Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Pierwszy A321XLR American Airlines w końcu poleciał do USA

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
23-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Pierwszy A321XLR American Airlines w końcu poleciał do USA
Fot. American Airlines
Linie American Airlines oficjalnie przebazowały wczoraj (22 października) pierwszego airbusa A321XLR, co czyni je pierwszym amerykańskim przewoźnikiem, który otrzymał te odrzutowce. Chociaż linia odebrała na papierze pierwszego airbusa A312XLR już w lipcu br., to pozostawał on w Europie z powodu problemów z łańcuchem dostaw, które spowodowały brak dostępności nowych foteli.

American Airlines jest pierwszym amerykańskim przewoźnikiem, który odebrał A321XLR i wprowadzi go do eksploatacji. Linia zamówiła 50 egzemplarzy tego dalekiego zasięgu samolotu wąskokadłubowego. Po latach oczekiwania spowodowanych opóźnieniami w produkcji i problemami z montażem wnętrz, A321XLR ma najpierw rozpocząć latanie na trasach transkontynentalnych American Airlines, a następnie zostanie wprowadzony na nowe trasy transatlantyckie, które zostaną niebawem ogłoszone.

Pierwszym samolotem przebazowanym z zakładów Airbusa w Hamburgu do Dallas jest A321XLR o rejestracji N303NY i numerze seryjnym MSN 12409, który swój pierwszy lot techniczny wykonał 28 sierpnia br. To jeden z pierwszych pięciu A321XLR zbudowanych już w zakładach w Hamburgu dla amerykańskiej linii. Samolot wykonał wczoraj (22 października) lot dostawczy z Hamburga do Dallas, który trwał 11 godzin i 9 minut, a w tym czasie maszyn przemierzyła dokładnie 8 139 km.



Na pokład nowe maszyny zabiorą 155 pasażerów w konfiguracji trzech klas podróży: 20 w klasie biznes (1-1), 12 w klasie premium (2-2) oraz 123 w ekonomicznej (3-3). Więcej na temat samej kabiny pisaliśmy w artykule „American Airlines pokazały w Hamburgu wnętrza A321XLR”.

American Airlines planuje w tym roku odebrać jeszcze pięć airbusów A321neo/XLR, siedem boeingów B737-8 MAX, cztery B787-9 i sześć embraerów E175, zgodnie z informacjami zawartymi w wynikach finansowych za trzeci kwartał tego roku.

Flota amerykańskiego przewoźnika

Flota American Airlines składa się z 1001 samolotów: 132 airbusów A319, 48 A320, 218 A321, 84 A321neo, jednego A321XLR, 303 boeingów B737-800, 81 B737-8 MAX, 47 B777-200, 20 B777-300ER, 37 B787-8 oraz 30 B787-9 Dreamliner.

Przewoźnik oczekuje na dostawę 302 samolotów: 96 airbusów A321neo, 49 A321XLR, 20 boeingów 737-8 MAX, 115 737-10 MAX oraz 22 B787-9.

XLR - wąskokadłubowiec na bardzo dalekie trasy

Airbus A321XLR został ogłoszony podczas Paris Air Show w 2019 r. Samolot ma być bardziej ekologiczny i pozwoli zaoszczędzić 30 proc. paliwa na pasażera. A321XLR posiada większą o 4 tony maksymalną masę startową MTOW (101 ton), dlatego jego podwozie również zostało przeprojektowane. Maszyna posiada także zwiększony zasięg do 4 700 mil morskich (8 797 km) w porównaniu do zasięgu A321LR (4 000 mil morskich – 7 408 km). W typowej dwuklasowej konfiguracji samolot może zabrać na pokład od 180 do 220 pasażerów, natomiast w trzyklasowej maksymalnie do 200 pasażerów. Więcej na temat tego samolotu w naszych artykułach "Airbus A321XLR. Nadzieja dla regionalnych lotnisk i tras o niższym LF?" oraz "Pierwszy lot techniczny airbusa A321XLR z Hamburga (zdjęcia)".


Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Turcja sfinalizowała zakup 12 C-130J-30 od Wielkiej Brytanii

Biznes i przemysł

Turcja sfinalizowała zakup 12 C-130J-30 od Wielkiej Brytanii

Piotr Bożyk 22 października 2025

Finnair: Do końca miesiąca do latania wrócą uziemione A321

Pasażer i linie lotnicze

FAA zgodziła się na zwiększenie produkcji boeingów B737 MAX

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Ekspansja American Airlines bez Krakowa

Pasażer i linie lotnicze

Ekspansja American Airlines bez Krakowa

Mateusz Kieruzal 11 sierpnia 2025

Pierwszy A321XLR American Airlines dostarczony, ale czeka na montaż foteli

Pasażer i linie lotnicze

American: Flagship Suite już wkrótce w nowych B787-9

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

Turcja sfinalizowała zakup 12 C-130J-30 od Wielkiej Brytanii

Biznes i przemysł

Turcja sfinalizowała zakup 12 C-130J-30 od Wielkiej Brytanii

Piotr Bożyk 22 października 2025

Finnair: Do końca miesiąca do latania wrócą uziemione A321

Pasażer i linie lotnicze

FAA zgodziła się na zwiększenie produkcji boeingów B737 MAX

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Ekspansja American Airlines bez Krakowa

Pasażer i linie lotnicze

Ekspansja American Airlines bez Krakowa

Mateusz Kieruzal 11 sierpnia 2025

Pierwszy A321XLR American Airlines dostarczony, ale czeka na montaż foteli

Pasażer i linie lotnicze

American: Flagship Suite już wkrótce w nowych B787-9

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij