Linie American Airlines oficjalnie przebazowały wczoraj (22 października) pierwszego airbusa A321XLR, co czyni je pierwszym amerykańskim przewoźnikiem, który otrzymał te odrzutowce. Chociaż linia odebrała na papierze pierwszego airbusa A312XLR już w lipcu br., to pozostawał on w Europie z powodu problemów z łańcuchem dostaw, które spowodowały brak dostępności nowych foteli.
American Airlines jest pierwszym amerykańskim przewoźnikiem,
który odebrał A321XLR i wprowadzi go do eksploatacji. Linia zamówiła 50 egzemplarzy tego dalekiego zasięgu samolotu wąskokadłubowego. Po latach oczekiwania spowodowanych opóźnieniami w produkcji i problemami z montażem wnętrz, A321XLR ma najpierw rozpocząć latanie na trasach transkontynentalnych American Airlines, a następnie zostanie wprowadzony na nowe trasy transatlantyckie, które zostaną niebawem ogłoszone.
Pierwszym samolotem przebazowanym z zakładów Airbusa w Hamburgu do Dallas jest A321XLR o rejestracji N303NY i numerze seryjnym MSN 12409, który swój pierwszy lot techniczny wykonał 28 sierpnia br. To jeden z pierwszych pięciu A321XLR zbudowanych już w zakładach w Hamburgu dla amerykańskiej linii. Samolot wykonał wczoraj (22 października) lot dostawczy z Hamburga do Dallas, który trwał 11 godzin i 9 minut, a w tym czasie maszyn przemierzyła dokładnie 8 139 km.
Na pokład nowe maszyny zabiorą 155 pasażerów w konfiguracji trzech klas podróży: 20 w klasie biznes (1-1), 12 w klasie premium (2-2) oraz 123 w ekonomicznej (3-3). Więcej na temat samej kabiny pisaliśmy w artykule „
American Airlines pokazały w Hamburgu wnętrza A321XLR”.
American Airlines planuje w tym roku odebrać jeszcze pięć airbusów A321neo/XLR, siedem boeingów B737-8 MAX, cztery B787-9 i sześć embraerów E175, zgodnie z informacjami zawartymi w wynikach finansowych za trzeci kwartał tego roku.
Flota amerykańskiego przewoźnika
Flota American Airlines składa się z 1001 samolotów: 132 airbusów A319, 48 A320, 218 A321, 84 A321neo, jednego A321XLR, 303 boeingów B737-800, 81 B737-8 MAX, 47 B777-200, 20 B777-300ER, 37 B787-8 oraz 30 B787-9 Dreamliner.
Przewoźnik oczekuje na dostawę 302 samolotów: 96 airbusów A321neo, 49 A321XLR, 20 boeingów 737-8 MAX, 115 737-10 MAX oraz 22 B787-9.
XLR - wąskokadłubowiec na bardzo dalekie trasy