Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Większość Polaków za budową CPK. Tak pokazują dwa sondaże

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
14-02-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy/Rzeczpospolita/money.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Większość Polaków za budową CPK. Tak pokazują dwa sondaże
fot. CPK
Sondaże IBRIS dla "Rzeczpospolitej" oraz United Surveys dla serwisu money.pl jasno wskazują oczekiwania Polaków, pytanych o zasadność budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Większość jest za kontynuacją projektu CPK. Spora grupa jest jednak wciąż niezdecydowana.

36,1 proc. ankietowanych w sondażu IBRIS dla "Rzeczpospolitej" opowiada się zdecydowanie za budową nowego centralnego lotniska. 22,1 proc. stwierdziło, że raczej chce kontynuacji projektu CPK. To daje w sumie 58,2 proc. odpowiedzi przychylnych inwestycji.

W przypadku drugiej strony uzbierało się 15,2 proc. zdecydowanych przeciwników budowy nowego centralnego lotniska, a osiem proc. raczej nie chce dalej w to brnąć. To daje w sumie tylko 23,2 proc. oponentów projektu CPK. Warto jednak pamiętać o sporej grupie niezdecydowanych, sięgającej 18,5 proc.

Sondaż United Surveys dla serwisu money.pl pokazuje natomiast, że 54,9 proc. ankietowanych domaga się kontynuacji budowy CPK, z czego 37,4 proc. nawet zdecydowanie. Skrajnych przeciwników inwestycji było jedynie 15 proc. Niemniej grupa niezdecydowanych w tym przypadku osiągnęła aż 24,5 proc.

Poparcie dla CPK wśród wyborców poszczególnych partii jest także ciekawe i zróżnicowane, co pokazuje także sondaż "Rzeczpospolitej". Nie ma niespodzianki w przypadku Prawa i Sprawiedliwości. 76 proc. wyborców PiS z jesieni ubiegłego roku domaga się kontynuacji projektu. Inna sytuacja jest jednak wśród wyborców Koalicji Obywatelskiej, bowiem przeciwnego zdania jest mniej niż połowa, a konkretnie 44 proc. 31 proc. głosujących 15 października na KO chce jednak budować CPK. W przypadku Trzeciej Drogi aż 85 proc. wyborców tej koalicji jest przychylna inwestycji, a podobnego zdania jest z kolei tylko 21 proc. wyborców Lewicy.

Ożywiona dyskusja wokół CPK

Od okresu wyborczego, a co interesujące zwłaszcza po przegranej Prawa i Sprawiedliwości, przyszłość CPK jest przedmiotem ożywionej jak nigdy dyskusji. Od tego czasu o zasadności realizacji tego projektu mówił min. Sebastian Mikosz, był prezesa PLL LOT i Kenya Airways, Grzegorz Polaniecki, dyrektor generalny Enter Air, Michał Kaczmarzyk, prezes linii Buzz z Grupy Ryanaira, a także Anna Midera, prezeska portu lotniczego Łódź, Tomasz Kloskowski, prezes portu lotniczego Gdańsk oraz posłanka partii Razem Paulina MatysiakDariusz Kuś, były prezes wrocławskiego lotniska, uważał zaś, że CPK nie powstanie, ale w przyszłości warto będzie rozważyć przeniesienie stołecznego portu do innej lokalizacji. Budowę nowego centralnego lotniska za głupi pomysł uważa Michael O'Leary, szef Ryanaira. 

Dotychczasowy prezes CPK Mikołaj Wild jeszcze niedawno był przekonany, że CPK powstanie w każdym przypadku, a ustępujący rządowy pełnomocnik Marcin Horała ostrzegał z kolei, że twarda rezygnacja z CPK trudna i kosztowna oraz stracimy reputację. Były prezes CPK, a obecny wiceminister w resorcie infrastruktury, Piotr Malepszak zwracał natomiast uwagę na to, że lotniczy i kolejowy program inwestycyjny CPK wymagają dokładnego audytu, a także urealnienia prognoz ruchu oraz kosztów.

Maciej Wilk, dyrektor operacyjny Flair Airlines i były członek zarządu PLL LOT jest przekonany, że jeśli narodowy przewoźnik będzie mógł skorzystać z nowego lotniczego hubu, takiego jak projektowane CPK, powinien wykorzystać swoją szansę na sukces. Wilk ostatnio o przyszłości projektu mówi często i zaznacza, że "kurnik na Okęciu" nie zastąpi porządnego portu przesiadkowego. O tym, że lepszym rozwiązaniem będzie stworzenie duoportu Lotniska im. F. Chopina i portu Warszawa-Modlin przekonuje zaś zarząd tego ostatniego. W podobnym tonie wypowiada się przedstawiciel rady nadzorczej modlińskiego lotniska Marcin Danił, który uważa, że możliwa jest szybka rozbudowa Modlina.

Pełnomocnik za racjonalizacją

 Nowy rządowy pełnomocnik Maciej Lasek zapewniał jeszcze dla serwisu "Rzeczpospolitej", że nie chce "zamykać" projektu, ale go "zracjonalizować".  Lasek podkreśla także, że rząd PiS nie zapewnił odpowiedniego finansowania inwestycji, a dyskusje o przyszłości portu należy zostawić ekspertom

Polecamy także rozmowę z Dominikiem Sipińskim, który pokazuje projekt budowy CPK w szerszym kontekście polityki transportowej i klimatycznej państwa.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Tusk atakuje wydatki na CPK podczas Rady Gabinetowej

Infrastruktura i lotniska

Tusk atakuje wydatki na CPK podczas Rady Gabinetowej

Redakcja 13 lutego 2024

Tusk: Piekło się rozpętało, ale to eksperci zdecydują o CPK

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Tusk atakuje wydatki na CPK podczas Rady Gabinetowej

Infrastruktura i lotniska

Tusk atakuje wydatki na CPK podczas Rady Gabinetowej

Redakcja 13 lutego 2024

Lasek: Na CPK PiS nie przekazał pieniędzy

Infrastruktura i lotniska

Lasek: Na CPK PiS nie przekazał pieniędzy

Mateusz Kieruzal 08 lutego 2024

CPK wraca do MI. Resort chce nowych pracowników i większych środków

Prawo i polityka

Pozostałe z wątku:

Tusk atakuje wydatki na CPK podczas Rady Gabinetowej

Infrastruktura i lotniska

Tusk atakuje wydatki na CPK podczas Rady Gabinetowej

Redakcja 13 lutego 2024

Tusk: Piekło się rozpętało, ale to eksperci zdecydują o CPK

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Tusk atakuje wydatki na CPK podczas Rady Gabinetowej

Infrastruktura i lotniska

Tusk atakuje wydatki na CPK podczas Rady Gabinetowej

Redakcja 13 lutego 2024

Lasek: Na CPK PiS nie przekazał pieniędzy

Infrastruktura i lotniska

Lasek: Na CPK PiS nie przekazał pieniędzy

Mateusz Kieruzal 08 lutego 2024

CPK wraca do MI. Resort chce nowych pracowników i większych środków

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5