Pierwszy wyprodukowany Airbus A350-1000, szerokokadłubowy samolot pasażerski, został właśnie dostarczony do klienta – linii lotniczych Qatar Airways. Łącznie przewoźnik znad Zatoki zamówił 37 samolotów tego typu, będąc jednocześnie największym posiadaczem Airbusów z rodziny A350XWB.
Dostawa pierwszego samolotu A350-1000 do katarskich linii lotniczych została zrealizowana z dwumiesięcznym
opóźnieniem. Wstępny harmonogram zakładał bowiem, że samolot trafi do Qatar Airways do końca 2017 roku. Jeszcze w listopadzie Airbus otrzymał certyfikat, który pozwolił wprowadzić samolot do użytku komercyjnego.
Władze Airbusa zauważają, że model A350-1000 doskonale pasuje do floty Qatar Airways, w tym 20 samolotów typu A350-900. Obie wersje są wobec siebie komplementarne i gwarantują podobieństwo na poziomie efektywności operacyjnej oraz „wyjątkowe doświadczenie pasażera w kabinie Airspace”. Samolot jest pierwszą maszyną europejskiego producenta, wyposażoną w rewolucyjne nowe siedzenia Qsuite – pierwsze podwójne łóżko w klasie biznes.
– Jesteśmy dumni mogąc dostarczyć naszego pierwszego A350-1000 do klienta, jakim jest Qatar Airways. Dzięki większej pojemności w porównaniu do A350-900, najnowszy model szerokokadłubowy będzie odgrywał główną rolę na najbardziej ruchliwych trasach długodystansowych przewoźnika i przyczyni się do wzmocnienia pozycji Qataru w czołówce branży lotniczej – stwierdził Fabrice Brégier, dyrektor Airbusa.
We wtorek 20 lutego informowaliśmy, że władze Airbusa nie zamierzają pracować nad
powiększoną wersją A350. Model ten pozwoliłby stanąć w konkury z najnowszym, opracowywanym właśnie samolotem Boeinga – B777X. Maszyna amerykańskiego producenta zostanie oddana w 2021 roku i będzie mogła pomieścić na pokładzie 400 osób. W przypadku Airbusa, większym od realizowanego Boeinga 777X jest tylko gigant A380, ale i
jego przyszłość jest niepewna.