Brazylijski producent samolotów − Embraer − ogłosił podpisanie protokołu uzgodnień (MoU) z producentem silników Pratt & Whitney w celu opracowania studium wykonania lotu z wykorzystaniem 100% SAF (ang. sustainable aviation fuel – zrównoważone paliwo lotnicze). Zespoły obu firm stworzą podwaliny do przeprowadzenia lotu testowego z użyciem embraera E195-E2 napędzanego silnikiem GTF Pratt & Whitney. Lot demonstracyjny odbędzie się w przyszłym roku.
Brazylijski Embraer staje się kolejnym lotniczym producentem, który zamierza wykorzystać zrównoważone paliwo lotnicze, jako części składowej paliwa w okresie przejściowym, tj. do momentu wprowadzenia lotów tylko w oparciu o ekologiczne paliwo. Celem jest redukcja śladu węglowego produkowanego przez samolot w trakcie lotu. Ostatnio informowaliśmy, że
Airbus zaprezentował już wyniki lotów z użyciem SAF.
Inicjatywa dwóch przedsiębiorstw z sektora lotniczego wyraża wspólne wsparcie ambitnych celów ochrony środowiska naturalnego, wśród nich osiągnięcie zerowej emisji dwutlenku węgla do atmosfery podczas lotów do roku 2050. SAF wraz z ciągłą poprawą efektywności samolotów i silników odegrają ważną rolę w zredukowaniu zależności branży lotniczej od paliw kopalnych.
Przygotowania do lotu testowego Obecnie samoloty mogą latać przy wykorzystaniu mieszanki zrównoważonego paliwa lotniczego z paliwem kopalnym w proporcji 50/50. Oznacza to, że w trakcie lotu do atmosfery dostaje się mniej nowych spalin węglowych, lecz ślad węglowy i tak powstaje. Wykorzystanie 100 proc. zrównoważonego paliwa będzie bardziej neutralne dla atmosfery. Jest to paliwo wytworzone z produktów pochodzących z recyklingu: oleju kuchennego oraz odpadów komunalnych. Spalanie SAF będzie powodować o 80 proc. mniejszy obieg CO2 w atmosferze niż używane obecnie paliwa kopalne.
− Embraer swoje działania w paliwach zrównoważonych, rozpoczął już w 2004 roku od pierwszego w branży, certyfikowanego samolotu napędzanego etanolem. Współpraca [producenta samolotów z wytwórcą silników – od red.] jest koniecznym krokiem wstępnym, który nasz przemysł musi zrobić, aby osiągnąć zamierzone cele środowiskowe − powiedział Arjan Meijer, Dyrektor Generalny Embraera, komentując podpisany protokół.
Dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju z Pratt & Whitney zakomunikował, że producent zaangażowany jest w testy SAF i certyfikację ekologicznych paliw od ponad dwóch dekad. Dalej będzie chętnie wspierał swoich kluczowych klientów w zwiększaniu ilości używanego przez nich ekologicznego paliwa. Zaznaczył, że partnerstwo z Embraerem, aby w 2050 osiągnąć cel zerowej emisyjności jest potwierdzeniem zaangażowania w ekologiczny rozwój branży lotniczej przez producenta silników.
E195-E2 już efektywny paliwowoSamolot, którego brazylijski producent użyje w przyszłym roku do lotów testowych odbywających się z użyciem w pełni zrównoważonego paliwa, już jest bardziej efektywny od swojego poprzednika. E195-E2, napędzany silnikami GTF, spala o 24 proc. mniej paliwa oraz emituje mniej dwutlenku węgla do atmosfery w przeliczeniu na jednego pasażera niż E195 pierwszej generacji. Podczas lotów testowych sam producent był zaskoczony wynikami, jakie osiąga druga generacja regionalnego odrzutowca.