotnicze posiadające B747 w wersji pasażerskiej lub cargo na podstawie liczby maszyn cały czas wykorzystywanych do lotów handlowych danej linii. W III kwartale 2020 r. aktywnych było 417 boeingów B747: 10 B747-100, 20 B747-200, dwa B747-300, 257 B747-400 oraz 128 B747-8. W sumie 10 przedstawionych poniżej przewoźników użytkuje lub jeszcze posiada we flocie 239 Jumbo Jetów, z czego prawie 1/3 (75) lata w europejskich liniach. 249 samolotów z poniższej listy linii to 59 proc. wszystkich maszyn B747, jakie znajdują się w czynnej służbie na świecie.

1. Atlas Air – 40 maszyn B747

Na pierwszym miejscu jest linia Atlas Air. Ten przewoźnik czarterowy i cargo jest użytkownikiem B747 od momentu swojego powstania, czyli od 1992 r. Do tej pory przez flotę linii przewinęły się 73 samoloty tego typu. Obecnie we flocie znajduje się 40 B747: 28 B747-400F/BCF, cztery B747-400 oraz osiem B747-8F.

2. UPS Airlines – 33 samoloty B747

Drugie miejsce w rankingu przypadło dla amerykańskiej UPS Airlines. Linia jest użytkownikiem B747 od 1984 r. Do tej pory przez flotę przewoźnika przewinęły się 54 samoloty tego typu. Obecnie we flocie linii znajdują się 24 B747: 13 B747-400F oraz 20 B747-8F.

3. Cargolux – 30 maszyn B747

Na miejscu trzecim Cargolux. Cargolux to linia z siedzibą i główną bazą w porcie lotniczym Luksemburg. Jest jedną z największych linii tego typu w Europie. W ramach swojej działalności, poza lotami rejsowymi, wykonują też loty czarterowe z ładunkami cargo. Obecnie flota przewoźnika składa się z 30 B747: 16 B747-400F oraz 14 B747-8F.

4. Lufthansa – 29 maszyn B747

Drugie miejsce przypadło niemieckiej linii. Lufthansa użytkuje boeingi B747 od 1970 roku i jest jedną z nielicznych linii, która posiada teraz dwie wersje pasażerskie, w tym najnowszą -8 Intercontinental. Obecnie we flocie linii znajduje się 29 boeingów 747: 10 B747-400 oraz 19 B747-8I. Jako jeden z najstarszych klientów programu, linia w 2015 roku otrzymała jubileuszowego 1500. B747. Od 2016 roku przewoźnik posiada także retrojeta, którym został B747-8I (D-ABYT). 22 maszyny przewoźnika pozostają na razie zaparkowane.

5. Kalitta Air - 24 maszyny B747

Kalitta Air to amerykańskie linie lotnicze cargo z siedzibą w Ypsilanti Township w stanie Michigan. Wykonują ad hoc i regularne loty towarowe na terenie Ameryki Północnej, Azji i Europy. Główna baza znajduje się na lotnisku Willow Run w Ypsilanti Township. Obecna flota składa się już tylko z 24 B747 w wersji -400.

6. China Airlines – 22 samoloty B747

Szóste miejsce w rankingu przypadło dla tajwańskiej China Airlines. Linia jest użytkownikiem B747 od 1976 r. Do tej pory przez flotę przewoźnika przewinęło się 59 samolotów tego typu. Obecnie we flocie linii znajdują się 22 B747: 18 B747-400F oraz cztery B747-400. Ale jak wcześniej wspominaliśmy na przełomie roku znikną one z floty przewoźnika.

7. Korean Air – 22 samoloty B747


Na siódmym miejscu znalazła się linia Korean Air. Przewoźnik jest użytkownikiem B747 od 1978 r. Łącznie przez linie przewinęło się 81 takich maszyn. Obecnie we flocie Koreana jest 22 B747: pięć B747-400F/BCF, siedem B747-8F oraz 10 B747-8I.

8. Cathay Pacific Cargo – 20 samolotów B747

Ósme miejsce wędruje do linii z Hong Kongu. Cathay Pacific jest jednym z pierwszych użytkowników B747. Pierwszy samolot tego typu pojawił się w linii w 1978 r. Do tej pory przez flotę linii przewinęły się 83 samoloty tego typu. Obecnie we flocie znajduje się 20 B747F: sześć B747-400F/BCF oraz 14 B747-8F.

9. AirBridge Cargo (ABC Airlines) – 17 maszyn B747

Dla rosyjskiej linii Air Bridge Cargo przypadło dziewiąte miejsce. Przewoźnik jest użytkownikiem B747 od 2004 r. Do tej pory przez flotę linii przewinęło się 30 samolotów tego typu. Obecnie we flocie ABC znajduje się 17 B747: sześć B747-400F/BCF oraz 11 B747-8F.

10. Asiana Airlines – 12 maszyn B747

Dla koreańskiej linii Asiana Airlines przypadło 10. miejsce. Przewoźnik jest użytkownikiem B747 od 1993 r. Do tej pory przez flotę linii przewinęło się 18 samolotów tego typu. Obecnie we flocie Asiany znajduje się 12 B747: jeden B747-400ER oraz 11 B747-400F.



Fot. Piotr Bożyk

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
airBaltic ostatecznie pożegnał się z boeingami 737

Pasażer i linie lotnicze

airBaltic ostatecznie pożegnał się z boeingami 737

Avgeek 20 grudnia 2020

Odkryto kolejne wady montażowe Dreamlinerów

Biznes i przemysł

Odkryto kolejne wady montażowe Dreamlinerów

Emilia Derewienko 18 grudnia 2020

Boeing zatrudni pilotów nadzorujących reaktywację MAX-ów

Biznes i przemysł

Boeing zatrudni pilotów nadzorujących reaktywację MAX-ów

Emilia Derewienko 18 grudnia 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5