Partner serwisu
Prawo i polityka

NIK skontroluje CPK. Wyniki za rok. Wild: To dobra wiadomość

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
08-01-2024
Ostatnia modyfikacja:
08-01-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy/NIK/CPK

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
NIK skontroluje CPK. Wyniki za rok. Wild: To dobra wiadomość
fot. CPK
Najwyższa Izba Kontroli przeprowadzi kontrolę w spółce Centralny Port Komunikacyjny - poinformowano w oficjalnym komunikacie. Jej wyniki poznamy dopiero w drugim kwartale 2025 roku.

W planie pracy NIK, dotyczącym kontroli CPK, widnieją dwa punkty. Pierwszy z nich dotyczy realizacji inwestycji CPK, a pytanie definiujące główny cel brzmi: Czy prawidłowo, rzetelnie i gospodarnie realizowano zadania związane z inwestycjami CPK? Rodzaj kontroli określono terminem "zgodności".

Drugi z punktów kontroli dotyczy realizacji inwestycji kolejowych określonych w planie inwestycyjnym komponentu kolejowego CPK. Pytanie definiujące cel brzmi w tym przypadku: Czy realizacja inwestycji kolejowych w ramach budowy CPK była realizowana poprawnie, gospodarnie i skutecznie? Rodzaj kontroli określono terminem "wykonania zadań".

Wild: Tak być powinno!
 
Do zapowiedzianej kontroli szybko odniósł się Mikołaj Wild, aktualny wciąż prezes CPK. Według niego kontrola NIK to dobra wiadomość dla projektu i wskazał cztery powody plus... jedną łyżkę dziegciu.

"Po pierwsze, plan pracy NIK został przyjęty pod koniec sierpnia 2023 r. Nie jest to więc żaden uzgodniony element audytu zapowiadanego przez nową koalicję lecz zaplanowane działanie Izby"  – podkreślił Wild.

"Po drugie, to naturalne, że program tej skali co CPK jest kontrolowany z punktu widzenia prawidłowości, rzetelności i gospodarności. Jak rozumiem kontrolowane będą nie tylko działania w czasie rządów Zjednoczonej Prawicy, ale również działania w ramach audytu, których przebieg ma ogromne znaczenie dla interesów Państwa. Tak być powinno!" – zaznaczył prezes spółki.

"Po trzecie, kontrola dotycząca inwestycji kolejowych będzie prowadzona z punktu widzenia skuteczności wykonania zadań. Innymi słowy kontrola powinna odpowiedzieć na pytanie, czy przyjęty przez poprzedni rząd Program CPK jest skutecznie realizowany przez nową władzę. To znakomita wiadomość z punktu widzenia realizacji wieloletnich inwestycji, które wykraczają poza okres kadencji rządu"  – kontynuował Wild.

"Po czwarte, oczekiwanie obiektywizmu od kontrolerów NIK ma solidne podstawy. Poprzedni raport NIK dotyczący CPK przeprowadzony został w apogeum politycznego sporu wokół tej instytucji i pokazał, że kontrolerzy potrafili zachować bezstronność. Raport Izby nie stwierdził nieprawidłowości po stronie. Osobiście nie zgadzam się z niektórymi jego tezami. Samego raportu nie można jednak w żaden sposób uznać za szyty „pod tezę” – argumentował Wild.

Wspomnianą już wyżej "łyżką dziegciu" jest dla prezesa CPK fakt, że "niestety nie samymi kontrolerami NIK stoi. Pamiętajmy w tym miejscu o nieprawdziwym przekazie medialnym wokół poprzedniego raportu NIK. Mam ogromną nadzieję, że wyniki zaplanowanych postępowań kontrolnych będą w przyszłości rzetelniej komunikowane" – podsumował Wild.

Prezes CPK przypomniał jednocześnie, że obecnie trwa w spółce doraźna kontrola NIK dotycząca Programu Dobrowolnych Nabyć. Kontrola wszczęta została po wyborach, ma się skończyć do 30 stycznia b.r. "CPK proponuje uczciwe ceny, zapewnia szerokie wsparcie i programy osłonowe dla sprzedających"  – dodał jeszcze Wild.

Podzielone opinie

Od zakończenia wyborów przyszłość CPK budzi ożywione dyskusje. Maciej Lasek, nowy rządowy pełnomocnik ds CPK, zapowiada rzetelny audyt. – Nic nie wskazuje na kontynuowanie prac części lotniczej. Odblokowany zostanie rozwój Modlina i odkurzone zostaną plany rozbudowy Okęcia – uważa z kolei Adrian Furgalski, prezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. 

Poznaliśmy również stanowisko Radosława Kantaka
, członka zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych oraz Sebastiana Mikosza, byłego prezesa PLL LOT i Kenya Airways, Grzegorza Polanieckiego, dyrektora generalnego Enter Air, Michała Kaczmarzyka, prezesa linii Buzz zależnej od Ryanaira, a także Anny Midery, prezeski portu lotniczego Łódź oraz posłanki partii Razem Pauliny Matysiak i nawet Donalda Tuska. Dariusz Kuś, były prezes wrocławskiego lotniska, uważa zaś, że CPK nie powstanie, ale w przyszłości warto będzie rozważyć przeniesienie stołecznego portu do innej lokalizacji.

Prezes CPK Mikołaj Wild jest przekonany, że CPK powstanie w każdym przypadku, a były rządowy pełnomocnik Marcin Horała ostrzega z kolei, że twarda rezygnacja z CPK trudna i kosztowna oraz stracimy reputację. Były prezes CPK Piotr Malepszak uważa natomiast, że lotniczy i kolejowy program inwestycyjny CPK urealnienia prognoz ruchu oraz kosztów. Wreszcie Maciej Wilk, dyrektor operacyjny Flair Airlines i były członek zarządu PLL LOT nie wierzy w możliwość racjonalnej rozbudowy Lotniska Chopina i apeluje o budowę nowego portu w centralnej Polsce. 
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

CPK: Projekt nie jest opóźniony

Infrastruktura i lotniska

CPK: Projekt nie jest opóźniony

Redakcja 09 lipca 2025

Miliony z CPK na wsparcie samorządów

Infrastruktura i lotniska

Miliony z CPK na wsparcie samorządów

Centralny Port Komunikacyjny 05 lipca 2025

Zobacz również:

CPK: Projekt nie jest opóźniony

Infrastruktura i lotniska

CPK: Projekt nie jest opóźniony

Redakcja 09 lipca 2025

CPK w 2032 roku. Spółka nie ma wątpliwości

Infrastruktura i lotniska

CPK w 2032 roku. Spółka nie ma wątpliwości

Redakcja/inf. pras. 26 czerwca 2025

CPK: Projekt terminal i dworca ciągle nieodebrany

Infrastruktura i lotniska

CPK: Projekt terminal i dworca ciągle nieodebrany

Przegląd prasy 16 czerwca 2025

Pozostałe z wątku:

CPK: Projekt nie jest opóźniony

Infrastruktura i lotniska

CPK: Projekt nie jest opóźniony

Redakcja 09 lipca 2025

Miliony z CPK na wsparcie samorządów

Infrastruktura i lotniska

Miliony z CPK na wsparcie samorządów

Centralny Port Komunikacyjny 05 lipca 2025

Zobacz również:

CPK: Projekt nie jest opóźniony

Infrastruktura i lotniska

CPK: Projekt nie jest opóźniony

Redakcja 09 lipca 2025

CPK w 2032 roku. Spółka nie ma wątpliwości

Infrastruktura i lotniska

CPK w 2032 roku. Spółka nie ma wątpliwości

Redakcja/inf. pras. 26 czerwca 2025

CPK: Projekt terminal i dworca ciągle nieodebrany

Infrastruktura i lotniska

CPK: Projekt terminal i dworca ciągle nieodebrany

Przegląd prasy 16 czerwca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij