Partner serwisu
Biznes i przemysł

Airbus w Paryżu ogłasza A321XLR

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-06-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Airbus w Paryżu ogłasza A321XLR
fot. Airbus Media
Airbus chce jeszcze bardziej poprawić zasięg swoich największych samolotów wąskokadłubowych, airbusów A321. Dlatego dziś (17 czerwca) w Paryżu, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, producent potwierdził i ogłosił nową wersję A321XLR (Extra Long Range). Samolot wejdzie do służby w 2023 r.

A321 Extra Long Range

Samolot oficjalnie będzie nosić oznaczenie A321XLR. Nowa maszyna umożliwi producentowi z Tuluzy zachowanie dominacji w segmencie rynku samolotów dla 200-270 pasażerów, który zgodnie z analizami przedstawicieli branży może być w ciągu najbliższych 20 lat wart kilkadziesiąt miliardów dolarów. Nowy airbus A321XLR będzie wyposażony w zmienione zbiorniki paliwa tzw. Rear Center Tank (RCT), które dadzą możliwość zwiększenia ładowności cargo, ale także pozwolą na zwiększenie zasięgu w porównaniu z airbusem A321LR, który ustanowił rekord największego zasięgu dla samolotów wąskokadłubowych. Samolot ma być bardziej ekologiczny i pozwoli zaoszczędzić 30 proc. paliwa na pasażera. A321XLR ma posiadać większą 4 tony maksymalną masę startową MTOW (101 ton), dlatego jego podwozie zostanie przeprojektowane. Maszyna ma mieć także zwiększony zasięg do 4700 mil morskich (8797 km) w porównaniu do zasięgu A321LR (4000 mil morskich – 7408 km). W typowej dwuklasowej konfiguracji samolot będzie mógł zabrać na pokład od 180 do 220 pasażerów, natomiast w trzyklasowej maksymalnie do 200 pasażerów.

Pierwszym klientem programu została firma Air Lease Corporation, która zamówiła 27 samolotów tego typu. Z najnowszym informacji wynika, że Airbus prowadzi obecnie rozmowy z wieloma liniami, a największe zainteresowanie płynie ze strony Aer Lingusa, Lufthansy, Air Malty oraz Middle East Airlines, które będą pierwszą linią jaka nimi poleci w 2023 r.




A321LR jako baza pod A321XLR

Wersja A321neo Long Range z maksymalną masą startową wynoszącą 97 ton ma największy zasięg (7408 km) ze wszystkich samolotów wąskokadłubowych dostępnych obecnie na rynku, dzięki czemu jest idealnie dostosowana do obsługi tras transatlantyckich i pozwala liniom lotniczym wejść na nowe rynki długodystansowe, które były wcześniej niedostępne dla operatorów korzystających z samolotów wąskokadłubowych. A321LR jest wyposażony w trzy dodatkowe zbiorniki paliwa, a maksymalny zasięg tego wariantu to 4000 mil morskich (7408 km). Pojemność pokładu to opcja od 164 do 206 pasażerów (w tym możliwość instalacji 20 siedzeń rozkładanych do pełnej pozycji płaskiej z przodu maszyny) dzięki nowej kabinie Airbus Cabin-Flex (ACF), zapewniającej pasażerom najwyższy poziom komfortu, a liniom lotniczym – wysoką elastyczność i optymalizację kosztów.

Warto dodać, że przewoźnicy będą mieli możliwości wydłużenia zasięgu standardowego modelu A321neo do wersji LR, dzięki instalacji dodatkowych zbiorników na paliwo, choć na początku projektowania Airbus twierdził, że musi to być wykonane podczas montażu końcowego. Nowe maszyny posiadają także ETOPS 180 minut, czyli procedury (Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards) dające zdolność samolotu do bezpiecznego powrotu/dolotu na lotnisko po zaistnieniu jakichkolwiek problemów, w tym m.in. długie zawroty wykonywane np. na jednym silniku powyżej 60 minut od najbliższego (odpowiedniego dla maszyny) lotniska.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nowak (Embraer): E-Jety E2 sprawdzają się w Europie

Biznes i przemysł

Nowak (Embraer): E-Jety E2 sprawdzają się w Europie

Piotr Bożyk 13 września 2023

Airbus: Liczymy, że w końcu dostarczymy nowe samoloty do LOT-u

Biznes i przemysł

Recaro i Embraer opracują fotele dla samolotów E-Jet E1 i E2

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Airbus sprzedał w 2023 roku ponad 1000 samolotów i dostarczył 735 maszyn

Biznes i przemysł

Airbus sprzedał w 2023 roku ponad 1000 samolotów i dostarczył 735 maszyn

inf. pras. Airbus 12 stycznia 2024

Airbus dostarczył pierwszy samolot z nowej linii montażu końcowego

Pasażer i linie lotnicze

Airbus sprzedał w listopadzie 113 samolotów i dostarczył 64 maszyny

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Nowak (Embraer): E-Jety E2 sprawdzają się w Europie

Biznes i przemysł

Nowak (Embraer): E-Jety E2 sprawdzają się w Europie

Piotr Bożyk 13 września 2023

Airbus: Liczymy, że w końcu dostarczymy nowe samoloty do LOT-u

Biznes i przemysł

Recaro i Embraer opracują fotele dla samolotów E-Jet E1 i E2

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Airbus sprzedał w 2023 roku ponad 1000 samolotów i dostarczył 735 maszyn

Biznes i przemysł

Airbus sprzedał w 2023 roku ponad 1000 samolotów i dostarczył 735 maszyn

inf. pras. Airbus 12 stycznia 2024

Airbus dostarczył pierwszy samolot z nowej linii montażu końcowego

Pasażer i linie lotnicze

Airbus sprzedał w listopadzie 113 samolotów i dostarczył 64 maszyny

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5