Do pierwszych dwóch boeingów 737 MAX 8 (SP-LVD i SP-LVF) Polskich Linii Lotniczych LOT dołączył ostatnio po przeglądzie trzeci - SP-LVC. Obecnie trzy z pięciu posiadanych przez PLL LOT MAX-ów wykonują połączenia z pasażerami.
Pierwszy MAX LOT-u (SP-LVD) wystartował w środę (24 marca) po godzinie 16:45 z Warszawy do Oslo w rejs z pasażerami, inaugurując tym samym
powrót MAX-ów do obsługi regularnych połączeń polskiego przewoźnika. Od tamtego dnia MAX-y w zależności od zapotrzebowania będą wykonywały rejsy do wybranych miast w Europie, ale także krajowych połączeń dostępnych w ofercie połączeń LOT-u. Przed rejsem z pasażerami każda z maszyn przeszła wymagane przez regulatora lotniczego EASA modyfikacje. Ponadto, dbając o maksymalny poziom bezpieczeństwa i komfort pasażerów, LOT zdecydował się dodatkowo skierować każdy z pięciu MAXów na przegląd ciężki i oblot techniczny potwierdzający pełną funkcjonalność i bezpieczeństwo samolotu w powietrzu.
W piątek 26 marca pierwszy rejs na tej samej rotacji wykonał samolot o rejestracji SP-LVF. Natomiast trzeci 737 MAX powrócił 11 kwietnia wykonując rejs na rotacji do Paryża. Kolejne dwa boeingi są przygotowywane do powrotu na siatkę połączeń. SP-LVA przeszedł ciężki przegląd typu C (C-Check) w Warszawie i obecnie oczekuje na oblot techniczny. Ostatni z pięciu lotowskich MAX-ów SP-LVB przechodzi obecnie C-Check w czeskiej Pradze.
Sytuacja z 737 MAX 8 we flocie PLL LOT:
- 737 MAX 8 – SP-LVA – 25.03 br. przelot z Lublina do Warszawy na przegląd C-Check, oczekuje na lot techniczny
- 737 MAX 8 – SP-LVB – 13.04 br. przelot z Lublina do Pragi na przegląd C-Check
- 737 MAX 8 – SP-LVC – 11.04 br. pierwszy rejs z pasażerami na trasie Warszawa – Paryż
- 737 MAX 8 – SP-LVD – 24.03 br. pierwszy rejs z pasażerami na trasie Warszawa – Oslo
- 737 MAX 8 – SP-LVF – 26.03 br. pierwszy rejs z pasażerami na trasie Warszawa – Oslo
Flota PLL LOT składa się obecnie z 73 samolotów: sześciu boeingów B737-800, pięciu B737 MAX 8, ośmiu B787-8, siedmiu B787-9, 12 DeHavilland Dash 8-400, sześciu embraerów E170, 10 E175, czterech E190 oraz 15 E195.
LOTAMS z pierwszymi przeglądami MAX-ów
Warto także dodać, że w marcu 2021 roku pracownicy
bazy technicznej LOTAMS zakończyli pierwsze przeglądy obsługi bazowej tzw. C-Check na samolotach B737-8 MAX floty PLL LOT. W ciągu dwóch miesięcy polski lider obsługi technicznej samolotów wykona cztery przeglądy typu C na powracających do wykonywania operacji lotniczych MAX-ach narodowego przewoźnika. Będą to jedne z pierwszych na świecie, kompleksowo wykonane przeglądy ciężkie typu C na samolocie 737 MAX 8.
Boeing 737 MAX
Rodzina samolotów B737 MAX jest oszczędniejszą wersją B737NG, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki CFM LEAP-1B napędzające maszynę, które zostały zoptymalizowane pod kątem B737, są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu lub przewiezienia więcej ładunku niż dotychczas. Producent również zaprojektował nowy rodzaj wingletów, które będą montowane w maszynach 737 MAX. Łącznie 75 firm leasingowych i linii zamówiło 5409 maszyn z rodziny B737 MAX (w tym 2135 B737 MAX 8), to około 41 proc. rynku wąskokadłubowego.
Boeing 737 MAX zostały uziemiony w marcu 2019 roku. W listopadzie 2020 roku amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) wydała dyrektywę zdatności do lotu umożliwiającą przywrócenie boeingów B737 MAX do lotów z pasażerami po wprowadzeniu odpowiednich poprawek. W styczniu Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej wydała analogiczny dokument. PLL LOT rozpoczął już loty testowe. O szczegółach
powrotu boeingów 737 MAX przeczytacie w naszym raporcie ZDG TOR.