Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
BIZNES I PRZEMYSŁ

Pierwszy testowy airbus A321XLR już w pełnych barwach producenta. Możliwe opóźnienie?


Wstecz Dalej

Autor:

Avgeek

Data publikacji:
2022-05-05 14:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Pierwszy testowy airbus A321XLR już w pełnych barwach producenta. Możliwe opóźnienie?
Fot. Airbus Media
Pierwszy testowy airbus A321XLR już w pełnych barwach producenta. Możliwe opóźnienie?
Pierwszy testowy airbus A321XLR już w pełnych barwach producenta. Możliwe opóźnienie?
Pierwszy testowy airbus A321XLR już w pełnych barwach producenta. Możliwe opóźnienie?
Pierwszy testowy airbus A321XLR już w pełnych barwach producenta. Możliwe opóźnienie?
Pierwszy samolot testowy A321XLR w ostatnich dniach otrzymał pełne barwy Airbusa. Jest to pierwsza z trzech planowanych maszyn testowych, które jeszcze w tym roku będą przeprowadzać próby w locie i program certyfikacji typu, aby utorować drogę do produkcji seryjnej i wejścia do służby pod koniec 2023 r. Choć ta ostatnia data wydaje się być już nieaktualna, bo pierwsza maszyna może trafić do linii lotniczej nie wcześniej niż w 2024 r. Powodem opóźnienia mają być zaostrzone przepisy przeciwpożarowe.
Wkrótce pierwszy lot techniczny A321XLR

Pomalowanie maszyny MSN11000 jest następstwem niedawnego zakończenia montażu końcowego tego samolotu w Hamburg i kolejnym krokiem po instalacji zaawansowanego zestawu oprzyrządowania do prób w locie (FTI), montażu silników CFM LEAP i ich gondoli. Malowanie jest "wisienką na torcie", tuż przed przekazaniem samolotu zespołom testowym, które uruchomią i przeprowadzą serię prób naziemnych wszystkich systemów, kontroli lotu, silników i APU. Następnie, gdy wszystko będzie w porządku, przeprowadzą kołowanie i pierwszy lot techniczny A321XLR, który odbędzie się na przełomie maja i czerwca br..

Podczas gdy inne linie montażu Airbusa będą ostatecznie produkować A321XLR, aby wypełnić duży portfel zamówień klientów na ten samolot, Hamburg został wybrany do "pilotowania" nowego wariantu w rozpoczęciu produkcji seryjnej. Zaczyna się ona od trzech samolotów przeznaczonych do lotów technicznych. Pierwszy z nich powinien wykonać pierwszy lot techniczny.

- Dla rodziny A321 rozpoczęliśmy wszystkie główne wersje właśnie w Hamburgu. Naszym zamiarem jest budowanie tych samolotów również w innych zakładach. Obecnie jesteśmy na drodze do tego, aby również A321XLR były dostarczane z innych linii montażu końcowego. Jest więc na pewno ważne, aby wszystkie zespoły uczyły się na doświadczeniach z Hamburga, abyśmy mogli przenieść tę wiedzę do innych zakładów. To samo robimy z kabiną Airspace rodziny A320, którą także zainicjowaliśmy w Hamburgu - powiedział Michael Menking, szef programu rodziny A320.

Z czterech linii montażowych rodziny A320 w Hamburgu, ta która jest odpowiedzialna za pierwszego A321XLR jest określana jako "FAL Line 2", która znajduje się wewnątrz budynku o nazwie "Hangar-9". Kolejne dwa samoloty rozwojowe A321XLR - MSN11058 i MSN11080 - znajdują się obecnie na ostatnim etapie montażu z tej samej linii produkcyjnej.

Zaostrzone przepisy p.poż opóźnią wejście do służby A321XLR?

Wszystko na to wskazuje. Według Agencji Reutersa EASA prawdopodobnie zakwestionuje rozwiązania Airbusa w zakresie konstrukcji zbiornika paliwa w dolnej części kadłuba samolotu. Europejska agencja chce, aby ten fragment maszyny został dodatkowo wzmocniony przy wykorzystaniu trwalszych materiałów i kompozytów. To wszystko ma zapobiegać ewentualnemu rozproszeniu się ognia na resztę samolotu, które może wystąpić np. podczas awaryjnego lądowania bez wysuniętego podwozia. Sugerowane zmiany mogą opóźnić seryjną produkcję samolotu airbus A321XLR przynajmniej o pół roku, a ostateczna wersja oczekiwań EASA wciąż nie jest znana.

A321XLR – wąskokadłubowiec na bardzo dalekie trasy

Nowy airbus A321XLR został ogłoszony podczas Paris Air Show 2019. Samolot ma być bardziej ekologiczny i pozwoli zaoszczędzić 30 proc. paliwa na pasażera. A321XLR ma posiadać większą o 4 tony maksymalną masę startową MTOW (101 ton), dlatego jego podwozie również zostanie przeprojektowane. Maszyna będzie miała także zwiększony zasięg do 4700 mil morskich (8797 km) w porównaniu do zasięgu A321LR (4000 mil morskich – 7408 km). W typowej dwuklasowej konfiguracji samolot będzie mógł zabrać na pokład od 180 do 220 pasażerów, natomiast w trzyklasowej maksymalnie do 200 pasażerów. Do tej pory Airbus sprzedał ponad 500 samolotów A321neo w wersji XLR.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Airbus otworzył studio projektowania wyposażenia odrzutowców biznesowych

Biznes i przemysł

Airbus otworzył studio projektowania wyposażenia odrzutowców biznesowych

Redakcja/inf. pras. 23 maja 2022

airBaltic odebrał 35. airbusa A220-300

Pasażer i linie lotnicze

airBaltic odebrał 35. airbusa A220-300

Avgeek 23 maja 2022

 

Słowacja tnie kolejowe połączenia

Pasażer i linie lotnicze

Słowacja tnie kolejowe połączenia

18 czerwca 2022

PLL LOT już lata z Jasionki do Olsztyna

Biznes i przemysł

PLL LOT już lata z Jasionki do Olsztyna

18 czerwca 2022

Amsterdam-Schiphol ustala dzienny limit podróżnych

Pasażer i linie lotnicze

Amsterdam-Schiphol ustala dzienny limit podróżnych

18 czerwca 2022

Chińczycy chcą dostarczyć lokomotywy PKP Intercity

Biznes i przemysł

Chińczycy chcą dostarczyć lokomotywy PKP Intercity

17 czerwca 2022

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5