Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
BIZNES I PRZEMYSŁ

Airbus: Obiecujące wyniki pierwszych lotów z użyciem 100 proc. SAF przez samolot pasażerski


Wstecz Dalej

Autor:

Avgeek

Data publikacji:
2021-11-30 17:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy/Airbus

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Airbus: Obiecujące wyniki pierwszych lotów z użyciem 100 proc. SAF przez samolot pasażerski
Fot. Airbus Media
Wstępne wyniki pierwszego na świecie badania wpływu w 100 proc. zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) na oba silniki napędzające odrzutowiec pasażerski są obiecujące. Badanie ECLIF3 z udziałem firm Airbus, Rolls-Royce'a, niemieckiego centrum badawczego DLR i producenta paliwa Neste po raz pierwszy pozwoliło zmierzyć efekty użycia 100 proc. SAF jednocześnie w obu silnikach maszyny pasażerskiej – airbusa A350 wyposażonego w silniki Rolls-Royce Trent XWB.
W kwietniu br. A350 wykonał trzy loty nad Morzem Śródziemnym w towarzystwie samolotu badawczego Falcon należącego do DLR. Zamontowana na nim aparatura pozwoliła porównać emisje podczas lotu na nafcie lotniczej, jak i na hydroprzetworzonych estrach i kwasach tłuszczowych (HEFA) produkcji Neste. Zespół badawczy wykonał też testy zgodności przy użyciu 100 proc. SAF i nie stwierdził żadnych problemów operacyjnych.

W listopadzie wznowiono testy w locie przy użyciu 100 proc. SAF i mieszanki paliwowej HEFA/Jet A-1. Przeprowadzono również naziemne testy emisji w celu ilościowego określenia korzyści dla lokalnej jakości powietrza, wynikających z użycia SAF. Zespół badawczy odkrył, że SAF uwalnia mniej cząstek stałych niż konwencjonalna nafta we wszystkich testowanych warunkach pracy silnika, co wskazuje na możliwość zmniejszenia wpływu na klimat i poprawy jakości powietrza wokół lotnisk. Ponadto SAF ma niższą gęstość, ale wyższą zawartość energii na kilogram paliwa w porównaniu z naftą lotniczą, co przynosi korzyści w postaci mniejszego spalania paliwa i mniejszej jego masie potrzebnej do wykonania takiego samego lotu. Obecnie trwa szczegółowa analiza danych zebranych przez zespół.

- Silniki i układy paliwowe można testować na ziemi. Ale jedynym sposobem na zebranie kompletu danych dotyczących emisji, niezbędnego do powodzenia tego programu, jest latanie samolotem w rzeczywistych warunkach. Testy w locie z udziałem A350 pozwalają ocenić bezpośrednie i pośrednie emisje z silnika, w tym cząstek stałych zza samolotu na dużej wysokości - powiedział Steven Le Moing, kierownik programu New Energy w Airbusie.

- Nasze badania uzupełniają testy naszych silników, które wykonaliśmy na ziemi i w powietrzu. Nie widzimy żadnych przeszkód technicznych, by napędzać nasze silniki w 100% SAF. Jeśli chcemy naprawdę dekarbonizować długodystansowe podróże lotnicze, kluczem do tego będzie 100 proc. SAF. Dlatego wspieramy certyfikację użycia tego paliwa, aby upowszechnić jego komercyjne wykorzystanie - powiedział Simon Burr, dyrektor ds. rozwoju produktów i technologii lotnictwa cywilnego w firmie Rolls-Royce.

Samolot badawczy DLR Falcon jest wyposażony w liczne sondy, które pozwalają mierzyć emisje spalin na poziomie lotu z odległości zaledwie 100 metrów od A350. Uzyskane dane trafiają do oprzyrządowania naukowego, gdzie oddawane są analizie.

- Wykazano, że użycie SAF zostawia znacznie niższy ślad węglowy w całym cyklu życia w porównaniu z konwencjonalnym paliwem do silników odrzutowych. Teraz widzimy, że jest korzystny również w zmniejszaniu efektów innych niż emisja CO2. Testy takie pozwalają nam nadal rozwijać wiedzę o 100 proc. paliwie SAF oraz jego wykorzystaniu w locie. Widzimy pozytywne oznaki co do możliwości łagodzenia zmian klimatu. Z ciekawością czekamy na dane z drugiej serii testów ECLIF3, która została wznowiona nad Morzem Śródziemnym na początku listopada - powiedział Markus Fischer, członek zarządu DLR ds. aeronautyki.

W 2015 r. DLR przeprowadziło testy ECLIF1, badając w należących do instytutu samolotach badawczych Falcon i A320 ATRA efekty stosowania paliw alternatywnych. Badania te były kontynuowane w 2018 r. jako ECLIF2. A320 ATRA latał wówczas zasilany mieszanką standardowego paliwa do silników odrzutowych i do 50% HEFA. Badania wykazały korzystne właściwości (obniżoną emisję) mieszanek paliwowych zawierających do 50 proc. SAF i utorowały drogę do testów ECLIF3, podczas których samolot jest zasilany 100 proc. SAF.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Dubajski hotel Five pierwszym odbiorcą  ACJ220

Pasażer i linie lotnicze

Dubajski hotel Five pierwszym odbiorcą ACJ220

Mateusz Kieruzal 29 listopada 2021

Podsumowanie zamówień Dubai Airshow 2021

Biznes i przemysł

Podsumowanie zamówień Dubai Airshow 2021

Avgeek 28 listopada 2021

 

Modernizacja torowiska w Katowicach Załężu

Infrastruktura i lotniska

Modernizacja torowiska w Katowicach Załężu

13 sierpnia 2022

Czytali Maciej i Tomasz Knapikowie

Pasażer i linie lotnicze

Czytali Maciej i Tomasz Knapikowie

13 sierpnia 2022

Hyperloop w Bawarii

Biznes i przemysł

Hyperloop w Bawarii

13 sierpnia 2022

Air New Zealand: B777 zamienią piaski Mojave na latanie

Pasażer i linie lotnicze

Air New Zealand: B777 zamienią piaski Mojave na latanie

13 sierpnia 2022

Emirates zmodernizują 120 samolotów

Biznes i przemysł

Emirates zmodernizują 120 samolotów

13 sierpnia 2022

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5